Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjenbrukes/sendes til UFF?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-13, 11:16   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hva gjenbrukes/sendes til UFF?

Er det kun plettfrie klær dere selger eller gir videre til neste bruker/UFF? Og hva med undertøy, dvs truse, strømpebukse, sokker? Gir dere dette videre?

Jeg syns det virker sløsete å kaste ei bukse bare fordi strikken er gåen eller en genseren fordi den har fått et lite hull. Samtidig virker det litt mye å skulle reparere buksa eller genseren for deretter å sende det videre til UFF. Men alternativet er jo å kaste klærne. Og hva med ei strømpebukse som knapt er brukt. Eller - som hos oss - truser som ikke er brukt, bare navnet.

Hva skal man gjøre med disse plaggene? Bare kaste dem? Finnes det et sted som tar imot tekstiler for gjenbruk, for eksempel som filleryer eller isolasjon eller lignende? Hva gjør dere med tekstiler som ikke kan brukes som klær mer? Restavfall?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 12:15   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva gjenbrukes/sendes til UFF?

Dessverre finnes det ingen steder i Norge som gjenvinner tekstiler. Fretex gjorde det før, de lagde tepper og isolasjon av dem. Men nå må man bare ha det i restavfallet og satse på at det går til varmegjenvinning.

HM samler inn tekstiler, og sier at de også tar imot utslitt tøy. Men de sier ikke noe om hva de gjør med det.

Strømpebukser til barn regner jeg ikke som undertøy, så det leverer jeg til Fretex/UFF. Har sett at de selger det.

Gammel 13-08-13, 12:50   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har gitt undertøy, jeg, så lenge det er helt og rent.

Gammel 13-08-13, 12:52   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

HM samler inn tekstiler, og sier at de også tar imot utslitt tøy. Men de sier ikke noe om hva de gjør med det.

H&M, ja! Takk! Jeg har levert noen plastposer dit før, men jeg trodde bare det var et kortvarig stunt fra H&Ms side. Jeg sjekket websiden, og de tar imot ødelagte klær. Og her skriver de hva de gjør med klær som ikke kan gjenbrukes som klær. Så flott. TAKK!

Gammel 13-08-13, 12:53   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Undertøy og sokker kaster jeg. Samme med utslitte klær (klær jeg selv ikke ville ha brukt om igjen). Ellers så har vi mottakere av vårt tøy, så det er stort sett bare voksentøy som går til Uff/Fretex. Samme gjelder der. Hvis det er ødelagt kaster jeg det. Hele klær som ikke passer, vi er lei av eller noe sånt - det går til Fretex.

Gammel 13-08-13, 12:53   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har gitt undertøy, jeg, så lenge det er helt og rent.

Men kjøper folk slikt brukt? Virkelig?

Gammel 13-08-13, 12:53   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tekstiler som ikke kan brukes som klær mer må dessverre i restavfallet, ja. Truser som ikke er brukt er et ukjent fenomen hos oss; undertøy kastes når det er for smått, og da er det typisk utslitt også. Det samme gjelder vanligvis sokker. Bukser er også gjerne både slitt og hullete når de har blitt for små, så da kastes de, og ullundertøy blir det gjerne hull i før det blir for lite. Noe ull arves bort - det varmer jo like godt om det er litt slitt - og ellers gir jeg bort barneklær som er for små, enten til kjente (men vi kjenner ikke så mange i passe størrelse) eller i en Fretex-container.

Jeg synes ikke ting trenger å se "ubrukt" ut for at de skal kunne doneres, men jeg legger ikke klær med hull i i containeren. Jeg ser ikke for meg at Fretex (eller UFF) tar jobben med å reparere dem, så da ender bare de opp med kostnadene med å bli kvitt det i stedet for at jeg gjør det selv.

Gammel 13-08-13, 12:55   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt som er brukelig og ikke undertøy og sokker går til UFF her. Resten går i restavfallet.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 12:57   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg tenker forøvrig også at ull kan fungere helt utmerket selv om det er litt slitt, men jeg syns likevel det er vanskelig å gi det bort ...

Gammel 13-08-13, 12:57   #10
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men kjøper folk slikt brukt? Virkelig?

Det tviler jeg på, men mye av det de får gis til andre land og brukes der.

