|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Varm mat med på skolen, går det?Her har ene gutten begynt å få med seg mattermos med varmt vann som han blander rett-i-koppen tomatsuppe og tømmer oppi kyllingbiter og fullkormspasta oppi! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?I mattermosen til førsteklassingen har det vært: fiskesuppe, tomatsuppe, ulike pastaretter og gryteretter, omelett, og, ja, det var det jeg kom på nå. Stort sett middagsrester som har stått i kjøleskapet natten over, og som jeg lar koke noen minutter på morgenen før jeg tar de oppi termosen.
![]() |
#3 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?vi har i og for seg mattermos, men har aldri brukt den til slike ting - mest til pølser på utedager. Jeg tenker (mye) på bakterieutvikling i slike termoser når den blir liggende i timevis, vet dere noe om det, dere som har satt dere litt inn i det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?
Det samme tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Jeg har ikke satt meg veldig inn i det, men hos oss ligger maten fra kl 8-10.30, og den er fortsatt rykende varm når hun åpner den. Og jeg er nøye på at maten er skikkelig gjennomkokt når jeg fyller den i.
![]() |
#6 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Det er bakterier jeg er skeptisk til med varm mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Hvis maten er skikkelig gjennomvarmet og termosen helt ren, hadde jeg følt meg helt sikker på at det var trygt. Lite bakterier i utgangspunktet, lite tilgjengelig for nye bakterier, og uoptimal temperatur for bakteriene, iallefall en stor del av tiden.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?
Det er vel sikkert ikke noe mer/mindre sjanse for bakterier med termos med varm mat som kald mat i lunken matboks... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Det kommer vel ikke så mye bakterier inn i en godt lukket, ren termos? *blånn*
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Re: Varm mat med på skolen, går det?Er det i så fall forskjell på å ha med varm kakao eller varm suppe? Jeg er skruppelløs, og lever fortsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Mine unger har varm mat med seg på skolen på ukentlig basis, og de er sjelden eller aldri syke. Vi bruker liten barnemattermos, og de har virkelig aldri falt meg inn at to-tre timer med bakterieutvikling skulle være et problem. (Det har det heller aldri vært.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Dette er vel noe som i de aller fleste tilfeller vil gå bra. Men teorien er sånn at noe som har vært kokt og som ikke har vært i kontakt med omverdenen i nedkjølt form (altså man fyller veldig varm mat på en ren thermos eller lar det stå i gryta med lokk på) er sannsynligheten for bakterievekst veldig lav. Hvis man imidlertid varmer det opp fra kald tilstand til passe lunket og lar det stå noen timer, er det en perfekt bakterieinkubator. Og det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men sauser og middagsretter som får stå og godgjøre seg i lunket temperatur er en kjent forløper for matforgiftningsepisoder. Men så lenge det holder en temperatur på 50grader+ og det ikke går vedig mange timer (grensa på mac donalds mm er vel 4 t) er sannsynligheten liten.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Hvor kjøper man mattermos - det vil jeg veldig gjerne ha |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Jeg ville ikke bekymret meg så mye for bakteriene i en ren termos noen få timer, men jeg bekymrer meg mer for å skulle gi ungene mine tilsetningsstoffer og smaksforsterkere og alt alt altfor mye salt hver eneste dag. Rett i koppen-supper dekker jo ukesbehovet for salt pr. porsjon. Det er mel, salt og smaksforsterker og absolutt ikke noe jeg ville basert et barns kosthold på.
![]() |
#16 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Mattermoser har de på typ Jernia osv. Vi er veldig fornøyd med den til vårt bruk, men klart voksentermosene er ganske store. Fordelen er jo denne store åpningen/ bredden på termosen. Den jeg har kan man skru av toppdelen både for vask og for å gjøre åpningen enda videre (toppdelen er fin for å helle med, da). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?I min barnehage er det slik:
![]() |
#20 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Varm mat med på skolen, går det?Min datter fikk en slags mattermos/boks til bursdagen nå nylig. Jeg lurer litt på hva i all verden jeg skal ha oppi den? Den har flere rom. Vet den er kjøpt på Traktøren, merket kan jeg finne ut av. Bakterievekst høres skummelt ut!
![]() |
|
|