Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-13, 21:33   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?

I valget mellom to onder - brus full av sukker eller brus full av aspartam - hva er egentlig minst usunt? Finnes det noe fasitsvar på dette? Gitt at man ikke er diabetiker eller ikke tåler aspartam, that is.

Vi drikker lite brus, men spørsmålet dukket opp i forbindelse med hva slags drikke vi skulle servere i barnebursdag her.

Gammel 14-06-13, 21:37   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brus med eller uten sukker, hva er egentlig minst usunt?

Det er ikke påvist noen skadevirkninger av aspartam i normale mengder.

Gammel 14-06-13, 21:41   #3
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke påvist noe i forbindelse med aspartam, men helsedirektoratet anbefaler det ikke til barn under tre år.

Jeg kjøper ikka aspartambrus fordi jeg synes det er et unødvendig produkt. Min tanke er at man bør uansett drikke så lite brus at den brusen man serverer kan være med sukker.

Gammel 14-06-13, 21:45   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi drikker lite brus, så jeg serverer brus med sukker til barna når de først får brus.

Gammel 14-06-13, 21:46   #5
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Men hva er normale mengder?

Gammel 14-06-13, 21:48   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Vi drikker lite brus, så jeg serverer brus med sukker til barna når de først får brus.

Det har i grunn vært min strategi også, men mannen kjøper konsekvent Pepsi Max om det står Cola på handlelisten. Men antagelig ikke noe å tenke på når konsumet er såpass lavt.

Gammel 14-06-13, 21:51   #7
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Når vi drikker brus er det sukkerbrus.
Nå drikker vi bare farris bris for tiden, men om vi drikker ordentlig brus er det ikke lightvariantene. Uansett hvor trygt de sier det er tenker jeg det er "sunnere" med litt sukker av og til.
Her er det bare vi voksne som liker brus. Men snuppa liker farris bris da.

Gammel 14-06-13, 22:01   #8
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Du kan fint drikke mange liter om dagen uten at det er skadelig. De fleste normale mengder er langt under det, tenker jeg.

Gammel 14-06-13, 22:05   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er det brus med sukker, da vi blir dårlige av lightbrus/produkter, vondt i magen, oppkast, diare, utslett.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 22:10   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

For oss: Min sønn får en halv liter brus som skal vare hele helga. Den drikkes som regel aldri opp. Da drikker han kun melk eller vann ellers.

Gammel 14-06-13, 22:24   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta får bare sukkerbrus - og da sjelden.

Gammel 14-06-13, 22:26   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Relevante aspartamkilder står i denne tråden, forresten.

Konsensus later likevel til å være at Vi Sunne holder oss unna aspartam, for det er sikkert farlig. Sånn i motsetning til sukker, som man i hvert fall vet hva er. Jeg følger ikke helt logikken, men den er utbredt.

Gammel 15-06-13, 11:47   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sannelig om jeg vet ... Det er jo så mye motstridende informasjon ute og går, men jeg velger å holde meg unna alt av kunstige søtningsmidler.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-13, 11:58   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker som så at i en sånn problemstilling, så er det greit å holde seg til bare litt (et glass eller to i ny og ne), og da er det hips om haps (haha, det så sprøtt ut skriftlig) hva man velger, med mindre man har diabetes eller er på ketogen diett.

Ellers, så tenker jeg at det er bedre med et glass lightbrus dersom man også spiser kake og chips og godterier i store mengder, for å få ned den totale sukker-belastningen på kroppen, men jeg er over normalt opptatt av dette (og sørger alltid for å spise proteiner av noe slag sammen med sukker for å balansere blodsukkersvingningene fordi jeg blir så uvel av store svingninger).

Gammel 15-06-13, 11:59   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sukker i store mengder vet vi at ikke er bra. Aspartam og andre søtningsstoffer har man ikke greid å finne noe klart skadelig ved, men man foretrekker sukker likevel fordi det er sikkert noe med disse kunstige greiene som er farlig likevel.

Når det gjelder småbarn er likevel anbefalingen at man unngår for mye kunstig søtning. Så i barnehagebursdag ville jeg kjørt brus med sukker.

Gammel 15-06-13, 12:34   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min (og det ene barnet mitt) sin del får vi mageplager av kunstig søtning, så vi unngår det. Føler ikke helt at det kommer i diabetskatagorien, men er plagsomt nok til at jeg unngår det hvis det er mulig.

Gammel 15-06-13, 12:37   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Sukker i store mengder vet vi at ikke er bra. Aspartam og andre søtningsstoffer har man ikke greid å finne noe klart skadelig ved, men man foretrekker sukker likevel fordi det er sikkert noe med disse kunstige greiene som er farlig likevel.

Dette går jo også på at man stort sett vet hva som er farlig med sukker: tannhygene, diabetes2 og fedme. Så vidt meg bekjent er det ikke andre farer med sukker? Og både tannhygene og fedme er parametre som er lett å skjekke. Jeg feks er overvektig, og det er jeg fullt klar over - hvis jeg hadde hatt en mindre funksjonerende lever er jeg litt mindre sikker på om jeg hadde hatt full kontroll på den. Diabets type 2 er selvfølgelig verre å skjekke.

Gammel 15-06-13, 12:41   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Du kan fint drikke mange liter om dagen uten at det er skadelig. De fleste normale mengder er langt under det, tenker jeg.

Brus med sukker er i alle fall skadelig i slike mengder.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-13, 14:09   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker brus med sukker. Ungene mine liker ikke brus, så de får saft, og da får de altså med sukker. De er små, hun er under tre som ikke er abefalt kunstig, så da gjør vi det sånn. Mannen drikker lightbrus.

Vi drikker store mengder av det sånn til vanlig uansett. I barnebursdag ville jeg kjørt sukkerbrus ja.

Gammel 15-06-13, 14:27   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville helt klart ikke servert lightbrus i barnebursdag. Det anbefales jo ikke for barn under tre år, så hvor sunt er det for femåringer da? Jeg får vondt i hodet og magen av det selv, og unngår det naturlig nok. Det smaker jo også helt grusomt, så det koster meg svært lite å holde meg unna.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.