Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Gode groplasser ute og inne

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-13, 13:52   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Gode groplasser ute og inne

Jeg er amatør. Jeg vet ikke helt hva som vil funke og hvorfor bestandig, men nå har jeg oppdaget et sted det er lurt å plante frø inne.

Først hadde jeg nemlig et sånt minidrivhus stående på spisestuebordet. Greit nok at jeg var utålmodig, men allikevel. Det virket som en dårlig plass. Jorden var kald og våt og frøene forble frø.

Så prøvde jeg å sette dette minidrivhuset på baderomsgulvet med varmekabler. Ikke for varmt, men det ble lunt og godt i alle fall. Da fikk det fart på seg! Mannens plantekartong ble også flyttet inn dit og vips! der kom spirene. Nå er jeg rimelig sikker på at svak varme fra undersiden er perfekt for i alle fall den første fasen.

Uten vet jeg ikke enda hvor ting gror best, men jeg følger med. Jeg tror jeg har litt peiling, men får se hva som skjer underveis. Målet må jo bli å i best mulig grad gjenskape noe av dette flere steder. F.eks. har jeg et blomsterbed ute der jorden bare virker bløt, kald og kompakt. Jeg vurderer å tilsette litt sand.

Hva med dere? Har dere noen sånne steder? Eventuelt hvor?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 15:19   #2
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode groplasser ute og inne

Det er andre herinne som er mer drevne på å så inne.
Jeg hadde tenkt å prøve meg på akurk og tomat men så glemte jeg å kjøpe frø hele tiden.
Kom på; det er jo lurt med sånn minidrivhus. Ellers kan man dekke til med plast, lage etpar småhull og sørge for fuktig jord til det spirer.
Jeg har sådd andre frø rett i jorda da. I mai.
Blomkarse og ringblomster er i alle fall veldig villige.
I år har jeg plantet erteblomster. La de i vann et døgn i forkant. Det er ikke noe problem å holde jorden fuktig der nå i alle fall.

Men det burde da holde å ha de i vinduskarmen eller på et bord med naturlig lys. Prikle og plante de ut uti mai når det har blitt litt størrelse på de. Tanten min hadde isoporkasser med små potter i inne overalt på gulv og bord i stua, da jeg vokste opp..
Lykke til.

Gammel 24-05-13, 10:30   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har knallgode erfaringer med å bruke så- og kaktusjord inne, jeg har dem under vekstlys i 16-18 timer og etter å ha sådd og vannet, legger jeg gladpack over. Husk å ikke så for dypt. I naturen ligger jo gjerne frøene på jordoverflaten, kanskje bare dekket av noen visne blader eller lignende. Jeg legger frøene oppå overflaten eller like under og dekker med plast. det fungerer veldig bra.

Ute har jeg spadd inn masse skjellsand for å lette jorda. I tillegg bruker jeg kompostert kugjødsel.

Gammel 24-05-13, 12:29   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha!
Jeg tror jeg sår for dypt, ja. Og så har jeg en mann som er livredd for tørke, ser det ut til, for han vanner (etter mitt syn) altfor mye. Det skal visst ikke være lett dette.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 24-05-13, 13:19   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du kjenner med fingrene så skal det være fuktig, men ikke vått. Gladpacken gjør at jorda ikke tørker ut. Prøv å legge frøene oppå, så går det mye bedre.

Gammel 24-05-13, 13:20   #6
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Will do!
Tusen takk for tips.

Gammel 24-05-13, 13:42   #7
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Hva kan man så nå på denne tiden? Novise....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.