|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Hvilke titler skal ha stor forbokstav? (Alle?)Skrev nettopp i en tråd: "som vår dronning, burde". Men burde det ha stått dronning med stor D. Er veldig usikker på hvilke titler som gir stor forbokstav på norsk. Og skal hvilke titler skal følge utlendinger? En gift dame, er vel en frue i Norge, eller skal hun beholde Mrs. Og da med stor M og punktum?
![]() |
#2 |
-o-o-o-o-o-
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
![]() |
![]() Sv: Hvilke tittler skal ha stor forbokstav? (Alle?)Ingen trodde jeg? Men det er noe med Hans Majestet og Hennes Majestet tror jeg, usikker her altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
<*(((<
|
![]() Sv: Hvilke titler skal ha stor forbokstav? (Alle?)Den offisielle tittelen til dronningen av Norge er Hennes Majestet Dronningen, men når du skriver «vår dronning» så bruker du ikke tittelen, bare ordet for kvinnelig monark. Og da skal det jo ikke være noen stor forbokstav.
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke titler skal ha stor forbokstav? (Alle?)
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
-o-o-o-o-o-
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
![]() |
![]() Sv: Hvilke titler skal ha stor forbokstav? (Alle?)
Det var det jeg mente, fikk det bare ikke frem skikkelig. At det er forskjell på tittel og betydning av ordet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|