|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fordeler med å bo i rekkehus?Bor du i rekkehus og har lyst til å fortelle meg hva du opplever som positivt ved det?
![]() |
#2 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Jeg har bodd i rekkehus og det var helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bor i rekkehus. Fordelen med det bortsett fra at det er billigere å kjøpe enn en enebolig er at man bor veldig nært veldig mange andre som har barn. Rekkehus befolkes jo i stor grad av (små)barnsfamilier. Ergo er det enkelt for ungene med venner og det er trygt. For oss voksne er det nesten i overkant sosialt.
![]() |
#4 |
Getting in tune
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Grunnen til at jeg lurer: eldstemann flytter snart ut, og dermed forsvinner litt av grunnen til at vi eier en ganske stor enebolig. Med to barn i bhg og småskolealder igjen, så lufter vi tanken om å flytte til noe mindre, billigere og noe som krever mindre vedlikehold og engasjement i hagen. Mer tid, mere penger og mindre dårlig samvittighet rett og slett! Jeg har aldri bodd i rekkehus før, men det kryr av dem i nabolaget her, og det virker fristende med delte kostnader, vaktmester og utvendig vedlikehold ivaretatt av noen andre.
![]() |
#5 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bor i rekkehus og trives veldig godt med det. I tillegg til det som allerede er nevnt kommer jeg på et godt argument:
![]() |
#6 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bor i rekkehus av samme grunner som du nevner. Og vi liker det veldig godt. Lite vedlikehold, sosialt, mye som legges til dette området av butikker, skoler, bhg fordi det kryr av småbarnsfamilier. Billig er det ikke her, men enebolig er jo enda dyrere. Men det har jeg aldri drømt om.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bor i rekkehus drevet av borettslag.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bor i (selveier) rekkehus. Jeg ville helst hatt enebolig, men trives godt her altså. Vi har ca. 150 kvm, stor kjellerstue (noe som er uhyre praktisk med tanke på at vi alltid har plass til mange unger inne), men det beste av alt er at vi får så mye varme fra begge sider, vi har sjelden varme på her men det er alltid varmt. Vi betaler jo knapt strøm!
![]() |
#10 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi stortrives i rekkehus. Mest positivt er at vi bor i et borettslag der alt av vedlikehold går via husleien, slik at vi f eks ikke trenger å male selv. (Dét hadde jeg sett mørkt på, gitt; høyt hus med tre sider, siden vi har ende.) Snømåking, strøing, til og med løvblåsing ordner vaktmesteren.
![]() |
#11 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Hovedgrunnene er jo nevnt over her, så jeg vil bare si meg enig i det. Forutsigbarheten med kostnader er jo utrolig grei når man bor i borettslag. Det kommer ingen overraskende utgifter. Må brl'et låne penger til en stor vedlikeholdoppgave så blir det jo også fordelt på antall enheter utifra en fordelingsnøkkel som ligger til grunn, så det vil aldri bli slik at man plutselig må ut med mange ekstra kroner.
![]() |
![]() |
#12 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bodde i rekkehus. Eneste fordelen var mindre vedlikehold, men eneboligen er mer enn verd ekstraarbeidet.
![]() |
![]() |
#13 |
Getting in tune
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Niobe: kan du si noe om hvorfor?
![]() |
#14 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi bodde 7 år i selveiet rekkehus før vi kjøpte enebolig. Trivdes veldig godt og hadde nok blitt boende om det hadde vært litt større plass (f.eks. kjeller). Det er rimeligere enn enebolig og har man pusset opp så er man litt ferdig, i motsetning til enebolig som føles som et evighetsprosjekt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Vi har nettopp flyttet fra blokk til tomannsbolig. For meg føles dette som enebolig, og jeg tror jeg ville fått samme følelsen i et rekkehus. Jeg har nemlig hage, og ingen naboer over eller under meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Getting in tune
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Å komme tett på naboene er vel kanskje det som blir uvant. Og, som det ble sagt noe om over her, å måtte gå gjennom huset for å komme seg til hagen. Er det noen her som har "nedgradert" fra enebolig til rekkehus da? Jeg ser for meg at det kanskje er vanskeligere enn omvendt.
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?
Ja, altså det er jo på grunn av alle ulempene med rekkehus. Dårlig plass (vi hadde 112 veldg dårlig utnyttede kvm): lite kjøkken, en stue som begynte en halvmeter innfor inngangsdøren, lite lagringsplass og en knøttliten balkong. Mye støy: rekkehus fra 70-tallet, lite lydisolering, og alles balkonger hang sammen, så man måtte anstrenge seg for å ikke høre hva naboene snakket om. Lite "space": selv med hyggelige naboer, så savnet jeg det å slippe å stå ansikt til ansikt med noen i det sekundet jeg stakk hodet ut døra.
Sist redigert av Niobe : 21-01-13 kl 18:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?
Jeg har det. Men oppgradert i mine øyne mhp bosted samtidig.
![]() |
#19 |
Getting in tune
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Niobe: da har dere alt det vi vurderer å forlate. Bortsett fra at vi bygget bort sokkelen for å få større plass i fjor vinter.
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Fordeler med å bo i rekkehus?Hvor mye plass trenger dere?
![]() |
|
|