Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnesete

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-13, 11:28   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnesete

Når slutter barna helt med barnesete/pute?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 11:30   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesete

Eldste har akkurat sluttet, da hun vokste ut at beltestolen. 143 cm og 31 kg. 10 år (5.trinnselev).

Gammel 01-03-13, 11:31   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når de er store nok? Det vil vel si rundt 140 cm og/eller 35 kg?

Gammel 01-03-13, 13:20   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Når de passerer 150cm og/eller 36kg.

Gammel 01-03-13, 13:38   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min 8-åring er 140.5 cm og veier 36 kg. Hun sitter enda i beltestol. Hun sitter lite i bil når jeg tenker meg om, et par ganger i uken maks? Hun skal nok sitte i stol en stund til.

Sist redigert av millact : 02-03-13 kl 22:56.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 23:50   #6
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Størsta var 1,50 m da hun sluttet og rundt 36 kg. Da var hun 9,5 år.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 23:53   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Når slutter barna helt med barnesete/pute?

Kommer vel an på. Min niåring sitter fremdeles i beltestol. Han er 135 cm og 25(?) kg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 23:55   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også en som blir 12 i år. Hun er 155 cm og sitter uten noe i den ene bilen, men i den andre bilen er setene så dype at beltet havner på halsen. Derfor har hun pute i den bilen.

Gammel 02-03-13, 00:06   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg har en 11-åring som er snart der, men ikke helt.

Gammel 02-03-13, 00:10   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det hele handler om hvor lang rygg barnet har, og hvor lang ryggen på beltestolen er fra enden og opp til beltefører. Det er stor forskjell på de ulike setene, men Britax er den lengste jeg har kommet over.

Gammel 02-03-13, 00:12   #11
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Eldste har akkurat sluttet, da hun vokste ut at beltestolen. 143 cm og 31 kg. 10 år (5.trinnselev).

Begge mine på 8 og 9 år er over 140 cm og 31 kg, men sitter fortsatt i beltestol.
De maser om å få slutte, kanskje det er på tide?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 00:15   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Ok, da er eldste egentlig tung nok til å ikke ha stol.
Yngste har noen kilo igjen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 00:20   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Begge mine på 8 og 9 år er over 140 cm og 31 kg, men sitter fortsatt i beltestol.
De maser om å få slutte, kanskje det er på tide?

Snuppa måtte sitte så lenge hun hadde plass i stolen, men når hun ikke gikk under belteføreren lengre så tok vi setet bort (selvsagt). Vi var enige om å fortsette selv om det skulle vise seg at hun nådde vektgrensen før hun vokste ut av setet. Der er det ulik oppfatning, men vi tviler på at det skader mer enn gavner i en evt. kollisjon.

Gammel 02-03-13, 00:33   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Storebror er nå 1.40 og vi tenker at han skal slutte om ca halvannet år. Da er han 10 år. Da må nemlig Lillebror ut av det bakovervendte setet sitt (ifølge mine beregninger), og vi har ikke plass til tre beltestoler i bredden tror jeg. Jeg har få skrupler med å la han sitte uten sete da ettersom han vil mangle et par cm på 150.

Sist redigert av oslo78 : 02-03-13 kl 00:49.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 00:39   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Største er nå 10 år, 33 kg og 140 cm. Han kan ikke lenger bruke beltestolen. Det går greit mtp høyden, men setedybden blir for kort. Han får ikke støtte under knærne og sitter derfor veldig ubehagelig. (Britax kidfix) Med bare pute sitter han greit, selv om jeg helst hadde sett at han satt med rygg en stund til.

Gammel 02-03-13, 00:44   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Storebror er nå 1.40 og vi tenker at han skal slutte om ca halvannet år. Da er han 10 år. Da må nemlig Lillebror ut av det bakovervendte setet sitt (ifølge mine beregninger), og vi har ikke plass til tre beltestoler i bredden tror jeg. Jeg har få skrupler med å snu han da ettersom han vil mangle et par cm på 150.

Snu ham? Sitter han fremdeles bakovervendt? Åtteåringen, altså.

Det der med å ikke bruke pute kommer også som nevnt an på setedybden. Min lange 2001-modell trenger ikke pute ifølge tallene, men i den ene bilen vår får hun beltet på halsen fordi hun sitter lavt. Det kjenner jeg er helt uaktuelt.

Gammel 02-03-13, 00:46   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mine sluttet sommeren da de var nesten 9, mener jeg. Da hadde de ikke plass i beltestolene mer. Jeg kunne nok ha tynt Herremannen litt lenger, men for Frøkna var det kul umulig (hun har alltid vært lang for alderen og er nå 11 år og 1.70 høy). Siden han også er over gjennomsnittet lang for alderen og satt fint uten stol eller pute, lot jeg begge slutte.

Gammel 02-03-13, 00:48   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Snu ham? Sitter han fremdeles bakovervendt? Åtteåringen, altså.

Det der med å ikke bruke pute kommer også som nevnt an på setedybden. Min lange 2001-modell trenger ikke pute ifølge tallene, men i den ene bilen vår får hun beltet på halsen fordi hun sitter lavt. Det kjenner jeg er helt uaktuelt.

Lillebror sitter bakovervendt. Han er tre år nå og må nok snus når han er fire og et halvt.

Edit: Aha, nå ser jeg feilen. Jeg har visst vært med i for mange bakovervendtdiskusjoner og evner ikke å tenke annet enn snuing... Skal redigere.

Gammel 02-03-13, 00:54   #19
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

De eldste ungene våre sluttet med sete ved 10-11 års alder. Nå har vi bare to bilsetebrukere, minstegutten på 10 år og vesla på 4,5 år.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 12:27   #20
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Vi sluttet da barna var for lange for setet. Det skjedde med de to eldste da de var ca 145cm, 9,5 år gamle.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.