Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-13, 21:39   #1
daddyandiknowit
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2013
daddyandiknowit har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Hei!

Etter oppfordring i en annen tråd så lurer jeg på om jeg har lyst til å bli besøkshjem og/eller avlastningshjem. Jeg har lest litt rundt, men på de fleste offentlige sider står det bare kontakt din lokale barnevernstjeneste. Greit nok, men vil gjerne høre litt mer om det før vi tar kontakt med dem. Må også uansett vente til vi har flyttet inn i nytt hus.

Jeg tenkte derfor at om det er folk på forumet som har erfaring med dette at de kanskje kunne skrive litt om det i denne tråden? - Jeg vil også selv holde den oppdatert om vi velger å bli det.

Jeg får sikkert flere spørsmål om folk forteller litt, men i utgangspunktet lurer jeg på om man må ha noe spesielt kurs/opplæring? Så de har noe som heter pride kurs, men det er kanskje kun for fosterforeldre?

daddyandiknowit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 21:52   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem

Jeg er bruker av avlastningshjem/besøkshjem, og her er det iallefall ikke vanlig med noe kurs/opplæring.

Det er stor mangel på besøkshjem/avlastningshjem, så det er kjempeflott at dere vurderer det.

Jeg har selv tenkt å bli det, men ungene må bli større først.

Gammel 23-06-13, 21:57   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skrev litt om hvorfor vi ønsket å bli besøkshjem, så ble vi intervjuet av barnevernet hjemmet hos oss selv, og måtte levere vandelsattest. De fortalte litt om familien de hadde tenkt på til oss, så møtte vi foreldrene hos barnevernet. Etter det kunne begge parter si ja eller nei. Så møtte vi barnet hjemme hos foreldrene sammen med barnevernet, og etter det ordnet vi en slags tilvenning med besøk både med og uten foreldre, hjemme hos oss og hos dem.

Man binder seg for ett år av gangen, men det er som regel ønskelig med lengre perioder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 22:00   #4
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Av ren nysgjerrighet, hvor mye tjener man på dette? (Siden det ble nevnt i den andre tråden).

Gammel 23-06-13, 22:07   #5
daddyandiknowit
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har selv tenkt å bli det, men ungene må bli større først.

For din egen del eller kan man ikke ha små barn? Så i henhold til fosterhjem at man fint kunne ha både små og store barn fra før så gikk ut i fra at det var det samme med besøkshjem.

Vi har ei veldig lita en nemlig, men da vi ikke har planer om flere syns vi at vi har godt med overskudd både nå og fremmover.

Gammel 23-06-13, 22:10   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan fint ha egne barn. Om de er eldre eller yngre enn besøksbarnet kommer an på hva de ulike familiene trenger og ønsker.

Man tjener ikke penger på det dette altså, det er mer godtgjørelse av utgifter. Penger bør ikke være motivasjonen.

Gammel 23-06-13, 22:26   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Av ren nysgjerrighet, hvor mye tjener man på dette? (Siden det ble nevnt i den andre tråden).

De fleste barneverntjenester følger KS-satsene, som gir totalt ca 950 kroner døgnet når man kombinerer utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse. Sistnevnte utgjør 680 og er skattbar som biinntekt.

Ikke noe veldig lukrativt. Det hender besøkshjem betales over satsene, men da vanligvis når det er usedvanlig krevende barn eller familiekonstellasjoner å forholde seg til. I tillegg kan man oftest få dekket større engangsutgifter etter søknad, type bilsete og slikt.

Prosedyren de stedene jeg er kjent med er som Tallulah beskriver. I blant bes man også om legeattest og/eller egenerklæring om egnet helse.

Det er generelt lite spesifikke krav til besøkshjem. Barnet skal sove på "egnet soveplass" som ikke behøver være eget rom, og de voksne i besøkshjemmet skal være personlig egnet og ha overskudd og ressurser.

De vanligste vedtakene sier besøkshjem hver tredje eller fjerde helg, samt noe mer i ferier. Unntak forekommer i fleng. Jeg har vært besøkshjem hvor vi hadde barna inntil 40% av tiden, men det tilhører sjeldenhetene. Det finnes også eksempler på besøkshjem som f.eks har fast hver fjerde helg, men i tillegg stiller ekstra på kort varsel ved behov - særlig aktuelt i situasjoner hvor besøksbarnet har foreldre med varierende helsetilstand.

Gammel 23-06-13, 22:30   #8
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke bare barnevernstjenesten som bruker besøks-/avlastningshjem, det er også avdeling for funksjonshemmede. Vi har vært avlastningshjem i ni år, først uten egne barn og etter hvert med eget barn som har blitt som en slags lillesøster for helgebarnet.

