Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva serverer jeg til stor familiebursdag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-13, 21:26   #1
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Hva serverer jeg til stor familiebursdag?

Gullemann blir 3 år og har selv valgt seg gjester til dagen sin. Voksne i nær og perifer familie som han er glad i. Jeg tenkte å lage en rett av noe slag til middagstid.
Vi blir 15 stk (enn så lenge, kan bli opp mot 18) med smått og stort. Jeg er alene med alle ungene og må lage noe enkelt.
En stor kjele pølser til ungene er greit.
Grillmat våger jeg ikke, været er for usikkert.
Det kommer to damer på 80+ også, så jeg må servere noe som også passer dem.
Kaker blir det etter maten.

Hva ville du servert ?

Gammel 28-06-13, 21:28   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva serverer jeg til stor familiebursdag?

Finnbiff med potetmos. Det er toåringens favoritt her i huset. Det er supergodt og enkelt å lage til mange.

Gammel 28-06-13, 21:29   #3
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pizzabaguetter (ferdigkjøpte baguetter med fyll og ost), pai og en grønn salat.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 21:36   #4
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Oldemor på 89 fikk smake taco ( tortillas) for første gang i fjor, det var storveis. Men kanskje litt styrete 18. Lasagne?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 21:39   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Taco med gebiss utgår. Har testet før.

Lasagne blir litt styrete tror jeg, må ha veldig mange former.

Pizzabaguette var kanskje ikke så dumt, aldri gjort det før,men det høres jo kjapt og greit ut. Stor salat kan ungene lage. Et par paier til de med gebiss/allergi/vegetar kan jo lages på forhånd og serveres ved siden av.

Gammel 28-06-13, 21:43   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Finnbiff med potetmos. Det er toåringens favoritt her i huset. Det er supergodt og enkelt å lage til mange.

Aldri laget selv, så tror ikke debuten skal skje med 18 gjester. men ja, det er veldig godt.

Gammel 28-06-13, 21:46   #7
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Chilli con carne?

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 21:47   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I våre familiebursdager er vi ca 25 personer. Menyen dette året var altså pølser i brød, pai (der jeg laget alt til fyllet klart kvelden før) og pizzabaguetter, og alt var gjort på null komma svosj. Ungene lager pizzafyll (karbonadedeig + Toro-fyll) og salat, jeg laget paideig.
Alle fikk noe de likte og alle var fornøyd.

Gammel 28-06-13, 21:53   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

I våre familiebursdager er vi ca 25 personer. Menyen dette året var altså pølser i brød, pai (der jeg laget alt til fyllet klart kvelden før) og pizzabaguetter, og alt var gjort på null komma svosj. Ungene lager pizzafyll (karbonadedeig + Toro-fyll) og salat, jeg laget paideig.
Alle fikk noe de likte og alle var fornøyd.

Høres ut som noe jeg både kan klare og overleve med! Bare rapper denne pakka av deg jeg.
Har fri dagen før, så da får jeg unna det som kan gjøres på forhånd+ kaker.

En misjonskjele med kalkunpølser
To store paier, en vegetar + en med kylling
Stor salat
Pizzabaguetter

Må jo bli knall det! Når du lager pizzabaguetter, deler du dem i to på langs og legger fyll på eller åpner du de og dytter fyll nedi?

Gammel 28-06-13, 21:55   #10
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Gebisset glemte jeg å tenke på, ja . Lykke til med festen ihvertfall! Høres ut som du har en bra plan.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 22:25   #11
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Må jo bli knall det! Når du lager pizzabaguetter, deler du dem i to på langs og legger fyll på eller åpner du de og dytter fyll nedi?

Svarer jeg. Åpner de og legger fyll nedi og ost på toppen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 22:26   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Svarer jeg. Åpner de og legger fyll nedi og ost på toppen.

Takk! Mellomstore eller små? *inn med teskje*

Gammel 28-06-13, 22:40   #13
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ikke de minste, det blir bare gris.
Jeg har pleid å kjøpe sånne halvlange mener jeg, tror de heter sandwichbaguetter eller noe.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 23:27   #14
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Ikke de minste, det blir bare gris.
Jeg har pleid å kjøpe sånne halvlange mener jeg, tror de heter sandwichbaguetter eller noe.

Mellomstore altså. Takk!
Da kan jeg skrive handleliste. Greit at det var 100,- for 3 pk karbonadedeig på Obs.

Gammel 29-06-13, 10:12   #15
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Lurt å skjære av en tynn, tynn skav av undersiden på pizzabaguettene før du legger på fyll, slik at de ligger stødig på brettet når du skal steke dem. Da slipper du at de velter når vekten av fyllet kommer, og alt fyll og ost renner ned på brettet. BTDT

Gammel 29-06-13, 11:36   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg har brukt de små, de grove på Rema. Tror det er 30 stk i pk. Forstek, del og på med fyll og ost. Etterstekes i ca 10 min, 200 grader varmluft.

Gammel 29-06-13, 12:41   #17
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Lurt å skjære av en tynn, tynn skav av undersiden på pizzabaguettene før du legger på fyll, slik at de ligger stødig på brettet når du skal steke dem. Da slipper du at de velter når vekten av fyllet kommer, og alt fyll og ost renner ned på brettet. BTDT

Høres lurt ut!

Gammel 29-06-13, 12:48   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En evig slager her er pølser med brød til barn - og så en sånn gryte til de voksne. Lik så greit lage kvelden før, sette kaldt og bare varme opp med rundstykker til

Jeg synes denne er veldig god, og enkel.

Til 4 personer

• 300-400 gram kjøttdeig (jeg brukte karbonadedeig)
• 2 løk
• 1-2 ss. Margarin
• 1-2 ts paprikakrydder
• 4-6 poteter
• 1 ts. Salt
• Litt pepper
• 1 liter vann med 2 terninger buljong
• 2 ss. tomatpure
• 1 boks hermetiske tomater

Jeg hadde også i 3-4 gulrøtter i biter.

Fremgangsmåte:
• Rens og hakk løken
• Skjær poteter i terninger
• Smelt litt margarin i en gryte og fres (la den bli gylden) løken. Krydre løken med paprikapulver
• Ha potetene i gryta
• Tilsett salt, pepper, vann og buljong, tomtapure og tomater på boks
• Brun kjøttdeigen i stekepanne og ha den i gryta. Kok ut stekepanna med litt vann og ha det også i gryta.
• La det koke i ca. 10 minutter

Serveres med for eksempel hvitløksbaguetter eller rundstykker.

Denne er nesten bedre dagen etter, så det er en super rett å lage kvelden før man skal servere den.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-13, 23:45   #19
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Stor suksess og mer enn nok mat!

3 paier, en vegetar,en med kjøtt, en med kylling
15 pizzabaguetter
1 svær kjele pølser
Masser av god salat

Har middag til i morgen også.

Gammel 08-07-13, 21:41   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det hørtes ut som en god meny, Susse!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.