|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Spiser dere hermetikk?I denne artikkelen fra NRK hevdes det at hermetikk er en av de største kildene til bisfenol-A i menneskekroppen. Etter å mentalt ha gått gjennom matskap, middagsplaner og handlelister kom jeg frem til at vi kun spiser hermetisk mais og tomater. Da vi spiste fiskeboller kom de også fra boks, men det har vi ikke gjort på minst fem år. Det hender også vi har hermetisk frukt som ananas eller fersken til dessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Veldig lite, men hermetiske tomater og maiskorn er vel det jeg kommer på. Fruktcoctail i bløtekake av og til.
![]() |
#3 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Vi prøver å unngå det, nettopp av denne grunnen. Tomat-produkter finnes både på glass og i kartonger. Mais og kikerter er det vi har i skapet av hermetikk.
![]() |
#4 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Det er vel nesten bare tomater, diverse bønner og en gang i blant mais. Ofte kjøper jeg kartongpakket istedet. Minsten spiser mye makrell i tomat, men mest de små engangpakkene. Hermetikk er så liten del av kostholdet at jeg har ikke bekymret meg for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Vi spiser hermetiske tomater og tomatpuré, bønner og kikerter. Alt kjøpes gjerne i kartong dersom vi finner det. Dessuten spiser vi makrell i tomat og noen ganger sardiner, hvis slikt regnes som hermetikk?
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Av og til mais og tomater, men som regel kjøper eg pappkartongane. Leverpostei går det ein del av, makrell i tomat og tomatbønner. Ellers er det lite hermetikk her i huset.
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Uten å være bevisst på det, så kjøper vi mest fra kartong. Mais spiser bare mannen her i huset. Men det er vel tomatbokser vi spiser og. Eller :innholdet i boksen i alle fall.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Mais, makrell i tomat, litt leverpostei, og en og annen gang noe annet. Men mye vil jeg ikke si det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Tja. Tomater, kikerter og ulike type bønner. Kokosmelk. En sjelden, sjelden gang vannkastanjer og minimais, men det er uhyre sjelden. Maiskorn bruker jeg aldri, ei heller hermetisert frukt. Ikke hermetisert pålegg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Mais (det vil si mann og barn, jeg synes hermetisk mais har smaksverdi på linje med papp) - og leverpostei. Alt annet kjøpes på kartong.
![]() |
#18 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Spiser dere hermetikk?Svært lite. Velger kartong når jeg kan, og nå har REMA fått så mange produkter av Go Green, at det er vel kun makrell her i huset på hermetikk. Velger kartong fordi jeg tror det er mer miljøvennlig, blir ihvertfall mindre søppel.
![]() |
|
|