Lønna varierer fra kommune til kommune. Den er ikke særlig høy, men den er jo et bidrag til økonomien likevel. Hos oss får man betalt for 35 timer pr helg (fredag til søndag), og får i tillegg kjøregodtgjørelse etter antall km og to døngs utgiftgodtgjørelse. Tror jeg har utbetalt 3-4 000 pr helg inkludert alt og fratrukket skatt. Det er også opp til kommunen om man får feriepenger eller om man jobber hele året.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 22:33   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Mamma og pappa var besøkshjem noen år for en liten gutt. Jeg var vel rundt konfirmasjonsalderen tenker jeg. Tredjehver helg var han hos oss.
Kan ikke huske hva de måtte gjøre for å bli godkjent, men tror ikke det var store greiene. Det er vel alltid stort behov.
Han var hos oss jevnlig til han havnet i fosterhjem halvannen time unna oss, og bodde vel der til han ble selvgående. Han er fortsatt innom mamma på jobben når han er i området. Og det hele var en veldig fin greie.
Mamma og pappa gjorde det fordi de hadde mulighet, tid og lyst. Men da gutten flyttet valgte de å ikke fortsette allikevel. Det er både og, men det kommer jo veldig an på hvorfor barn er i besøkshjem/avlastningshjem.

Gammel 23-06-13, 22:46   #10
daddyandiknowit
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det er ikke bare barnevernstjenesten som bruker besøks-/avlastningshjem, det er også avdeling for funksjonshemmede. Vi har vært avlastningshjem i ni år, først uten egne barn og etter hvert med eget barn som har blitt som en slags lillesøster for helgebarnet.

Spennende! Sikkert begrenset hvor mange barn det er å "velge i" (forhåpentligvis), men jeg hadde hatt kjempe lyst til å hjelpe en med sosialt/psykisk handicap. Har gått deler av studieløpet på profesjonstudiet i psykologi og var da spesielt interessert i blant annet autismespekteret.

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Lønna varierer fra kommune til kommune. Den er ikke særlig høy, men den er jo et bidrag til økonomien likevel. Hos oss får man betalt for 35 timer pr helg (fredag til søndag), og får i tillegg kjøregodtgjørelse etter antall km og to døngs utgiftgodtgjørelse. Tror jeg har utbetalt 3-4 000 pr helg inkludert alt og fratrukket skatt. Det er også opp til kommunen om man får feriepenger eller om man jobber hele året.

Da ville det vært bra nok biinntekt for oss med bare en helg i måneden, og det er jo slik jeg har forstått det heller ikke uvanlig med noe mer besøk enn det. Syns ikke det burde være forbudt å være ærlig om at en del av motivasjonen er å få en liten ekstra slant i måneden. Ansatte i barnevern og helsesektor forøvrig jobber da ikke gratis de heller selvom jobben deres er å yte omsorg. Deles foresten lønnen på begge foreldrene eller er det en forelder som formelt sett har hovedansvaret?

Sist redigert av daddyandiknowit : 23-06-13 kl 22:51.
Gammel 23-06-13, 22:54   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daddyandiknowit, her.

Ansatte i barnevern og helsesektor forøvrig jobber da ikke gratis de heller selvom jobben deres er å yte omsorg.

Jeg tenker at det er noe veldig annet å jobbe som sykepleier/førskolelærer/barnevernsansatt og ta i mot barn innenfor et begrenset på "nøytral grunn" og det å få barn hjem til seg og la de fungere som en del av familien. Jeg synes også det blir veldig merkelig å begynne med et ønske om å være barnevakt for å tjene penger og ende opp med å skulle være avlsastningshjem/besøkshjem fordi den første ideen ikke slo an hos en tilfeldig valgt foreldregruppe.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 23:01   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For din egen del eller kan man ikke ha små barn? Så i henhold til fosterhjem at man fint kunne ha både små og store barn fra før så gikk ut i fra at det var det samme med besøkshjem.

Vi har ei veldig lita en nemlig, men da vi ikke har planer om flere syns vi at vi har godt med overskudd både nå og fremmover.

For min egen del. Jeg er alene med mine to, og har jo selv besøks/avlastningshjem til dem pga det, så da blir det jo ikke helt logisk at jeg selv skal være besøkshjem.

Gammel 23-06-13, 23:03   #13
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Deles foresten lønnen på begge foreldrene eller er det en forelder som formelt sett har hovedansvaret?

Det er én som står som oppdragstaker.

Gammel 23-06-13, 23:03   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Spennende! Sikkert begrenset hvor mange barn det er å "velge i" (forhåpentligvis), men jeg hadde hatt kjempe lyst til å hjelpe en med sosialt/psykisk handicap. Har gått deler av studieløpet på profesjonstudiet i psykologi og var da spesielt interessert i blant annet autismespekteret.

