Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Trenger menyhjelp!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 16:20   #1
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Trenger menyhjelp!

Nå trenger jeg hjelp fra kloke hoder.

Skal forberede overraskelsesmiddag for en venninne. Vi blir 6 gjester.

1) forrett. Jeg skal lage den på forhånd og frakte den til min venni ne, hvor vi skal være. Jeg tenkte på salmalaks med avocado og mango, men mingravide venninne tør ikke spise salma, selv ikke når den har vært fryst. Må dermed finne på noe annet.

2) hovedrett. Lager vi sammen hos min venninne. Må være med forholdsvis få hovedingredienser (alt av tørrvarer og krydder finnes der) og den må være slik at vi kan lage den på 1,5 time når vi er sammen. Langtidssteking utgår.

3) dessert. Fint om jeg kan lage så mye som mulig av denne på forhånd. Et alternativ er f.eks at jeg baker brownies på forhånd, og tar med en boks med is.

En av gjestene er gravid, så spekemat, røykelaks, blåmuggost og denslags utgår. Jeg skal kjøpe inn alle ingrediensene, så jeg må kunne få tak i alt på en butikk, f.eks Meny.

Ellers er det ingen allergier.

Hva skal vi spise tro?

Gammel 17-04-13, 16:32   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger menyhjelp!

Forrett: Løyrom(rogn) i uthult avacado med rømme og løk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:36   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

JEg har en god oppskrift på en laksepate som serveres med lun asparges og en dressing du lager selv. Den kan lages ferdig i god tid og er lett å ta med.

Baconsurret svinefilet stekt i ovnen. Stek rotgrønnsaker sammen med svinefilet og ha potetmos ved siden av.

Dessert: Panna cotta er alltid greit å lage. Den kan du lage dagen før og frakte greit med deg, enten i en randform eller i porsjonsskåler. Jordbærsaus ved siden av laget av friske eller frosne jordbær.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 17:21   #4
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dessert: Pavlova; bunnen kan lages dagen før/flere dager før. Raskt å dandere rett før servering: Bare å piske krem(eventuelt blande inn vaniljekrem) og ha på alt du måtte ønske av ferske bær.

Gammel 17-04-13, 21:04   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Nenne sitt forslag høres veldig godt ut, kanskje bytte ut potetmos med rotmos.

Gammel 17-04-13, 22:01   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Trenger menyhjelp!

Jeg likte også Nenne sitt forslag, og går både for hovedrett og desserten, men jeg liker ikke laksepate...

Annet forslag til forrett?

Gammel 17-04-13, 22:07   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hva med en rykende fersk foccacia med masse godt i, sammen med en äioli to die for? Så kan man mumse litt uten å bli halvveis mett allerede før hovedretten. (Jeg er småspist, og syns ofte treretters kan bli veldig heavy..)

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 06:25   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Trenger menyhjelp!

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg likte også Nenne sitt forslag, og går både for hovedrett og desserten, men jeg liker ikke laksepate...

Annet forslag til forrett?

Så fint.

Hva med en fiskesuppe da? Toffen har en god oppskrift på en som er med fennikel og safran. Den er klar, ikke kremet, så den er ikke så mektig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 07:44   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hellstrøm vÆhar en enkel nydelig ertesuppe som jeg flere ganger har servert til baconsurret svinefilet. Den kan du stele spekeskinke i panne og ha oppå for litt saltsmak. Den ser fantastisk god ut, og er det også!

Gammel 18-04-13, 11:46   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er enkelt og godt med god skinke (f.eks. Parma) og melon til forrett.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 11:54   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg synes det er enkelt og godt med god skinke (f.eks. Parma) og melon til forrett.

Den gravide kan vel kanskje ikke spise det?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 12:19   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Ein god forrett som me har laga fleire gonger er kyllingfilet, marinert og stekt i sweet chili. Skjærer denne så opp i skiver og legger den oppå ein salat, saman med fersk mango. Me har og pleid å sette fram meir sweet chili til dei som vil ha litt ekstra.

Denne er like god med kald og varm kylling.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.