Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Coca-Cola og reklame med fokus på overvektsproblematikk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-13, 14:35   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Coca-Cola og reklame med fokus på overvektsproblematikk

Coca-cola viser i kveld for første gang en fem minutters snutt med fokus på overvekt. Filmen (i en amerikansk versjon) har allerede blitt vist i USA til blandet mottakelse. Kampanje skriver mer om det her.

Norsk versjon:

(Kilde: youtube.com)

Amerikansk versjon:

(Kilde: youtube.com)

Hva syns dere? "Etikk-washing"? Viktig bidrag for å løse problematikken? Ærlig?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 14:48   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Coca-Cola og reklame med fokus på overvektsproblematikk

For å være ærlig synes jeg det er ganske provoserende. Jeg har vanskelig for å se hvordan Coca-Cola kan være del av noen løsning på overvektsproblemet. Jeg ser de er på hugget for tida, bl.a. ved å gå inn og sponse faglige konferanser rundt overvekt og fedme. Ser for meg at det lett kan skape noen usunne avhengighetsforhold. De fremhever sine sukkerfrie produkter, men jeg er i tvil om hvor hjelpsomme disse egentlig er. F.eks. er det fagfolk som har uttrykt at selv om sukkerfri brus ikke påvirker blodsukkeret så er det mulig de likevel kan gi en uheldig insulinrespons fordi de smaker søtt. Dette tror jeg ikke er ferdigforsket og derfor noe man ikke kan utelukke.

Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 14:52   #3
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det virker fint og flott og alt det der. Men jeg savner en slags innrømmelse av kursendring også.

For en del år siden hadde jeg en foreleser i markedsføring som fortalte om Coca Colas målsetning om "Coca Cola på alle frokostbord". Vi rynket på nesen, selvsagt, før foreleseren fortalte at det hadde folk flest gjort tidligere også, da målet var "Coca Cola på alle lunsjbord". Og så så han på oss studenter som nettopp hadde hatt lunsjpause og spurte oss hvor mange av oss som drakk brus til lunsjen den dagen og hvor mange andre brusflasker vi hadde observert i kantina.

Kort sagt: Stemmer det jeg har lært har selskap som Coca Cola hele tiden jobbet for å forskyve grensene våre for når det er greit å drikke brus. Fra lørdagskveld, til fredag og lørdag, til stevner, sosiale øyeblikk, lunsj osv. Jeg tror det er der det skurrer litt for meg, selv om jeg jo også mener at det er ekstremt viktig at det blir et felles løft dette med helse og ikke bare forbeholdt "de sunne" og selv om jeg tenker at det er godt å se at målgruppen tydeligvis har klart å påvirke produsenten når de gjør denne justeringen. Til tross for de positive sidene ved det så er det altså fraværet av en slags innrømmelse om at det slett ikke alltid har vært slik, som får det til å føles litt uærlig i mine øyne.

Jeg kunne kjøpt den "Nå er vi mer opptatt av helse og helhet" osv. hvis de ikke samtidig hadde påstått at "Vi har alltid vært mest opptatt av helsen din". For den siste tror jeg rett og slett ikke på.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 14:54   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok ikke unikt for Coca-cola, Kie. De aller fleste brusmerker har prøvd å gjøre seg attraktive ved å sponse og være til stede ved sportsarrangementer f.eks. Solo gjør det også.

Eller se på kvikk-lunsj som for alltid er forbundet med friluftsliv, tur og fjell.

Gammel 14-06-13, 14:56   #5
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er fint å se at de ser de er en del av et problem og dermed er med på å ta et ansvar også.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 14:57   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men hvordan mener du de tar ansvar, Mex?

Gammel 14-06-13, 14:59   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hvordan mener du de tar ansvar, Mex?

Ved å støtte forskning på sunnere alternativer, ved å sponse fysiske aktiviteter, ved å angi kalorimengde, ved å lage mindre forpakninger.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 15:05   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Assosiasjonen min er noen som slipper ut et lastebillass med møkk og så spar unna et par trillebårlass med spade.

Gammel 14-06-13, 15:50   #9
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Coca Cola sluttet å bruke ekte sukker i brusen sin i 1984, og gikk over til det langt rimligere GMO High-Fructose Corn Syrup. Jeg har ikke underlaget på plass her jeg er nå, men så i en dokumentar at de tror bruken av dette har vært mer medvirkende til fedmeepedemien enn vanlig sukker. Billig -billig, så alle store produsenter bruker dette.

Coca Cola har gått inn og donert millioner av doller for å stoppe arbeid med lover som sikrer forbrukerene at all mat med GMO skal merkes.

Deres arbeid for folkehelsa blir lite troverdig om man graver litt. Det er sterke krefter i sving og de får det som de vil.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 22:22   #10
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Money rules. Når det gjelder størrelsen på Cola-flaskene, har vel Coca-Cola nettopp gått over til resirkulerbare flasker i stedet for gjenbruksflasker i plast. Hvis de kan oppnå mersalg på å tilby 0,25 eller 0,35 på plast samtidig som de kan påberope seg forbrukernes beste, er det sikkert verd et forsøk.

Gammel 15-06-13, 18:44   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Coca Cola har gått inn og donert millioner av doller for å stoppe arbeid med lover som sikrer forbrukerene at all mat med GMO skal merkes.

Deres arbeid for folkehelsa blir lite troverdig om man graver litt. Det er sterke krefter i sving og de får det som de vil.

GMO i brus. . Da utgår den årlige Colaen. Mineralvannsmarkedet stagnerer, de har sett i en årrekke at forbrukere foretrekker vann og annen lesk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.