Da ville det vært bra nok biinntekt for oss med bare en helg i måneden, og det er jo slik jeg har forstått det heller ikke uvanlig med noe mer besøk enn det. Syns ikke det burde være forbudt å være ærlig om at en del av motivasjonen er å få en liten ekstra slant i måneden. Ansatte i barnevern og helsesektor forøvrig jobber da ikke gratis de heller selvom jobben deres er å yte omsorg. Deles foresten lønnen på begge foreldrene eller er det en forelder som formelt sett har hovedansvaret?

I mitt tilfelle er det den ene som formelt sett har hovedansvaret og får lønna.

Gammel 23-06-13, 23:08   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns det å være besøkshjem er noe helt annet enn å jobbe med omsorg/barn. Jeg syns det er fint at vi får litt betalt, men det er ikke en betaling vi regner in i økonomien, og vi bestemte oss for å være besøkshjem lenge før vi i det hele tatt ante hva godtgjørelsen var. Vi får ingenting i den størrelsesordenen celebelen nevner.

Vår motivasjon besto av flere ting: Vi har et enebarn selv og vi syns det var fint at han fikk et annet barn å forholde seg til, vi hadde kapasitet og liker godt barn, men kunne ikke tenke oss et til på heltid.

Gammel 23-06-13, 23:14   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

?

Syns det høres litt merkelig ut å ville være besøkshjem og så skulle være med på å bestemme hva problemet for barnet evt skal være? Det kommer vel helt an på hvem som trenger hjelp da og da?
Da mamma og pappa var besøkshjem husker jeg gutten og mor kom på besøk en kveld før han kom på overnatting. For å se om det var klaff mellom oss og gutten. Dette er da mye viktigere enn hva dere måtte være interessert i fagmessig? Disse barna som trenger hjelp, eller har foreldre som trenger en eller annen form for avlastning er da virkelig ikke oe eksperiment, men virkelige mennesker. Helt vanlige folk som bør bli møtt av en helt vanlig familie, og ikke fagpersoner på jobb når de er på besøk. De som er i besøkshjem som har ekstra utfordringer møter vel stort sett på nok fagfolk ellers tenker jeg.

Gammel 23-06-13, 23:18   #17
daddyandiknowit
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tenker at det er noe veldig annet å jobbe som sykepleier/førskolelærer/barnevernsansatt og ta i mot barn innenfor et begrenset på "nøytral grunn" og det å få barn hjem til seg og la de fungere som en del av familien. Jeg synes også det blir veldig merkelig å begynne med et ønske om å være barnevakt for å tjene penger og ende opp med å skulle være avlsastningshjem/besøkshjem fordi den første ideen ikke slo an hos en tilfeldig valgt foreldregruppe.

Vel, jeg luftet en tanke i den andre tråden fordi vi har lyst på en liten ekstra inntekt og vil jobbe med barn. I så tilfelle ser jeg ikke den store forskjellen så langt ved barnepass i eget hjem kontra besøkshjem bortsett fra at ved sistnevnte får man et fast barn som kan ha ekstra utfordringer. Et fast barn syns jeg er utelukkende positivt og vi har god kompetanse i henhold til ekstra utfordringer. At barna føler seg som hjemme og godt motatt er da et mål i begge situasjoner. Besøkshjem hadde også vært en nyttig erfaring å ta med seg om vi i fremtiden skulle vurdere å bli beredskapshjem.

Det er nå en gang sånn at de fleste hustander må tenke litt økonomi i hverdagen også, men det virker tilsynelatende som du er såpass priviligert at du dømmer oss for det.

Gammel 23-06-13, 23:18   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns det er fint om noen med god kjennskap tl autisme kan være avlastningshjem for noen med slike utfordringer. Det er da bare en fordel.

Gammel 23-06-13, 23:22   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nå en gang sånn at de fleste hustander må tenke litt økonomi i hverdagen også, men det virker tilsynelatende som du er såpass priviligert at du dømmer oss for det.

Jeg er ikke spesielt priviligert, men jeg synes likevel at inntektskildene mine bør komme fra andre steder enn folks behov for hjelp i en sårbar situasjon. Å ta i mot avlastning er mer sårbart enn å være innlagt på sykehuset.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-13, 23:22   #20
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er fint om noen med god kjennskap tl autisme kan være avlastningshjem for noen med slike utfordringer. Det er da bare en fordel.

Det er forsåvidt sant. Men hadde jeg hatt et barn med en spesifikk utfordring som feks autisme, så hadde jeg ønsket at besøkshjemmet primært hadde ønsket å være besøkshjem, ikke at de ønsker å være besøkshjem fordi de er interessert i autistiske barn. Jeg vet ikke, det er bare noe med måten det blir skrevet på kanskje.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.