Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips meg om "lette" bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-13, 20:44   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Tips meg om "lette" bøker

Jeg elsker å sitte i sola å lese.
Men jeg er en enkel sjel som liker lette bøker.
Jeg elsker å lese om det overnaturlige, fra victoriatiden, krim osv.
Serier er veldig ok. (Jeg leser IKKE The Vampire Diaries, selv om jeg i utgangspunktet liker slike bøker, synes jeg de var....kjedelige!!)

Har dere noen forslag på hva jeg kan skaffe meg? *skal på bokjakt i morgen*

Gammel 01-04-13, 20:46   #2
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips meg om "lette" bøker

Nå vet jeg ikke hva du har lest fra før, men jeg er nå fullstendig oppslukt i bøkene om Harry Hole av Jo Nesbø.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 20:52   #3
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Nå vet jeg ikke hva du har lest fra før, men jeg er nå fullstendig oppslukt i bøkene om Harry Hole av Jo Nesbø.

Jeg begynte på dem, men jeg klarte ikke å bli engasjert desverre.
Jeg er nok litt sær kansje.

Gammel 01-04-13, 21:02   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Krimbøker er det vel en god del tips om her nå. Jeg liker best krim, har ikke lest så veldig mange andre sjangere men likte Arven av Kathrine Webb kjempegodt. Tenkte på den lenge etterpå..
En annen som jeg gråt veldig av var Noen kjenner mitt navn av Lawrence Hill. Blir lei meg bare jeg tenker på historien.. kjempefin.

Gammel 01-04-13, 21:05   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har akkurat lest trilogien om Dødslekene. Fenget meg veldig, veldig lettlest (fordi det egentlig er for ungdommer?) og spennende. Jeg leser normalt ikke fantacy-aktig litteratur.

Gammel 01-04-13, 21:09   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Har du lest Henning Mankell sine bøker? Det er lettlest krim.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 21:09   #7
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Alt av Nicholas Sparks.
Relativt enkelt og vakkert, vakkert.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 21:24   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Gammel, men deilig lettlest og litt sånn ferie-fra-hverdagen-bok, er Mistrals datter. Google den for å lese hva den handler om

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 21:32   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

De to småseriene til Ken Follett. Stormenes tid fra middelalderen eller deromkring, og den hundreårsserien... Fall of Giants og Winter of the World (jeg vet ikke hva de heter på norsk, men det gjør jo sikkert google).

Og Marge Piercy, City of Darkness, City of Light (fra den franske revolusjon) og Gone to Soldiers (vet ikke hva de heller heter på norsk, og tar forbehold om at et par andre Piercy-bøker jeg har lest på norsk har hatt pinlig dårlig oversetter).

Og Marysé Conde, Segu - murer av leire. Afrikansk slektsroman.

Gammel 02-04-13, 21:43   #10
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Liza Marklund og Camilla Läckeberg skriver god krim. Jeg likte også Yrsa Sigurdardottir godt, men har bare lest en av henne enda.

Gammel 02-04-13, 21:43   #11
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Har du lest Henning Mankell sine bøker? Det er lettlest krim.

Jepp, jeg har lest mye av Henning Mankell. De liker jeg.

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Gammel, men deilig lettlest og litt sånn ferie-fra-hverdagen-bok, er Mistrals datter. Google den for å lese hva den handler om

Jeg har lest den flere ganger oppover tidene. Jeg er litt mettet av den.

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

De to småseriene til Ken Follett. Stormenes tid fra middelalderen eller deromkring, og den hundreårsserien... Fall of Giants og Winter of the World (jeg vet ikke hva de heter på norsk, men det gjør jo sikkert google).

Og Marge Piercy, City of Darkness, City of Light (fra den franske revolusjon) og Gone to Soldiers (vet ikke hva de heller heter på norsk, og tar forbehold om at et par andre Piercy-bøker jeg har lest på norsk har hatt pinlig dårlig oversetter).

Og Marysé Conde, Segu - murer av leire. Afrikansk slektsroman.

Gode tips. Takk takk.

Takk til alle som tar seg tid til å svare.

Gammel 02-04-13, 21:49   #12
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Tips meg om "lette" bøker

Bli hvis du kan. Reis hvis du må - av Helga Flatland, er lettlest og god. Den er ikke fra victoriatiden, ikke krim og ikke overnaturlig - men veldig god likevel. ;-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 21:53   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anbefaler romanene til John Hart. Lettlest "dramakrim".

Gammel 02-04-13, 21:53   #14
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Sv: Re: Tips meg om "lette" bøker

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Bli hvis du kan. Reis hvis du må - av Helga Flatland, er lettlest og god. Den er ikke fra victoriatiden, ikke krim og ikke overnaturlig - men veldig god likevel. ;-)

Spørs om jeg vil gi det en sjangse da altså.
Ok da, jeg får teste det ut.

Gammel 02-04-13, 22:06   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marian Keyes - det er liksom chick-lit, men jeg synes det har langt bedre kvalitet enn alt annet i sjangeren. Morsomt og innsiktsfullt.

Gammel 02-04-13, 22:11   #16
Timar
Klar

Timar sin avatar

Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Marian Keyes - det er liksom chick-lit, men jeg synes det har langt bedre kvalitet enn alt annet i sjangeren. Morsomt og innsiktsfullt.

Enig.

Jeg leser Jussi Adler-Olsen nå. Lettlest og fengende fra første side. Og Camilla Lackberg sin serie fra Fjellbacka.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 22:20   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kate Morton sine bøker, kanskje?

Gammel 02-04-13, 22:37   #18
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Liza Marklund og Camilla Läckeberg skriver god krim. Jeg likte også Yrsa Sigurdardottir godt, men har bare lest en av henne enda.

Åh, Yrsa Sigursdottir har skrevet en helt fantastisk skummel krim. Det er sjelden bøker er så skumle at jeg kvier meg for å bla om, men hennes "jeg vet hvem du er" gjorde nettopp det! Jeg låner den nå ut til de andre på jobb, og vi er alle enige i at den gir gode grøss

Gammel 11-04-13, 21:39   #19
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Overnaturlig og fra Victoriatiden sier du... Leser du på engelsk? Hvis så vil jeg anbefale deg å forsøke deg på Parasol Protectorate serien til Gail Carriger, den begynner med boken Soulless

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 21:49   #20
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Overnaturlig og fra Victoriatiden sier du... Leser du på engelsk? Hvis så vil jeg anbefale deg å forsøke deg på Parasol Protectorate serien til Gail Carriger, den begynner med boken Soulless

Jeg foretrekker faktisk å lese engelsk.
Den skal jeg jammen hive meg over. Vet du om noen bokkjeder (som Ark el.l.) har de fysisk i butikken? Hvis ikke får jeg bestille på Amazon som vanlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.