|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Å bygge nytt husSer at mange en del venner og bekjente bygger nytt hus. Jeg har alltid sett for meg at det er så himla mye dyrere enn å kjøpe brukt, særlig med de tomteprisene vi har her (sentralt på østlandet). Et eksempel er noen vi kjenner som kjøpte tomt til rundt halvannen million. Hva må man da regne med å betale for huset, nøkkelferdig? Typisk med 3-4 soverom, to stuer, to bad og kjøkken. Normal standard. Sånn cirkus altså.
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bygge nytt husNoen venner av meg bygger nå, på Østlandet. De har budsjett på 3,5 - ferdig til innflytting, lite egeninnsats. Normal standard, Ikke veldig stort. 3 soverom og to stuer, 150 kvadrat tror jeg. Tomten kommer i tillegg. Det er kataloghus, men med noen tilpasninger. Garasjen kommer også i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Å bygge nytt husJeg har hørt at man kan gange katalog prisen på huset med 2,5 for å få en omtrentlig pris. Pluss tomt.
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Å bygge nytt husAha. Med halvannen million i tomtepris kommer man fort opp i 4,5 - 5 millioner da.
![]() |
#5 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Å bygge nytt husDet er ikkje så mange som bygger nytt hus for under 4 - 4,5 millionar. Da er tomt i tillegg.
![]() |
#7 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Å bygge nytt husJa, det er ikke billig. Vi har flere ganger gått runden, men jeg har jo også en mann i byggebransjen som ville/kunne gjort mye selv og med hjelp for en rimeligere penge. Allikevel; tomt koster fort 1-1.5 mill minimum der vi evt. ønsker å bygge, og selv med mye handy og rimelig arbeidskraft/hjelp innad i familien (typ mann = snekker, svoger = elektriker, svoger = sveiser, svogerfetter = rørlegger, svogerfetter = blikkenslager ....ja, vi har det
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Å bygge nytt husNei, eg har ingen tru på at ein sparer særlig på å bygge nytt - det er kanskje mulig om ein har slekta full av handtverkarar som vil bidra på fritida si. MEN ein får jo veldig mykje kvalitet for dei pengane - nytt hus, og heilt som ein ønsker det. Einaste som ein verkeleg ikkje får betre kvalitet på er hagen. Den er alltid betre ved å kjøpe brukt hus
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Å bygge nytt husDe jeg vet om som bygde billigst, havnet på rundt 5 millioner, de malte selv, men gjorde ellers lite. Det var et ganske "enkelt" hus, normal standard. Og det var uten tomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Å bygge nytt husMan bør nok beregne minst 3,5 mill for et hus av den størrelsen der. Det rimeligste alternativet blir vel modulhus som bygges ferdig i utlandet og settes opp på kort tid her, for en brorpart av utgiftspostene er det jo håndtverkerne som står for. Sist redigert av Odelia : 22-05-13 kl 18:28. Årsak: Fjernet info om egne utlegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Å bygge nytt husJeg hadde ikke klart å bygge et hus i dag som jeg hadde vært fornøyd med, til under fem millioner tror jeg. Og da med tomt til under millionen.
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Å bygge nytt husEt vennepar kjøpte tomt til 1,3 i 2011 og nå er huset på 170 m2 oppe. 4 soverom, 2 bad, stue, loftstue, 2 boder, IKEA-kjøkken, midt på treet-pris på fliser på bad/vaskerom. Totalpris ca 4,1 mill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Å bygge nytt husHer er tomtene så dyre at det blir veldig kostbart å bygge. Vi hadde aldri kunnet bygge en bolig av dentypen vi bor i nå, til prisen vi kjøpte for.
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Å bygge nytt husByggekostnad er ca 20-25' pr m2, pluss tomt. Selvsagt, med egeninnsats kan du redusere noe, men ikke så mye. Vi har nå bygget tomannsbolig til ca 22' pr m2.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bygge nytt husVi bygget i 2008, og endte på 3.2 mill. Det var da helt nøkkelferdig. Vi brukte Mesterhus, og trakk ut en god del som var standard. Mye stygt som er standar, og vi valgte helt egne bad, kjøkken, tak, gulv, trapp osv. Ja det meste egentlig.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bygge nytt husVi kjøpte i prosjekt, litt utenfor Trondheim til 3 100' i 2011. Fire soverom, stue, loftstue, 2 bad + vaskerom. 350 kvm tomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Å bygge nytt husVi har gått noen runder, og ja, man havner nok på 4,5 til 5 mill. iallefall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Etylbarbital
![]() Sv: Å bygge nytt husNå er det 6 år siden vi bygde, vi kom på rett i underkant av 4 millioner inkl tomt og garasje til 1 million. Vi malte innvendig og satte opp modulterrasse, la belegningsstein selv og bygde terrasse selv. Huset er 180 kvm, 4 soverom pluss loftstue. Vi har flat tomt og plate på mark. Vi endte på 2x kontraktspris (litt høyere enn katalogpris etter endringer) pluss tomt.
![]() |
#19 |
Superduperaktiv
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å bygge nytt husVi bygget med innflytting i starten av 2009. Huset er på ca 235 kvm, 1 1/2 plan med fire soverom, to bad, vaskerom, kjøkken, stor stue nede og tv stue opp, hall og egen "kjøkken" inngang. Garasje og tomt inkludert kom vi på ca 4 mill. Vi har en høyere standard enn vanlig på huset og har ikke spart på noe egentlig.
![]() |
![]() |
#20 |
awesom
|
![]() Sv: Å bygge nytt husVi kommer til å ende på ca 4 millioner totalt, da har vi vel 300 000 i uforutsette utgiter i det budsjettet. Tomten kostet ca 740 000 med omkostninger. Huset blir nesten 300 kvadrat med garasjen inkludert. Vi har kjøpt hus fra Latvia, hadde vi kjøpt det her i Norge kunne vi plusset på ca 1 mill.
![]() |
|
|