Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Håndvask av ullplagg?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-13, 14:12   #1
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Håndvask av ullplagg?

Hvordan gjør man egentlig det? Lærte det sikkert på skolen, men det er jo hundre år siden!

Gammel 23-01-13, 14:13   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Håndvask av ullplagg?

Legger det i maskinen og vrir til symbolet med en hånd på?

Gammel 23-01-13, 14:14   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kjøper en vaskemaskin med knakende godt ullprogram.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:16   #4
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Enig med de to forannevnte. Men hvis man absolutt vil vaske for hånd, bruker man en balje eller bøtte med lunkent vann (kaldere enn håndtemperatur), blander litt ullvaskemiddel inn i vannet først og legger så oppi ulltøyet og "rører litt rundt". Ull skal ikke ligge i bløt. Skyll forsiktig i lunkent vann, og klem vannet forsiktig ut (ikke vri!). Avslutt med å pakke det inn i et håndkle og klemme forsiktig sammen, så blir det nokså tørt før du legger det til tørking flatt på gulvet oppå et annet rent håndkle.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:29   #5
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Har jo ullprogram på maskinen, men håndlagde ting har en tendens til å bli ødelagt har jeg funnnet ut. Dessuten så er det vel litt bortkastet å vaske noen få ullplagg i maskinen?

Takk for forklaring Heilo. Det var omtrent sånn jeg gjorde det, men vannet var nokså varmt da... Men plaggene kan jo vaskes på 40 grader så det burde vel gå greit håper jeg.

Gammel 23-01-13, 14:31   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bor i England, ja? De er ikke veldig flinke på ullplagg nei. Vet ikke om maskinene der har ullvugge?

Gjør som Heilo anbefaler.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 14:38   #7
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Hvis du bor i England anbefaler jeg å få noen til å kjøpe flytende ullvaskemiddel type olivensåpe på helsekost i Norge og ta med til deg. Jeg har hatt hell med å vaske ull i maskin også i England, men min erfaring er at vanlig ullvaskemiddel ikke er godt nok, heller ikke Milo. Med olivensåpe har jeg stort sett kunnet vaske alt i maskin.

Gammel 23-01-13, 14:47   #8
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du bor i England, ja? De er ikke veldig flinke på ullplagg nei. Vet ikke om maskinene der har ullvugge?

Gjør som Heilo anbefaler.

Bor i England ja.
Ullplagg er ikke så lette å få fatt i heller...
Ullvugge? Maskinen vår har håndvaskeprogram i det minste, men det fungerte altså ikke så bra.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvis du bor i England anbefaler jeg å få noen til å kjøpe flytende ullvaskemiddel type olivensåpe på helsekost i Norge og ta med til deg. Jeg har hatt hell med å vaske ull i maskin også i England, men min erfaring er at vanlig ullvaskemiddel ikke er godt nok, heller ikke Milo. Med olivensåpe har jeg stort sett kunnet vaske alt i maskin.

Olivensåpe altså. Får besøk i februar faktisk så da skal jeg be om det. Takk for tips.

Gammel 23-01-13, 14:59   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullvugge er eget ullvaskeprogram. Ull krymper egentlig ikke av varmen, men av kjapp bevegelse. Derfor kan man fint kokfarge ull i kjele med rolige bevegelser, men man kan f.eks. ikke vaske det på 40 grader og full sentrifugering.

England suger på funksjonelle klær. Merkelig at et så kaldt og surt land ikke har oppdaget ullas egenskaper. Ecover har forresten et flytende ullvaskemiddel som jeg tipper du får tak i i England også.

Gammel 23-01-13, 15:04   #10
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ullvugge er eget ullvaskeprogram. Ull krymper egentlig ikke av varmen, men av kjapp bevegelse. Derfor kan man fint kokfarge ull i kjele med rolige bevegelser, men man kan f.eks. ikke vaske det på 40 grader og full sentrifugering.

