Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Fra villnisskaos til kontroll

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-13, 21:51   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fra villnisskaos til kontroll

Tomten vår er på 1 520 m². Noe av hagen er flatt og resten er ala skråninger. Vi har snart bodd her i to år og det er på tide å ta tak i hagen. Enn så lenge er det bare masse høy, busker og småtrær, men snart kommer varmen og da vil det brått se ut som et villsnisskaos, omtrent som en offentlig tomt ingen har ansvaret for.

Så det må kuttes og hakkes og lukes og gå på oppdagelsesjakt for å finne ut hva vi kan kvitte oss med og hva vi vil spare på (f.eks bringebærbusker og blåbærlyng.) Jeg har rakt vekk haugevis av høy fra den øvre delen av hagen, men har fortsatt masse igjen.

Jeg ønsker å ha epletrær, kirsebærtrær, diverse bærbusker og blomster og busker i masse farger. Nå er det omtrent bare grønt, grønt, grønt. Jeg ønsker meg også et drivhus om noen år. Det reker katter rundt her så jeg vet ikke om jeg gidder å prøve å plante noen grønnsaker bare for at det skal graves opp igjen eller bæsjes i. Deler av tomten er såpass bratt at den må vi bare passe på å holde i orden så den ikke ser sjuskete ut.

Vi har en stor veranda hvor hagemøblene står. De kan stå oppå den hellelagte brønnen (se første bilde), men det er ingen god løsning pr. i dag pga. tilgang hus/hage. Når vi tar i bruk underetasjen (som nå leies ut) skal vi bygge en platting rett ut fra husveggen.

Her er noen bilder så dere ser morroa:

Jeg står på verandaen og tar bilde av den flate delen. Den første busken aner jeg ikke hva er, det kommer bare grønne blader. Den bakerste er en rhododendron. Den flate firkanten er en gammel brønn. Den digre bodlignende greia skal vekk. I stedet skal det opp et ordentlig vedskjul, hvis vi ikke finner et bedre egnet sted. (Kan ikke ha det altfor langt unna huset.) Hva de to trærne på hver side er, vet jeg ikke. De er rødaktige og lukter rart/vondt. Disse skal også vekk.

Her stor det en kjempehøy tuja, som i tillegg hadde formert seg. Denne ble sagd ned i fjor sommer og nå mangler "bare" å fjerne den digre roten.

Her så det enda verre ut! Jeg har rakt vekk masse høy og mose med jernrive.

Går man opp steintrappen kommer man bl.a. hit. Her skal vi bygge en liten platting.

Skrå del av tomt. Her er det mye mose, men også endel blåbærlyng.

Sist redigert av Éowyn : 21-04-13 kl 22:02.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:59.