Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Et oppgjør med drittmaten

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-13, 10:52   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et oppgjør med drittmaten

Andreas Viestad har i dagens Aftenposten en kronikk om hestekjøttskandalen. Problemet er ikke hestekjøttet, men at vi spiser mat som vi egentlig ikke vet hva er. Jeg kunne ikke vært mer enig.

http://mobil.aftenposten.no/meninger...n-7128730.html

Kronikken snakker nok litt til menigheten her inne, men verdt å lese allikevel. Hvorfor bryr mange seg så lite om hva de spiser?

Vil man ha hel- og halvfabrikata; kjøp det fra bondens marked og liknende, hvor ingrediensene er sporbart og identifiserbare!

Sist redigert av Tallulah : 23-02-13 kl 13:48.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 11:20   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et oppgjør med drittmaten

Norsk kjøtt kan for en stor del spores tilbake til den enkelte gård.

Slik jeg ser det er hovedproblemet de store matvaregigantene som mer eller mindre nekter mindre aktører å selge sine varer i kjedebutikkene.

Ja til lokal mat på den nærmeste dagligvarebutikken.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 11:28   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns at uansett hvilken type mat jeg spiser, om det så er hest eller laks, så skal jeg vite at det jeg kjøper i butikken er trygge matvarer. At burgeren inneholder hest bryr meg ikke veldig (men det SKAL stå på pakka), men dersom hesten gikk på steroider bryr det meg straks veldig mye mer.

Jeg vil mye heller ta et oppgjør med disse matgigantene for å skjerpe rutiner og sørge for riktig merking enn å legge skylden over på de som spiser fiskepinner eller Findusburgere. Det blir for enkelt å si at det bare er å gå på bondens marked. De har ikke råvarer nok dersom alle plutselig skulle dukke opp for å handle der.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 11:32   #4
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
frksnupp er litt kul
Standard

Hør, hør!
Hest i seg selv er vel godt kjøtt, problemet er vel snarere hva som fins av medisinrester og ukjente stoffer.

Noe halvfabrikata vil det alltid være hos oss, men etter å ha fått svangerskapsdiabetes og jeg har vært nødt til å tenke nytt i forhold til inntak av sukker, stivelse og fint mel, har jeg for alvor oppdaget gleden ved å lage alt fra bunnen av. Tanken har alltid vært der, men i praksis er det lett å kjøpe halvfabrikata.

Litt lengre tid tar det, men det smaker mye bedre og er såre enkelt om en bare følger oppskriften. Hjemmelagde tortillas, salsa og guacamole er kanskje ikke så imponerende, men her i huset er det nytt- og det frister til gjentakelse. Hjemmelagd lasagne med hjemmelagde pastaplater er neste utfordring, uten hest, men med ferdigkvernet karbonadedeig. Neste steg må bli å få i hus en kvern til KitchenAiden

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 12:11   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig med Robyn her. Selv bruker vi lite halvfabrikata, men det er det mange som gjør og ærlig talt forventer jeg at de matvarene jeg kjøper faktisk inneholder det som står i innholdsfortegnelsen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 13:17   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at alle skal gå på bondens marked, men der finner man kjøttboller hvor hovedandelen faktisk er kjøtt, ikke soyaprotein. Jeg er enig med Annemede at utvalget på nærbutikkene må bli bedre. Jeg skulle lage lapskaus her om dagen, men det fantes ikke billigkjøtt. Alt var indre- og ytrefilet.

Og selvsagt må forbrukerne ta mye av skylden for at det har blitt sånn.

Gammel 23-02-13, 13:22   #7
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg mener ikke at alle skal gå på bondens marked, men der finner man kjøttboller hvor hovedandelen faktisk er kjøtt, ikke soyaprotein. Jeg er enig med Annemede at utvalget på nærbutikkene må bli bedre. Jeg skulle lage lapskaus her om dagen, men det fantes ikke billigkjøtt. Alt var indre- og ytrefilet.

Og selvsagt må forbrukerne ta mye av skylden for at det har blitt sånn.

"Billigkjøttet" er jo like dyrt som filetene også. Høyrygg og rundbiff koster like mye som fine biffer.

Enig i at det er forbrukerene som har skapt utvalget vi har, vi er opptatt av pris og enkelthet. Spesiellt når det gjelder kjøtt og fisk så får vi i stor grad det vi betaler for.

Gammel 23-02-13, 13:24   #8
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Som et lite apropos her er jeg iferd med å totalt bokoitte nærbutikken min (Rema 1000). Der har merkevarer blitt erstattet med utvanna kyllingfilet og blandingsprodukt som ikke engang heter kjøttdeig lengre.

Gammel 23-02-13, 13:27   #9
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

"Billigkjøttet" er jo like dyrt som filetene også. Høyrygg og rundbiff koster like mye som fine biffer.

Dette har jeg også lagt merke til. Hvorfor har det egentlig blitt slik? Det var jo ikke slik tidligere

Gammel 23-02-13, 13:32   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Dette har jeg også lagt merke til. Hvorfor har det egentlig blitt slik? Det var jo ikke slik tidligere

Gjør det egentlig det? Jeg kjøper ikke så ofte biff, men når jeg gjør kjøper jeg kvalitet og det har ikke samme pris som rundbiff for å si det sånn....

Gammel 23-02-13, 13:35   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer nok av liten etterspørsel og store vrakkostnader. Og det er ikke prissensitivt for kjeden, ikke noe de får VG oppslag for hvis prisen pr kg er høy. Vi er på jakt etter slikt kjøtt når jeg er hjemme hos mamma og vi er mange til middag. Det får vi ofte billig pga dato.

