Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Bygge ut etter barnas behov?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Ville du kjøpt hus/bygget ut etter behov familien vil ha de neste 10-12 årene?
Ja - du har rett! 121 90,30%
Nei - mannen din har rett! 4 2,99%
Noe annet og mer nyansert (som utdypes i tråden ) 9 6,72%
Deltakere: 134. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-13, 20:38   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bygge ut etter barnas behov?

Vi har hatt noen løse utbyggingsplaner de siste årene. De dreier seg stort sett rundt planer for hvordan vi kan få et par soverom og et kontor ekstra + varierende andre planer. Her i stad satte mannen meg ut ved å hevde at det er dumt å bygge ut etter barnas behov (større soverom + oppholdsrom) når de tross alt skal flytte hjemmefra om henholdsvis åtte og 11 år! Han synes tydeligvis det er så kort tid at vi knapt får glede av utbyggingen ( ), mens jeg på min side synes at det å ha en bolig tilpasset hele familiens behov de neste ti årene er viktig.

Her må vi realitetsorienteres med en poll!

Gammel 04-05-13, 20:40   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygge ut etter barnas behov?

Jeg er veldig enig med deg, og tenker at når ungene flytter hjemmefra, vil jeg enten selge huset og kjøpe en leilighet, eller ha goooood plass til barnebarn.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:44   #3
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Det er vanskelig å ikke være enig med deg.
Og hvem vet når ungene flytter ut, i dag er det ikke akkurat enkelt på boligmarkedet, så å ha mulighet til at unger kan bo hjemme i kortere perioder innimellom hadde jeg satt høyt i alle fall.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:44   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Enig med dere. Elleve år er lang tid, og jeg ser ikke problemet med å evt flytte etter den tid hvis huset skulle bli for stort.

Gammel 04-05-13, 20:47   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på, spør du meg. På mye. På hva dere har nå, om det KAN funke eller om det er helt umulig, hva kostnaden blir, om dere må flytte hvis ikke, ja, det kommer an på mye. Jeg ser mannen din sitt argument veldig godt. Men ditt også. Og jeg tenker som sagt at det kommer an på veldig mye.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 20:57   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det kommer an på, spør du meg. På mye. På hva dere har nå, om det KAN funke eller om det er helt umulig, hva kostnaden blir, om dere må flytte hvis ikke, ja, det kommer an på mye. Jeg ser mannen din sitt argument veldig godt. Men ditt også. Og jeg tenker som sagt at det kommer an på veldig mye.

Det er overkommerlige kostnader, og bygge ut skal vi uansett - det er bare et sprøsmål om hvordan og hvor mye det skal bygges ut.

Gammel 04-05-13, 21:04   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at dersom det er et hus man vil ha også i mange år etter at barna har flyttet ut, så er det i hvert fall lurt å tenke fleksibilitet i forhold til bruk av rommene også etterpå.

Gammel 04-05-13, 21:09   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke sikker på om oppholdsrom for tenåringer er bare barnas behov, altså.

Vi har flyttet etter barnets/barnas behov, og kommer nok til å flytte igjen når behovet avtar. Det er vel ganske vanlig for leilighetsboere, tror jeg. Hadde helt klart prioritert å ha greit med plass mens man er barnefamilie, samtidig som jeg blir litt nysgjerrig på hvilke plassbehov som forandres veldig fra nå til senere om dere har barn på sånn 8-12 år? Om de deler rom, ville jeg prioritert et soverom til hver - absolutt. Skal de få eget oppholdsrom tenker jeg vel ikke at større soverom i tillegg er et kjempebehov osv.

Gammel 04-05-13, 21:09   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har valgt å ikke bygge ut, selv om vi bor utrolig trangt. Hadde vi gjort det hadde økonomien blitt mye strammere og gått på bekostning av fritidsaktiviteter og ferie. Vi her 6stk i bittelite hus og med ett bad/do. Det er til tider slitsomt, men alt går.

Gammel 04-05-13, 21:09   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal snart flytte inn i et dobbelt så stort hus, nettopp med tanke på barna, plass til overnatting, venner på besøk osv. Men jeg er litt slik at jeg lager meg gode argumenter uansett. Før syntes jeg det var bra at vi hadde relativt lite gjeld, og jeg har for eksempel med glede "gitt bort" stua da vi har hatt et knippe småjenter på filmkveld og overnatting, så koste jeg meg på soverommet med bok og sjokolade. (En faktor her var også at jeg var lei av at mannen var litt misfornøyd med lite plass hele tiden, og det gnager jo da partneren går i flere år og ikke helt trives.)

Nå som vi har tatt opp et huslån jeg egentlig ikke er helt komfortabel med lager jeg meg nye argumenter. (Kjempefint for ungene, det blir ikke like overfylt og det blir lettere å ha plass til alle tingene våre, and the list goes on..) Og så får vi se om en ti års tid. Kanskje selger vi og finner noe rimeligere og mindre, kanskje trives vi så godt at vi beholder det og har god plass da ungene kommer hjem i helger og ferier med kjærester og slik. Jeg kan godt tenke meg at gjesterom med eget bad er gull verdt å ha da den tid kommer.. jeg er i alle fall litt der at det er lettere både å ha besøk og være gjest da man ikke føler man invaderer hverandres intimsone omtrent.

