|
Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom objektivJeg har Canon sitt 18-200 mm f/3.5-5.6. Det er jo helt ok til sitt bruk, hvilket for det meste er utendørsbilder i godt lys. Dette er lyssvake objektiv. Men til strandbilder om sommeren, og ut på tur er det finfint. Men jeg bruker 50 mm f/1.4 mye mer.
![]() |
![]() |
#5 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivOptikken er nok på nivå med kit objektivet. Kan du leve med det så er det bare å kjøre på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivHar du et annet forslag Isolde som ikke koster skjorta?
![]() |
![]() |
#7 |
Øyboer
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivNå er det desverre sånn at superzoom enten er svindyre eller dårlige. Forde de må dekke så utrolig stor brennvidde at det er vanskelig å få de gode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Øyboer
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivHvis du har en 50-200 så er du vel dekket på zooming? Jeg ville ikke da kjøpt et 18-250 billigobjektiv i tillegg.
![]() |
#10 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivFordi jeg aldri føler jeg har rett objektiv.
![]() |
![]() |
#12 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivHusk at jo sterkere zoom du bruker, jo mer setter det krav til å holde kameraet dønn stille. En liten rørelse gjør mye større utslag når den står på 200 mm enn på 50.
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivJeg har et 18-200mm objektiv omtrent fastmontert på kamera. Nikon sitt. Det er noe dyrere enn det der, men jeg er kjempefornøyd med det selv om det ikke gir 100% ytelse noe sted i og med at det har stort spenn. Men utrolig praktisk, og det er på ingen måte dårlig heller. Jeg ville ikke vært et sånt objektiv foruten. Jeg har 50mm og 105mm også, samt et 18-70 som alle har sine bruksområder. Men ingen er så anvendelige som 18-200.
![]() |
#15 |
Øyboer
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivAkkurat nå hadde det vert greit med noe som helt annet enn 50mm objektiv. 70-200 objektivet mitt har ødelagt autofokus så jeg går rundt med bare 50mm 1,4. Men er nå en egen sjarm med det og. Og det viser veldig på bildene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektiv24-70 er det jeg har tror jeg. Ikke 18-70. Det er et veldig godt objektiv, men det er blytungt.
![]() |
#17 |
Øyboer
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivKamera mitt er blytung, sigma 50mm 1,4 er ganske tung, sigma 70-200 2,8 er blytungt. Så akkurat det kan vi leve med. Jeg løftet opp pappa sitt kamera som er et 350D med kit objektiv og trodde det var midt. Merka fort at det ikke var mitt siden jeg tok i for å løfte og det var nesten bare luft. (hadde jeg sett litt på kamera så hadde jeg jo sett at det var halve størrelsen også men de lå nesten på samme sted). |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivMitt er også blytung og det var et par som fikk hakeslepp i går når de løftet på det. Mitt 55-200 veier jo ikke noe i forhold.
![]() |
![]() |
#19 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivHvilket av disse to ville dere valgt?
![]() |
![]() |
#20 |
Øyboer
![]() Sv: Spørsmål om superzoom-objektivDen siste. Du har mye zoom, men også god optikk. Du har også et objektiv som er mye mer lyssterkt og derfor kan brukes mye innendørs også. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|