|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2013
![]() |
Tråden om besøkshjem/avlastningshjemHei! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemJeg er bruker av avlastningshjem/besøkshjem, og her er det iallefall ikke vanlig med noe kurs/opplæring.
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemVi skrev litt om hvorfor vi ønsket å bli besøkshjem, så ble vi intervjuet av barnevernet hjemmet hos oss selv, og måtte levere vandelsattest. De fortalte litt om familien de hadde tenkt på til oss, så møtte vi foreldrene hos barnevernet. Etter det kunne begge parter si ja eller nei. Så møtte vi barnet hjemme hos foreldrene sammen med barnevernet, og etter det ordnet vi en slags tilvenning med besøk både med og uten foreldre, hjemme hos oss og hos dem.
|
|
|
#4 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemAv ren nysgjerrighet, hvor mye tjener man på dette? (Siden det ble nevnt i den andre tråden).
|
|
|
#5 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjem
For din egen del eller kan man ikke ha små barn? Så i henhold til fosterhjem at man fint kunne ha både små og store barn fra før så gikk ut i fra at det var det samme med besøkshjem. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemMan kan fint ha egne barn. Om de er eldre eller yngre enn besøksbarnet kommer an på hva de ulike familiene trenger og ønsker.
|
|
|
#7 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
De fleste barneverntjenester følger KS-satsene, som gir totalt ca 950 kroner døgnet når man kombinerer utgiftsdekning og arbeidsgodtgjørelse. Sistnevnte utgjør 680 og er skattbar som biinntekt.
|
|
|
#8 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemDet er ikke bare barnevernstjenesten som bruker besøks-/avlastningshjem, det er også avdeling for funksjonshemmede. Vi har vært avlastningshjem i ni år, først uten egne barn og etter hvert med eget barn som har blitt som en slags lillesøster for helgebarnet.
|
|
|
#9 |
|
Curlingkone
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemMamma og pappa var besøkshjem noen år for en liten gutt. Jeg var vel rundt konfirmasjonsalderen tenker jeg. Tredjehver helg var han hos oss.
|
|
|
#10 |
|
Nybegynner
![]() |
Spennende! Sikkert begrenset hvor mange barn det er å "velge i" (forhåpentligvis), men jeg hadde hatt kjempe lyst til å hjelpe en med sosialt/psykisk handicap. Har gått deler av studieløpet på profesjonstudiet i psykologi og var da spesielt interessert i blant annet autismespekteret.
Da ville det vært bra nok biinntekt for oss med bare en helg i måneden, og det er jo slik jeg har forstått det heller ikke uvanlig med noe mer besøk enn det. Syns ikke det burde være forbudt å være ærlig om at en del av motivasjonen er å få en liten ekstra slant i måneden. Ansatte i barnevern og helsesektor forøvrig jobber da ikke gratis de heller selvom jobben deres er å yte omsorg. Deles foresten lønnen på begge foreldrene eller er det en forelder som formelt sett har hovedansvaret? Sist redigert av daddyandiknowit : 23-06-13 kl 22:51. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tenker at det er noe veldig annet å jobbe som sykepleier/førskolelærer/barnevernsansatt og ta i mot barn innenfor et begrenset på "nøytral grunn" og det å få barn hjem til seg og la de fungere som en del av familien. Jeg synes også det blir veldig merkelig å begynne med et ønske om å være barnevakt for å tjene penger og ende opp med å skulle være avlsastningshjem/besøkshjem fordi den første ideen ikke slo an hos en tilfeldig valgt foreldregruppe.
|
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
For min egen del. Jeg er alene med mine to, og har jo selv besøks/avlastningshjem til dem pga det, så da blir det jo ikke helt logisk at jeg selv skal være besøkshjem.
|
|
|
|
#13 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det er én som står som oppdragstaker.
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
I mitt tilfelle er det den ene som formelt sett har hovedansvaret og får lønna.
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tråden om besøkshjem/avlastningshjemJeg syns det å være besøkshjem er noe helt annet enn å jobbe med omsorg/barn. Jeg syns det er fint at vi får litt betalt, men det er ikke en betaling vi regner in i økonomien, og vi bestemte oss for å være besøkshjem lenge før vi i det hele tatt ante hva godtgjørelsen var. Vi får ingenting i den størrelsesordenen celebelen nevner.
|
|
|
#16 |
|
Curlingkone
|
Syns det høres litt merkelig ut å ville være besøkshjem og så skulle være med på å bestemme hva problemet for barnet evt skal være? Det kommer vel helt an på hvem som trenger hjelp da og da?
|
|
|
#17 |
|
Nybegynner
![]() |
Vel, jeg luftet en tanke i den andre tråden fordi vi har lyst på en liten ekstra inntekt og vil jobbe med barn. I så tilfelle ser jeg ikke den store forskjellen så langt ved barnepass i eget hjem kontra besøkshjem bortsett fra at ved sistnevnte får man et fast barn som kan ha ekstra utfordringer. Et fast barn syns jeg er utelukkende positivt og vi har god kompetanse i henhold til ekstra utfordringer. At barna føler seg som hjemme og godt motatt er da et mål i begge situasjoner. Besøkshjem hadde også vært en nyttig erfaring å ta med seg om vi i fremtiden skulle vurdere å bli beredskapshjem. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er ikke spesielt priviligert, men jeg synes likevel at inntektskildene mine bør komme fra andre steder enn folks behov for hjelp i en sårbar situasjon. Å ta i mot avlastning er mer sårbart enn å være innlagt på sykehuset.
|
|
|
|
#20 |
|
Curlingkone
|
Det er forsåvidt sant. Men hadde jeg hatt et barn med en spesifikk utfordring som feks autisme, så hadde jeg ønsket at besøkshjemmet primært hadde ønsket å være besøkshjem, ikke at de ønsker å være besøkshjem fordi de er interessert i autistiske barn. Jeg vet ikke, det er bare noe med måten det blir skrevet på kanskje.
|
![]() |
|
|