Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helt fantastisk nydelig hjemmelaget melkefri iskrem/softis

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-13, 20:02   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt fantastisk nydelig hjemmelaget melkefri iskrem/softis

Jeg har nettopp laget en softis fra en svensk vegansk blogg. Var veldig spent, siden jeg har laget ganske mange iskremer som har smakt, tja, helt greit (noen har vært gyselige og, men de fleste har vært ok).
Denne var magisk altså. Så jeg MÅ bare dele. Jeg fant kremfløten (av havre) på Mega, og jeg valgte å bruke Alpro sin vaniljemelk i stedet for den han har brukt i videoen, siden Alpro sin er sånn ca. 500 ganger bedre og har en skikkelig intens vaniljesmak. Brukte Freia sin vanlige sjokoladesaus.

Oppskriften er jo latterlig enkel og, og selv om man ikke smelter sukkeret, kjenner man det overhodet ikke i isen. Jeg er veldig var på sånt, sukkerknas er det verste jeg vet i hele verden. Men her kjente jeg det ikke i det hele tatt.
Oppskriften er i linken over, det er en video-oppskrift da, men her er oppskriften for de som ikke gidder å se videoen:

3 dl Alpro soyamelk med vaniljesmak
1 dl sukker
2 pakker Luftig Visp (kan sikkert bruke havrevisp, men jeg tror denne er bedre)
Noen dæsjer sjokoladesaus om man vil (røres inn mot slutten så den blir marmorert, veldig godt)

Bland alt unntatt sjokoladesausen sammen i en bolle, visp kraftig med en visp og kjør blandingen i ismaskin til den er ferdig. Ha i sjokoladesaus og la maskinen kjøre litt til. Vil du ha fastere konsistens på isen etter at den er kommet ut av ismaskinen, ha isen over i en form og frys den en times tid.

Jeg har ikke funnet melkefrie iskjeks noe sted da (tror iHerb har), så jeg serverte den bare i skål. Måtte bare tipse om denne, for det er den beste melkefrie isen jeg har smakt til nå.

Gammel 06-08-13, 01:05   #2
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helt fantastisk nydelig hjemmelaget melkefri iskrem/softis

Den må jeg visst prøve en gang. Kan man lage den uten ismaskin?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 01:16   #3
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Åhh, kanskje denne kan lages som pinne-is? Kjøpte nettopp en sånn så vi kan lage is til guttungen som ikke tåler melk.

Gammel 29-08-13, 17:34   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Den må jeg visst prøve en gang. Kan man lage den uten ismaskin?

Ja, det går nok, men konsistensen blir sikkert litt annerledes. Må huske å røre i isen hvert kvarter til den er frossen da, og kanskje servere sjokoladesausen over isen siden det kan være litt vanskelig å røre den inn.

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Åhh, kanskje denne kan lages som pinne-is?

Ja, det tror jeg nok går fint. Skal prøve det selv. Finner jeg melkefrie iskjeks, skal jeg prøve å lage kroneis og ha i fryseren. Bare fylle iskjeksene med ismassen til kanten øverst, kanskje strø over noen hakkede nøtter og la det fryse igjen, så pakke dem inn og oppbevare dem i fryseren.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.