|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sånn passe sane
|
![]() Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?I valget mellom to onder - brus full av sukker eller brus full av aspartam - hva er egentlig minst usunt? Finnes det noe fasitsvar på dette? Gitt at man ikke er diabetiker eller ikke tåler aspartam, that is.
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Det er ikke påvist noen skadevirkninger av aspartam i normale mengder.
![]() |
#3 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Det er ikke påvist noe i forbindelse med aspartam, men helsedirektoratet anbefaler det ikke til barn under tre år.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Vi drikker lite brus, så jeg serverer brus med sukker til barna når de først får brus.
![]() |
#5 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Men hva er normale mengder?
![]() |
#6 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?
Det har i grunn vært min strategi også, men mannen kjøper konsekvent Pepsi Max om det står Cola på handlelisten.
![]() |
#7 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Når vi drikker brus er det sukkerbrus.
![]() |
#8 |
Kom ut av tellinga.
|
Du kan fint drikke mange liter om dagen uten at det er skadelig. De fleste normale mengder er langt under det, tenker jeg.
![]() |
#9 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Her er det brus med sukker, da vi blir dårlige av lightbrus/produkter, vondt i magen, oppkast, diare, utslett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
For oss: Min sønn får en halv liter brus som skal vare hele helga. Den drikkes som regel aldri opp. Da drikker han kun melk eller vann ellers.
![]() |
#12 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Relevante aspartamkilder står i denne tråden, forresten.
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Sannelig om jeg vet ... Det er jo så mye motstridende informasjon ute og går, men jeg velger å holde meg unna alt av kunstige søtningsmidler.
![]() |
#14 |
Live and let live
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Jeg tenker som så at i en sånn problemstilling, så er det greit å holde seg til bare litt (et glass eller to i ny og ne), og da er det hips om haps (haha, det så sprøtt ut skriftlig) hva man velger, med mindre man har diabetes eller er på ketogen diett.
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Sukker i store mengder vet vi at ikke er bra. Aspartam og andre søtningsstoffer har man ikke greid å finne noe klart skadelig ved, men man foretrekker sukker likevel fordi det er sikkert noe med disse kunstige greiene som er farlig likevel.
![]() |
#16 |
Leser
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?For min (og det ene barnet mitt) sin del får vi mageplager av kunstig søtning, så vi unngår det. Føler ikke helt at det kommer i diabetskatagorien, men er plagsomt nok til at jeg unngår det hvis det er mulig.
![]() |
#17 |
Leser
|
Dette går jo også på at man stort sett vet hva som er farlig med sukker: tannhygene, diabetes2 og fedme. Så vidt meg bekjent er det ikke andre farer med sukker? Og både tannhygene og fedme er parametre som er lett å skjekke. Jeg feks er overvektig, og det er jeg fullt klar over - hvis jeg hadde hatt en mindre funksjonerende lever er jeg litt mindre sikker på om jeg hadde hatt full kontroll på den. Diabets type 2 er selvfølgelig verre å skjekke.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
Brus med sukker er i alle fall skadelig i slike mengder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Jeg drikker brus med sukker. Ungene mine liker ikke brus, så de får saft, og da får de altså med sukker. De er små, hun er under tre som ikke er abefalt kunstig, så da gjør vi det sånn. Mannen drikker lightbrus.
![]() |
#20 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?Ville helt klart ikke servert lightbrus i barnebursdag. Det anbefales jo ikke for barn under tre år, så hvor sunt er det for femåringer da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|