England suger på funksjonelle klær. Merkelig at et så kaldt og surt land ikke har oppdaget ullas egenskaper. Ecover har forresten et flytende ullvaskemiddel som jeg tipper du får tak i i England også.

Aha! Da lærte jeg noe nytt i dag.

Du har rett i det... Vanskelig å få tak i praktiske uteklær her. Men så bor jo jeg i Essex og da. Chav land...
Ecover ullvaskemiddel er det jeg har faktisk.

Gammel 23-01-13, 15:09   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er ganske greit det altså! Om det finnes økobutikker rundt der du bor vil jeg tro de har olivensåpe og gallesåpe også. Det siste er fint til flekkfjerning på ull. Jeg har hvertfall funnet godt utvalg av slikt i London. Mulig det er litt anderledes i chav-land.

Gammel 23-01-13, 15:11   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

White Stuff er en klesbutikk som ofte har strikkeplagg i 100% eller delvis ull. Jeg har også funnet basisplagg av ull (singleter, cardigans) på GAP. Til barn selger Polarn og Pyret ull.

Gammel 23-01-13, 15:19   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du forresten prøvd å bruke vaskepose? Jeg bruker ofte det på de skjøreste ullplaggene for at de skal holde seg litt "samlet" mens de vaskes. Får hvertfall bra resultat.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 16:16   #14
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg er det lurt å ikke vaske for mange plagg sammen. Dersom du bruker er vanlig håndvaskprogram vil plaggene kunne tove seg om det er for mange omdreininger.

Egne ullvaskprogrammer "gynger" bare tøyet.

Gammel 01-02-13, 11:49   #15
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Korfor skal ikkje ull ligge i blaut? (Det hender eg legg ullplagga i vasken eller ei bøtte, og går for å fikse noko anna i eit minutt, og så blir minuttet ein time eller to... Men det ser ut som det har gått bra.)

Det er kun Nøstebarnull som handvaskast her i huset, alt anna går på 40-grader med 800 rpm sentrifugering. Dersom det kun funker éin gong så er det synd...

Gammel 01-02-13, 12:43   #16
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Jeg vet ikke hvorfor, jeg har bare fått det fortalt og prøver å etterleve det.

Gammel 01-02-13, 13:37   #17
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Har du forresten prøvd å bruke vaskepose? Jeg bruker ofte det på de skjøreste ullplaggene for at de skal holde seg litt "samlet" mens de vaskes. Får hvertfall bra resultat.

Ikke vaskepose, men siste gangen jeg vasket ullplagg i maskin puttet jeg de inni et putetrekk og knyttet igjen. Husker ærlig talt ikke om noe ble ødelagt da...

Gammel 01-02-13, 13:39   #18
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

TwinFusion er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av naima, her.

Korfor skal ikkje ull ligge i blaut? (Det hender eg legg ullplagga i vasken eller ei bøtte, og går for å fikse noko anna i eit minutt, og så blir minuttet ein time eller to... Men det ser ut som det har gått bra.)

Det er kun Nøstebarnull som handvaskast her i huset, alt anna går på 40-grader med 800 rpm sentrifugering. Dersom det kun funker éin gong så er det synd...

Har ikke så mye ull at jeg syns det er noen vits i vaske det i maskin. Har 4 bodyer og 4 strømpiser og et par andre plagg lissom.

Gammel 01-02-13, 19:47   #19
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av TwinFusion, her.

Har ikke så mye ull at jeg syns det er noen vits i vaske det i maskin. Har 4 bodyer og 4 strømpiser og et par andre plagg lissom.

Vi har unge i friluftsbarnehage og ein baby. Det blir ei maskin i uka no, og då bruker knerten bomull utanpå for å skåne ulla litt. Ser fram til han også starter i barnehage til hausten, då rekner eg med omtrent ti skift i uka tilsaman. Pluss litt ekstra sokker. (Eg er ikkje hysterisk for flekkar, men synes ikkje det skal vere matrestar frå i går på klærne.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.