Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker til 5-åringen

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-13, 08:18   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bøker til 5-åringen

Vi leser på senga hver kveld og jeg trenger litt nye innspill. Frem til nå ha vi lest mye bildebøker (bukkene bruse på badeland, da morfar var sjørøver, diverse Egner osv) men jeg kunne tenke meg å begynne på litt større bøker som vi leser litt i hver kveld. Eller er han for liten til det?

Jeg og mannen er veldig glade i Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaard, men jeg lurer på om vi skal begynne med noe litt enklere.

Hva leser/leste dere til dere 5-åringer?

Gammel 04-02-13, 08:20   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker til 5-åringen

Jeg henger med her.

Vi har nemlig helt falt av når det gjelder lesing. Knerten liker ikke ordentlige bøker, og foretrekker å lese/titte i Donald-blader før han sovner. Men jeg vet jo at vi burde lese for ham.

Vi leste bøker for snuppa da hun var på den alderen, men jeg vet at hun også brukte en stund på å orke å lese hele bøker.

Gammel 04-02-13, 08:23   #3
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du kan jo lese aviser for han Tjorven?

Gammel 04-02-13, 08:31   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Du kan jo lese aviser for han Tjorven?

Han leser dem jo selv.

Altså; jeg tror ikke at ungen leser for lite, men den koselige leseopplevelsen sammen før han sovner får vi ikke for tiden.

Gammel 04-02-13, 08:54   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den første kapittelboken vi leste var Kardemomme By, men det var en del tidligere. Vi leste Mummitrollbøkene da han var rundt fem, husker jeg - Kometen kommer og Trollmannens hatt er de to første og også de enkleste. Ole Lund Kirkegaard tror jeg sikkert vi leste på den tiden, Otto er et neshorn var vel den første. Og Knerten-bøkene og mormor-bøkene til Anne-Cath. Vestly.

Gammel 04-02-13, 09:03   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Gummi-Tarzan av Ole Lund Kirkegaard var av de første bøkene som Snuppa satte pris på å få lest. Jeg tror faktisk at knerten fikk med seg hele boka også enda det er noen år siden, men jeg tror han er moden for en gjennomlesing til.

Snuppa likte ikke Anne-Cath. Vestly ("Mamma. Lillebror er for liten til å være alene utenfor butikken. Jeg vil ikke høre mer.")

Gammel 04-02-13, 10:00   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Lindgrens Emil og Lotta. Disneys dyrehistorier og prinsessefortellinger. Og Jakob Martin Strids "den kjempestore pæra". Mummi. Hun liker fortsatt Barbapapa, Fiat og Farmor, og Gruffalo. Men de er litt for korte nå, barnslige.

Eldste på 6 år liker Lund Kirkegaard.

Gammel 04-02-13, 10:03   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Emil er veldig populær her, det samme er Mamma Mø og Kråka, og Gubben og Katten.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 10:13   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsterne i Dunderly er en stor hit her i huset. Veldig spennende. Og trist. ("Mamma! Men tenk hvis Mons ALDRI kommer tilba-ha-hake!" )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 10:15   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leste Doktor Proktor, Roald Dahl, Ole Lund Kirkegaard, Nifse Nella.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-13, 11:39   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Siste året har vi lest Karlsson på taket, Georgs magiske medisin, Charlie og sjokoladefabrikken, Pippi, Emil og Knerten. De tre siste bøkene har jeg noen ganger forenklet bittelitt underveis i lesingen.

Gammel 04-02-13, 11:40   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Han leser dem jo selv.

Altså; jeg tror ikke at ungen leser for lite, men den koselige leseopplevelsen sammen før han sovner får vi ikke for tiden.

Dere kan kikke i Willy-baøker? Stor suksess her, og fint å gjøre sammen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.