Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Varm mat med på skolen, går det?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 14:49   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Varm mat med på skolen, går det?

Her har ene gutten begynt å få med seg mattermos med varmt vann som han blander rett-i-koppen tomatsuppe og tømmer oppi kyllingbiter og fullkormspasta oppi!

8åringen vår vil og ha varm mat med seg!
Men hva kan man putte oppi en slik termos?

Han vil ha med varm potetstappe med varme fiskekakebiter! Men hva med bakterier osv dersom dette ligger halvvarmt i en termos fra 7.30-10.45?

Forslag til mat mottas til matleie gutter!

Det er en contigo matkopptermos vi har!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:02   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varm mat med på skolen, går det?

I mattermosen til førsteklassingen har det vært: fiskesuppe, tomatsuppe, ulike pastaretter og gryteretter, omelett, og, ja, det var det jeg kom på nå. Stort sett middagsrester som har stått i kjøleskapet natten over, og som jeg lar koke noen minutter på morgenen før jeg tar de oppi termosen.

Gammel 28-02-13, 15:04   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

vi har i og for seg mattermos, men har aldri brukt den til slike ting - mest til pølser på utedager. Jeg tenker (mye) på bakterieutvikling i slike termoser når den blir liggende i timevis, vet dere noe om det, dere som har satt dere litt inn i det?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:05   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

vi har i og for seg mattermos, men har aldri brukt den til slike ting - mest til pølser på utedager. Jeg tenker (mye) på bakterieutvikling i slike termoser når den blir liggende i timevis, vet dere noe om det, dere som har satt dere litt inn i det?

Det samme tenker jeg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:07   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke satt meg veldig inn i det, men hos oss ligger maten fra kl 8-10.30, og den er fortsatt rykende varm når hun åpner den. Og jeg er nøye på at maten er skikkelig gjennomkokt når jeg fyller den i.

Gammel 28-02-13, 15:11   #6
guttemamma
Superduperaktiv

Standard

Det er bakterier jeg er skeptisk til med varm mat.

Men nå ligger jo feks skive med pålegg og yoghurt og i ranselen i timevis uten kjøling.

Gammel 28-02-13, 16:11   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Hvis maten er skikkelig gjennomvarmet og termosen helt ren, hadde jeg følt meg helt sikker på at det var trygt. Lite bakterier i utgangspunktet, lite tilgjengelig for nye bakterier, og uoptimal temperatur for bakteriene, iallefall en stor del av tiden.

Gammel 28-02-13, 16:11   #8
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Det er bakterier jeg er skeptisk til med varm mat.

Men nå ligger jo feks skive med pålegg og yoghurt og i ranselen i timevis uten kjøling.

Det er vel sikkert ikke noe mer/mindre sjanse for bakterier med termos med varm mat som kald mat i lunken matboks...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 16:42   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde sendt med helt uten skrupler for bakterier og lignende.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 16:51   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer vel ikke så mye bakterier inn i en godt lukket, ren termos? *blånn*
Jeg har ikke tenkt over det før denne tråden, engang. Men nå spiser ikke mine varm mat på skolen.

Gammel 28-02-13, 17:16   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Varm mat med på skolen, går det?

Er det i så fall forskjell på å ha med varm kakao eller varm suppe? Jeg er skruppelløs, og lever fortsatt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 18:03   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger har varm mat med seg på skolen på ukentlig basis, og de er sjelden eller aldri syke. Vi bruker liten barnemattermos, og de har virkelig aldri falt meg inn at to-tre timer med bakterieutvikling skulle være et problem. (Det har det heller aldri vært.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 18:18   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel noe som i de aller fleste tilfeller vil gå bra. Men teorien er sånn at noe som har vært kokt og som ikke har vært i kontakt med omverdenen i nedkjølt form (altså man fyller veldig varm mat på en ren thermos eller lar det stå i gryta med lokk på) er sannsynligheten for bakterievekst veldig lav. Hvis man imidlertid varmer det opp fra kald tilstand til passe lunket og lar det stå noen timer, er det en perfekt bakterieinkubator. Og det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men sauser og middagsretter som får stå og godgjøre seg i lunket temperatur er en kjent forløper for matforgiftningsepisoder. Men så lenge det holder en temperatur på 50grader+ og det ikke går vedig mange timer (grensa på mac donalds mm er vel 4 t) er sannsynligheten liten.

Gammel 01-03-13, 10:27   #14
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor kjøper man mattermos - det vil jeg veldig gjerne ha Helst til barn, men trenger også voksen da vi ofte er på tur og det hadde vært veldig fint å ha med ferdig oppvarmet.

Kanskje det gjør at minsten vil ha med seg varmmat på skolen, det beste hadde jo vært om det funker med annet enn suppe da, for det tviler jeg på at han ønsker.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 10:32   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke bekymret meg så mye for bakteriene i en ren termos noen få timer, men jeg bekymrer meg mer for å skulle gi ungene mine tilsetningsstoffer og smaksforsterkere og alt alt altfor mye salt hver eneste dag. Rett i koppen-supper dekker jo ukesbehovet for salt pr. porsjon. Det er mel, salt og smaksforsterker og absolutt ikke noe jeg ville basert et barns kosthold på.

En skikkelig hjemmelaget suppe på termos, derimot.

Gammel 01-03-13, 10:33   #16
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Mattermoser har de på typ Jernia osv. Vi er veldig fornøyd med den til vårt bruk, men klart voksentermosene er ganske store. Fordelen er jo denne store åpningen/ bredden på termosen. Den jeg har kan man skru av toppdelen både for vask og for å gjøre åpningen enda videre (toppdelen er fin for å helle med, da).

Ellers har vi da KJØLING på matpakka! Vi har minifryseelementer, men man kan da også ha mat som er frossen. f.eks. kjøper vi noen ganger svenske kjøttbullar og deler dem opp i porsjonsposer med 4-5 kjøttboller i hver, da kan en sånn pose være både kjøleelement og snacks i matboksen (tint til lunsjtid).

Frukt og grønt egner seg ikke nødvendigvis til frysing, men f.eks. sandwich med ost og skinke kan fryses ferdig pakket, og burde være tint til lunsj.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 10:45   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Hvor kjøper man mattermos - det vil jeg veldig gjerne ha

For eksempel her.

Gammel 01-03-13, 21:31   #18
guttemamma
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

For eksempel her.

Det er denne vi har, og er veldig fornøyd!

Gammel 01-03-13, 21:50   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

I min barnehage er det slik:
All varmmat skal varmes til minimum 75 grader før den serveres, da drepes alt av bakterier. Mat som skal på tur må fylles på ferdig oppvarmet termos og spises innen to timer.

Siden man ikke vet hvordan maten er behandlet før den kom i hus, er oppvarming over 75 grader viktig.

Gammel 02-03-13, 22:02   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min datter fikk en slags mattermos/boks til bursdagen nå nylig. Jeg lurer litt på hva i all verden jeg skal ha oppi den? Den har flere rom. Vet den er kjøpt på Traktøren, merket kan jeg finne ut av. Bakterievekst høres skummelt ut!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.