Spinoff fra barnehagedebatten; har du gått i barnehage?
Har du gått i barnehage? Hvilket år er du født, og hvor gammel var du da du begynte i barnehagen?
Hva husker du fra da du gikk i barnehage?
Selv er jeg født i 1980. Jeg vet at nabodamen fungerte som dagmamma for meg den første tiden etter at mamma begynte å jobbe, og jeg har gode minner fra det. Jeg må spørre mamma nøyaktig når jeg begynte i barnehagen, men jeg tror jeg må ha vært 3-4 år gammel.
Jeg husker oppstarten veldig godt. Jeg kunne ikke forstå at mamma skulle gå fra meg der med mange ukjente mennesker, og jeg husker at jeg var redd og gråt mye. Jeg ble ikke levert eller hentet av mine foreldre, jeg satt på med en pappa i nabolaget, som hadde en sønn som gikk i barnehagen. Jeg husker sønnen og jeg lekte at vi kjørte bil på vei til barnehagen, rattet og holdt på i baksetet.
Jeg husker utelek i sandkasse, jeg husker at jeg spiste medbrakt mat, og at det var om å gjøre å ha så svett ost som mulig. Jeg husker en sang vi sang, og at jeg var ganske rampete til tider. Krøp under et gjerde, klatret til toppen av klatrestativet, og at jeg slo ei jente.
Jeg husker også at vi feiret 17 mai og gikk i tog. Foreldrene sto langs veien der vi gikk, men min mamma var ikke der. Jeg husker jeg gråt fordi hun ikke var der. Hun husker ikke selv dette, og vet ikke helt hvorfor hun evt ikke var til stede.
Jeg har altså ikke veldig mange minner fra barnehagen, og jeg kan ikke si at noen av dem jeg har er veldig positive. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg hadde det sikkert helt greit. Barnehagen eksisterer den dag i dag.
Mamma har fortalt mange ganger hva jeg snakket om hele tiden særlig de første årene av barneskolen. Jeg snakket om at jeg lengtet til friheten utenfor skolegården. Så kanskje er jeg litt "vanskelig" sånn? Jeg var aldri lykkeligere enn når jeg kunne løpe rundt og ha fri. Særlig i helgene når jeg var hos pappa og hadde null krav utenom å oppføre meg nogenlunde som folk.
Litt rotete skrevet på ipaden en tidlig morgen, men jeg er altså nysgjerrig på hvilke minner du som barnehagebarn har, og hvilke tanker du gjør deg rundt de minnene.