Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De mest gripende/engasjerende bøkene

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-07-13, 22:28   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

De mest gripende/engasjerende bøkene

Jeg har lyst til å høre hvilke bøker som har engasjert eller grepet dere mest gjennom voksent leseliv. Når jeg mener engasjere så er det for meg slik at jeg sjelden kjøper bøker, jeg vil ikke fylle opp huset med bøker jeg leser en gang. Men hvis en bok er så god at jeg leser den to ganger, tre kanskje, og er sikker på at jeg kommer til å lese den enda flere ganger, ja da kan det hende at jeg kjøper den fordi først da synes jeg den er verdt å eie. Og at boka er så god betyr ikke nødvendigvis at språket er perfekt eller at den objektivt sett er "høyverdig", da er det som regel fordi jeg finner noe magisk ved historien. Bøker som jeg setter i denne kategorien er f.eks.:

John Irving: A prayer for Owen Meany
Gregory David Roberts: Shantaram
Johan Harstad: Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?
Ayn Rand: Kildens utspring (The Fountainhead)
Gun-Britt Sundström: Maken : en förhållanderoman
Jostein Gaarder: Appelsinpiken
Henri Charrière: Papillon

Ja, også kommer jeg sikkert på flere etter hvert. Hva er deres favoritter?

Sist redigert av banana : 03-07-13 kl 22:36.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 22:31   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De mest gripende/engasjerende bøkene

Papillon. Ble utrolig fascinert. Er dog sjelden jeg leser bøker flere ganger.
Og Eli Sjursdotter av Falkberget. Den har jeg faktisk lest 3-4 ganger tror jeg.

Gammel 03-07-13, 22:35   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Papillon, ja! Glemte den. Setter den på lista.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 22:45   #4
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Tre kamerater av Erich Maria Remarque er en sånn bok for meg.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 22:54   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Idas dans og Selv tausheten tar slutt.

Gammel 03-07-13, 22:55   #6
halaisa
Aktiv

halaisa sin avatar

Medlem siden: Feb 2013
halaisa er litt kulhalaisa er litt kul
Standard

Balansekunst av Rohinton Mistry
En bønn for Owen Meany, John Irving
Tornefuglene........... leste den da jeg var tenåring.

halaisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 23:17   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, de to første på din liste er også de to første på min.

"Tid for klage, tid for dans" gjorde også inntrykk.

Som barn rørte Oliver Twist meg på en måte som fortsatt gir gjenklang.

Gammel 03-07-13, 23:28   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Røtter var den første boka som rysta og rørte ved meg.

Gammel 03-07-13, 23:44   #9
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Som fjortis leste jeg "The Outsiders", og slutten var fryktelig trist.

"Kristin Lavransdatter" leste jeg som nybakt mamma, og beskrivelsen av Kristin som går på pilgrimsleden(eller hva det nå het), gjorde sterkt inntrykk.

Jeg satt også igjen med sterke inntrykk etter å ha lest Liza Marklund sine bøker om kvinnemishandling, "På flukt", og oppfølgerene.

Papillon var også en bok jeg måtte lese flere ganger, for en historie! Og Ringenes Herre var også en stor leseopplevelse!

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 23:54   #10
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

"Det angår også deg" av Herman Sachnowitz/Arnold Jacoby.

Gammel 04-07-13, 00:05   #11
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

"Fuglane" av Vesaas tror jeg er eneste bok jeg har lest flere ganger (barne- og ungdomsbøker ikke medregnet).

Gammel 04-07-13, 00:14   #12
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Idas dans". Eg sat midt på hoppeloppeland og tørka tårer. Trur den framande mannen på andre sida av bordet vart ein smule stressa.

"Eg tenker nok du skjønner det sjøl", historien om Christoffer, var knalltøff lesing.

"Mitt liv, min frihet" av Ayaan Hirsi Ali er ei sterk historie om ei sterk kvinne. Anbefales.

Gammel 04-07-13, 00:54   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Mange bøker opp gjennom.
Nyere bøker som har gjort inntrykk, er Felicia försvann (Felicia Feldt) og Tiden det tar (Hanne Ørstavik).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 01:40   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Onkel Toms hytte.

Og Tea-bag av Hening Mankell gjorde også inntrykk.

Papillion ja. Lest mer enn en gang.

Gammel 04-07-13, 05:28   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ro uten årer - Ulla Carin Lindquist. Hun var en kjent tv-personlighet på SVT, før hun fikk ALS. Det er hennes historie fra hun fikk diagnosen og til hun døde. Den er fryktelig trist og lærerik.

I skyggen av Moon-familien av Nansook Hong. Bok om Moon-sekten, kjent som den forente familie her i Norge. Skremmende og veldig engasjerende.

Solgt og Mitt løfte til Nadia - Zana Muhsen, begge bøkene er om tvangsekteskap i Yemen. Zana er Nadias søster. Disse er begge oppvokst i England. Nadia drar på "ferie" med sin far til Yemen. Engasjerende.

Sist redigert av Fløyel : 04-07-13 kl 14:48.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 09:08   #16
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fuglane av Tarjei Vesaas og Halvbroren av L.S. Christensen er to bøker som har satt spor.

Gammel 04-07-13, 10:41   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

En dåre fri av Beate Grimsrud syns jeg var gripende og en utrolig viktig bok! Jeg har bare lest den en gang, men det er ingen bøker jeg tenker så ofte på som den.

Gammel 04-07-13, 12:48   #18
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jostein Gaarders 'I et speil i en gåte' gjorde varig inntrykk på ei ung jente og jeg leser den iblant enda.

Likeså Arild Nyquists 'Ungdom'. Det var den som trigget leselysten i meg.

Gammel 04-07-13, 13:50   #19
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

I morgen var jeg alltid en løve av Arnhild Lauveng.

Den ga meg mye håp da jeg som 17 åring havnet på Psyk.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-13, 14:00   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Catcher in the Rye
The perks of being a wallflower
Thirteen reasons why

Jeg kommer meg aldri videre fra ungdomsbøkene.
Det er fortsatt de som griper meg mest. Ofte er språket halvgodt, ofte er historiene forutsigbare og personene litt klisjeaktige, men jeg liker de bøkene likevel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.