For å svare på det du spurte om JA, jeg er helt enig med deg!

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 21:13   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hatt noe langsiktig plan for bolig. Nå flytter vi fordi ungene trenger mer plass. Når ungene flytter ut, så flytter vi til en bolig som tilfredsstiller de krav vi får da.

Gammel 04-05-13, 21:16   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg er ikke sikker på om oppholdsrom for tenåringer er bare barnas behov, altså.

Vi har flyttet etter barnets/barnas behov, og kommer nok til å flytte igjen når behovet avtar. Det er vel ganske vanlig for leilighetsboere, tror jeg. Hadde helt klart prioritert å ha greit med plass mens man er barnefamilie, samtidig som jeg blir litt nysgjerrig på hvilke plassbehov som forandres veldig fra nå til senere om dere har barn på sånn 8-12 år? Om de deler rom, ville jeg prioritert et soverom til hver - absolutt. Skal de få eget oppholdsrom tenker jeg vel ikke at større soverom i tillegg er et kjempebehov osv.

De har hvert sitt rom nå - men vi øsnker å gjøre det ene rommet om til bad, dermed trengs et rom til, jeg jobber såpass mye hjemme at jeg trenger kontor, og i tillegg hadde det vært fint med et oppholdsrom for barna + venner, og det regner jeg med vil bli bare mer aktuelt jo eldre de blir.

Men sånn akkurat hvordan vi ender opp med å gjøre det, er nå én ting - det jeg ble mest opptatt av var tidsperspektivet. Mannen og jeg har tydeligvis ulikt syn på hvor lang en tiårsperiode er!

Gammel 04-05-13, 21:16   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig med deg. Den ekstra plassen får dere sikkert bruk for etter at ungene har flyttet også. De kommer hjem innimellom og før dere aner det har dere barnebarn og svigerbarn som fyller huset i ferier og til jul og sånn. Har man mulighet til det økonomisk så bygg ut. Absolutt.

Gammel 04-05-13, 21:21   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg er enig med deg. Den ekstra plassen får dere sikkert bruk for etter at ungene har flyttet også. De kommer hjem innimellom og før dere aner det har dere barnebarn og svigerbarn som fyller huset i ferier og til jul og sånn. Har man mulighet til det økonomisk så bygg ut. Absolutt.

Ja, ikke sant? Og da kan jeg jo få et eget gaveinnpakningsrom som jeg så på et "rikinger i Amerika"-program en gang.

Gammel 04-05-13, 21:22   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hva om dere bygger ut på en måte som gjør at det med enkle midler kan stenges igjennom dele av til en liten utleiedel om det skulle bli aktuelt når ungene flytter? Det vil jo være med på å øke verdien på boligen enda et hakk. Slik at det nye badet kan være med på en del med stue en eller to soverom og få inn et kjøkken i stuedelen?

Jeg syns det høres fristende ut å bygge ut når det er snakk om for så mange år.

Gammel 04-05-13, 21:26   #16
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Du har rett, og når de har flyttet ut, så kommer de hjem til jul, påske og sommerferien, etterhvert med kjæreste/samboer/ektefelle og barn som kommer til. Da trenger du gjesterom. Dersom de flytter så langt at de ikke bor innen "søndagsbesøk-avstand" da, så tilfelle kan du regne med å være utstrakt barnevakt for barnebarna i stedet, og trenger uansett gjesterom.

Så det så.

Gammel 04-05-13, 21:27   #17
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Hadde det vært slik som mannen din sier kunne vel alle bare bodd på to rom og kjøkken, man trenger jo ikke mer når ungene flytter ut. Klart man bygger ut etter behov når behovet er der.

Gammel 04-05-13, 21:32   #18
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, ikke sant? Og da kan jeg jo få et eget gaveinnpakningsrom som jeg så på et "rikinger i Amerika"-program en gang.

Ikke minst.

Gammel 04-05-13, 21:32   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns at du har rett, men det er greit å tenke litt fremover også. F.eks. Så vil man ha bana nær når de er små, men når de blir eldre så vil man gjerne ha dem i andre enden av huset og kanskje ha mulighet til at de kan være i en loftsstue eller annet sted der man kan lukke døren.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-05-13, 21:33   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Du har rett, og når de har flyttet ut, så kommer de hjem til jul, påske og sommerferien, etterhvert med kjæreste/samboer/ektefelle og barn som kommer til. Da trenger du gjesterom. Dersom de flytter så langt at de ikke bor innen "søndagsbesøk-avstand" da, så tilfelle kan du regne med å være utstrakt barnevakt for barnebarna i stedet, og trenger uansett gjesterom.

Så det så.

Nettopp!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.