Gammel 13-08-13, 12:58   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker forøvrig også at ull kan fungere helt utmerket selv om det er litt slitt, men jeg syns likevel det er vanskelig å gi det bort ...

Jeg bare spør folk, jeg, om de er interessert i noen ulltrøyer og ullongser som er litt slitt. Hvis de sier nei takk, vi har nok, så gjør jo ikke det noe. Og hvis de sier ja for å være høflige og så kaster det i smug, så er jo ikke det verre enn om jeg kaster det selv.

Gammel 13-08-13, 12:59   #12
millact

Standard

Hullete eller slitte ting går i søpla selvsagt. Stort sett får Uff bare voksentøy, men ikke undertøy fra meg for da er det som regel slitt. Barnas sitt slites lite og kan gis videre til venner som vil ha til sine.

Gammel 13-08-13, 13:01   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt greit å gi bort slitt ull til godt kjente. Ull er undertøy og det er dyrt, så om man kan komme seg gjennom en barnehagevinter med litt slitt ullundertøy så tror jeg mange ønsker seg det.

Jeg har selv Janus-ull som begge ungene har brukt i flere år hver, det er nesten gjennomsiktig, men det gjør nytta si som ekstratøy i skuffen i barnehagen. Men de tror jeg er ferdige med livet når minstemann vokser ut av dem.

Gammel 13-08-13, 13:52   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det kun plettfrie klær dere selger eller gir videre til neste bruker/UFF? Og hva med undertøy, dvs truse, strømpebukse, sokker? Gir dere dette videre?

Har variert litt med hva jeg har gjort. Før ga jeg alt, da sortere de ut ting til gjenbruk. Så ga jeg bare plettfrie klær og det har jeg fortsatt med selv om jeg har registrert at H&M tar i mot alt. (Når jeg får snudd er det sikkert snuoperasjon der også ... )

Gammel 13-08-13, 22:30   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Når jeg får snudd er det sikkert snuoperasjon der også ... )

Ja, det der er så forbasket! Jeg frykter at innen jeg har sånn helt klart å få med meg at H&M tar imot alt, så har de skiftet profil, og skal nå bare ha plettfrie klær. Eller enda verre - de har sluttet å ta imot klær. Samme dagen som jeg kommer med to stappfulle poser.

Gammel 13-08-13, 22:54   #16
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Alt som er brukelig og ikke undertøy og sokker går til UFF her. Resten går i restavfallet.

Det kokosbolle sa. Først hører jeg om det er noen som vil arve det. Hvis ikke går det i UFF-containeren.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 02:20   #17
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

H&M, ja! Takk! Jeg har levert noen plastposer dit før, men jeg trodde bare det var et kortvarig stunt fra H&Ms side. Jeg sjekket websiden, og de tar imot ødelagte klær. Og her skriver de hva de gjør med klær som ikke kan gjenbrukes som klær. Så flott. TAKK!

Så praktisk! Satt akkurat og lurte på hva jeg skal gjøre med barneklær som er flekkete/slitt. Nå vet jeg det.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-13, 09:33   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Å levere til UFF er så utrolig enkelt, for vi har en konteiner i nabolaget, mens H&M er et stykke unna. Samtidig blir det vel litt feil å kun levere slitte, flekkete og ødelagte klær samt truser og sokker til H&M. Eller hva tenker dere? Jeg vil jo anta at H&M helst hadde sett at de fikk en del klær de kunne gjenbruke som klær?

Gammel 14-08-13, 11:39   #19
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gir kun ting som ikke har flekker/ hull, eller andre mangler. Og som ikke er så synlig slitt. Undertøy (bh, truser og sokker) hadde det ikke falt meg inn å gi. Strømpebukser ja.

Truser og sokker går i arv blandt egne barn.

Gammel 14-08-13, 11:54   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Å levere til UFF er så utrolig enkelt, for vi har en konteiner i nabolaget, mens H&M er et stykke unna. Samtidig blir det vel litt feil å kun levere slitte, flekkete og ødelagte klær samt truser og sokker til H&M. Eller hva tenker dere? Jeg vil jo anta at H&M helst hadde sett at de fikk en del klær de kunne gjenbruke som klær?

Jeg tipper de tjener penger på det uansett. Hvis ikke hadde de nok ikke gjort det.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.