|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Off the map.
|
![]() ErnæringsterapeutEr det noe alle kan kalle seg? Er det en fornuftig utdannelse som ligger i bunnen? Vi har tilbud om kurs i ernæring i barnehagen, og jeg kjenner jeg er litt skeptisk. Vedkommende titulerer seg som ernæringsterapeut og homeopat.
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: ErnæringsterapeutDet er ikke en beskyttet tittel, nei. Jeg ville vært skeptisk. Særlig fordi vedkommende også er homeopat. Jeg synes at kursing i regi av barnehagen bør gjøres på grunnlag av forskningsbasert kunnskap, og homeopati er langt derfra.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: ErnæringsterapeutJa, det er akkurat det jeg også tenker - og lurer litt på om jeg skal komme med en tilbakemelding om det. Men jeg tror jeg lar det være, ønsker ikke å stikke meg negativt ut når de drar igang et tiltak som helt sikkert er positivt ment.
![]() |
#5 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Ernæringsterapeut
Hvis barnehagen skal bruke penger på det, så bør man jo absolutt være litt kritisk. Hvis det er noen som kommer og gjør dette gratis, så kan man jo velge å ta imot - men jeg ville uansett være litt kritisk - ikke negativ men bare huske på at dette er en persom som ikke sitter med fasiten.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ErnæringsterapeutSkeptisk og enig med Pøbelsara
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: ErnæringsterapeutAltså - jeg kommer ikke til å gå, men spørsmålet er om jeg skal lage noen kommentar om det. Kurset er allerede satt opp, så jeg får vel ikke gjort noe fra eller til med det nå.
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: ErnæringsterapeutJobber du der, eller har du barnet ditt der? Hvis det skal avholdes kurs som skal sette standard for ernæringsarbeidet i barnehagen, synes jeg absolutt at det er verdt å gå igjennom det faktiske kursinnholdet på en vennlig-kritisk-objektiv måte.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Jeg ville sagt noe om det, faktisk. Lagt vekt på at du synes det er et godt tiltak, men stilt spørsmål rundt valget av fagperson.
![]() |
#10 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: ErnæringsterapeutVi snakket om noe av dette i lunchen i går.
![]() |
#11 |
Panzerekstremfeminist
|
ja, det er sant, Gina. Men samtidig så er det jo sånn at noe vet vi at virker, fordi noen har tatt seg bryet med å teste det ute/forske på det.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Off the map.
|
Jeg prøvde å skrive et svar nå, men jeg fikk det ikke til å lyde positivt nok synes jeg. Skal prøve igjen litt senere, for jeg er prinsippielt enig, at de bør få en tilbakemelding på det.
![]() |
#13 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: ErnæringsterapeutDe som har masterutdanning i mat og kosthold er ernæringsfysiologer. Hvis de skal ha kompetanse til å sette opp dietter for folk, må de ta en spesialutdanning/ videreutdanning for å bli klinisk ernæringsfysiolog. Sist redigert av Charlie : 04-04-13 kl 15:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
Enig med Charlie.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: ErnæringsterapeutBarnehagen vår betalte en gang for at Karin Naphaug ("Sove-Karin") skulle komme og snakke om søvn og grensesetting. Jeg er ekstremt uenig med Karin Naphaug, og jeg tror (dessverre?) det kom veldig tydelig frem i løpet av den forelesningen/samtalen.
![]() |
![]() |
#16 |
En som trener
|
Nei, de kan velge klinisk retning for mastergraden sin (andre retninger er samfunnsernæring og ernæringsbiologi), da blir de klinisk ernæringsfysiologer. De fleste velger klinisk retning ved Univ. i Oslo, litt uavhengig av tema for masteroppgaven faktisk, ved å velge riktige masterkurs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Off the map.
|
Dette er et kurs for foreldre. Invitasjonen kommer fra styrer, men det er mulig FAU har noe med dette å gjøre? Er ikke helt sikker?
![]() |
#18 |
Shake it out!
|
Man blir ernæringsfysiolog med bachelor. Med master er man klinisk ernæringsfysiolog. Og enig i at man bør basere seg på forskning. Den finnes.
![]() |
|
|