Jeg er ellers helt enig med HI. Det er visstnok kun 10% av oss som leser innholdsfortegnelsen. Kanskje enda færre som bryr seg om hvor maten kommer fra. Og det er for mange som lar seg lokke av pris, selv om mange svarer nei på det spm når de blir spurt.

Vi bor i et vidstrakt land med høye transportkostnader og industriarbeidere som har en ok minstelønn og sosiale goder. Vi må regne med å betale litt for maten, kanskje heller spise mindre og mer vegetarisk. Vi bruker liten andel av lønnen vår på mat sammenlignet med andre europeiske land.

Gammel 23-02-13, 13:52   #12
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Gjør det egentlig det? Jeg kjøper ikke så ofte biff, men når jeg gjør kjøper jeg kvalitet og det har ikke samme pris som rundbiff for å si det sånn....

Jeg synes det skiller overraskende lite prismessig.
Pris for entrecote (jeg liker den best til biffmåltider pga fettmarmoreringen) på de vanlige matbutikkene er noe av de samme som grytekjøtt, dvs ofte litt over 200,- kg. Kjøper jeg biff hos den lokale slakteren er prisen selvfølgelig høyere

Gammel 23-02-13, 13:55   #13
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg syns at uansett hvilken type mat jeg spiser, om det så er hest eller laks, så skal jeg vite at det jeg kjøper i butikken er trygge matvarer. At burgeren inneholder hest bryr meg ikke veldig (men det SKAL stå på pakka), men dersom hesten gikk på steroider bryr det meg straks veldig mye mer.

Jeg vil mye heller ta et oppgjør med disse matgigantene for å skjerpe rutiner og sørge for riktig merking enn å legge skylden over på de som spiser fiskepinner eller Findusburgere. Det blir for enkelt å si at det bare er å gå på bondens marked. De har ikke råvarer nok dersom alle plutselig skulle dukke opp for å handle der.

Enig i denne

Gammel 23-02-13, 14:01   #14
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Jeg synes det skiller overraskende lite prismessig.
Pris for entrecote (jeg liker den best til biffmåltider pga fettmarmoreringen) på de vanlige matbutikkene er noe av de samme som grytekjøtt, dvs ofte litt over 200,- kg. Kjøper jeg biff hos den lokale slakteren er prisen selvfølgelig høyere

Indrefilet jeg foretrekker til biff koster vel rundt 400,- så prisforskjellen er da ganske så stor. Men ja, forskjellen mellom entrecote og grytekjøtt er nok ikke så veldig stor.

Jeg synes ærlig talt ikke maten her til lands er så billig heller, om man ser bort fra billigvarer/billigbutikker.

Gammel 23-02-13, 14:18   #15
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi lager stort sett mat med gode råvarer, men det hender at vi gjør det enkelt og billig en dag også.

Bondens marked? Hør på dere selv da? Det har vi ikke her for vi bor visst ikke i Oslo. Jeg tviler uansett på at vi hadde hatt råd til å handle så mye der. Jeg er glad for billigkjedene jeg. Der kan vi handle grei mat til en grei penge og vi må faktisk tenke økonomi når vi handler. Selvfølgelig leser vi på pakkene og styrer unna verstingene og jeg forventer faktisk at selv den billige lasagnen i frysen på rema 1000 er trygg og ikke full av medisinkjøtt som ikke står oppført på pakken.

Sist redigert av Meissa : 23-02-13 kl 14:36.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 14:22   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i en liten by, og det er Bondens marked her innimellom. Ikke hver lørdag, men ikke så sjelden heller. Det fins vel mange steder? Ikke at jeg handler noen stor del av maten der.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 14:24   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg bor i en liten by, og det er Bondens marked her innimellom. Ikke hver lørdag, men ikke så sjelden heller. Det fins vel mange steder? Ikke at jeg handler noen stor del av maten der.

Det finnes i Tromsø iallefall, men ikke her hvor jeg bor. I Tromsø var det ikke sånn kjempeofte, tror jeg, men en og annen helg.

Gammel 23-02-13, 14:40   #18
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, i Tromsø var det, men de solgte mest bær, syltetøy, saft og grønnsaker. Vi handlet mye der tidlig på høsten. Her finnes det ikke. Eller Olgas mobile bakeri kommer jo innimellom og noen gamle damer som selger lefser med ferdig påsmurt margarin (oppdaget jeg når jeg kom hjem). Pføy.

Jeg tenkte egentlig på litt større markeder der de selger ulike råvarer. For jeg trur egentlig ikke at noen i distriktsnorge kan satse på å gjøre hovedhandel på markeder.

Gammel 23-02-13, 15:03   #19
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Indrefilet jeg foretrekker til biff koster vel rundt 400,- så prisforskjellen er da ganske så stor. Men ja, forskjellen mellom entrecote og grytekjøtt er nok ikke så veldig stor.

Jeg synes ærlig talt ikke maten her til lands er så billig heller, om man ser bort fra billigvarer/billigbutikker.

Indrefilet er dyrere ja
Jeg lager det meste fra bunn av, og spiser ikke slike produkter som ferdig lasagne etc. Er glad for det i disse dager
Her er vi så heldige å ha både Bondens marked og lokal slakter i nærheten så jeg skal ikke klage på utvalget. Men det er ikke avgjørende for å ha et godt kosthold med mat lagt fra bunnen av. Til og med på Rema har de masse grønnsaker, og rene kjøttvarer (desverre mer og mer tilsatt salt/vann i kjøttet dog...)

Gammel 23-02-13, 16:40   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Herregud, ikke heng dere opp i bondens marked, da. Jeg skrev "eller liknende" og presiserte siden at jeg ikke mente at alle skulle handle alt på markeder. Men man kan jobbe for at utvalget skal bli bedre på nærbutikkene og at maten skal bli renere.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.