|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?Det er jo mange her som liker Terry Pratchett, og jeg har nylig lest ferdig Dodger, og lurer på om noen andre har lest den, og hva dere synes om den? Jeg likte den selv, men jeg glemte hele tiden at det var en Pratchett-bok - bøkene hans har endret seg de siste årene, siden han fikk Alzheimer-diagnosen og siden han måtte begynne å diktere i stedet for å skrive. Og nå er det jo ikke Discworld lenger heller, og selv om det dickenske London som Dodger foregår i alltid har vært en av hovedinspirasjonene for Ankh-Morpork, så er det noe annet å skrive om den virkelige verden.
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?Jeg har akkurat lest den ut.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?
Ja, det var ganske vittig hvor ofte Dickens måtte frem med notatblokken sin for å skrive ned en vending som senere kunne bli en romantittel.
![]() |
#4 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke om jeg er helt enig. Snuff, kanskje, men den er da også dyster så det holder, men Dodger mener jeg at jeg lo like mye og høyt av som mange andre Pratchett-bøker. Den har en litt annen tone, men det er tydelig at Pratchett har kost seg verre - han nekter seg ingen ting...
Jepp, det går nesten litt for bra, men det er helt greit. Det er en kosebok, til tross for den underliggende temaet. Mulig det har noe å gjøre med at boken er definert som passende for "young adult". Jeg ser for meg at om Dodger hadde vært en "ekte" voksenbok hadde det ikke gått fullt så overnaturlig bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?Noen kosebok synes jeg ikke det er – særlig de druknede gatepikene og scenene fra likhuset er mørk tragedie, og de blir jo bare enda tydeligere av Dodgers, tja, nesten kandiserte skjebne. Jeg synes kanskje at det egentlig skurret litt. (Tenker fortsatt.)
![]() |
#6 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, "kosebok" ble feil, glem den. Men det var noe der, at ting faller på plass, og altså at Pratchett tar den helt ut og bare pøser på med referanser til historiske og ikke fullt så historiske personer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?Hadde foretrukket om Dodger hadde fått iallefall LITT motstand. Er enig i at han seilte rett gjennom all verden farer litt for lett. Alle liker ham og han er bare så utroooolig lovende. Akkurat det ble litt i overkant, men jeg likte settingen og detaljene fra livet til "toshers" etc. Savner de vittige kommentarene som gjerne inneholder et snev av samfunnskritikk. Tidligere Pratchett-bøker er fulle av sånne gullkorn. Likevel syns jeg Dodger var spennende med gode personbeskrivelser. Boka "Nation" fra 2008 syns jeg var langt mer vag og målløs..
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Har noen lest "Dodger" (Terry Pratchett)?Men jeg likte Dodgers ufortrødne og smittende personlighet, da, en veldig pratchettsk helt.
![]() |
|
|