Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fisk og barn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-13, 14:17   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fisk og barn

Jeg er dritt lei av klaging på fiskemåltidene. Nå skal jeg innføre nye rutiner hvor jeg lager egen barnevennlig fiskemiddag til barna.

Tips??

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 14:20   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisk og barn

Ungene mine liker bare rein fisk og vil ikke ha ting som fiskepinner og fiskegrateng. Laks er favoritten deres når jeg steker den med salt, pepper og rømme oppi i ovnen i biter. Stekt makrellfillet som er snudd i mel, salt og pepper først går også ned på høykant. Da lager jeg rømmesaus ved siden av. Bare heller en boks rømme i panna og koker opp etter at jeg har stekt fisken i panna.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 14:22   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Fiskeburgere servert som hamburgere er populært hos mine. Hjemmelagede fiskepinner og annen ren fisk også. De liker ikke laks.

Jeg tror egentlig du bare må prøve litt forskjellig, det er jo ikke sånn at alle liker det samme like godt.

Gammel 20-08-13, 14:23   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine liker/liker/elsker (nr. 1, 2 og 3) fiskesuppe med laks:

Fres strimlet gulrot og purre i smør eller olje. Tilsett fiskebuljong (fra terning) og matfløte til du syns det er en passe blanding (mer lyx = mer fløte). Slipp terninger av laks oppi i det du roper barna til bords. Den trekker ferdig på 2-3 minutter. Pepre ved bordet etter smak.

Gammel 20-08-13, 15:04   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg panerer fileer selv, og ungene elsker det. Selv hun som ikke liker hvit fisk!
W liker ikke rød fisk og Far vil helst ha kjøttkaker, og da er det en flott løsning.

Gammel 20-08-13, 15:11   #6
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Laksefilet, stekes hel i ovnen, med litt salt på, og så innsmurt med chilisaus. Serveres med nesten hva som helst. Vi bruker mye ris og salat, og så litt rømme.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 15:13   #7
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ferske hjemmelagde seikaker! Det er godt det

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 15:14   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Havets skattekiste

Skjær opp laks i biter
Ha forskjellige grønnsaker i skåler og la barna veøge hva de vil ha i pakken sin
Lag passe store aluminiumsfoliebiter og la barna legge laks og grønnsaker der
Ha på salt og pepper, litt saft fra en limeog litt fiskekrydder

Grill de eler stek de i ovnen

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 15:16   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags fiskemiddager er det ungene klager på da?

Fisk har aldri vært noe problemområde hos oss, ungene har likt alle de fiskemiddagene de har fått servert uten noe spesielt fokus på barnevennlighet. Husker fra egen barndom at jeg slet veldig med fisk som ikke var beinfri, men nå er det vel mye mer perfekte fileter å få kjøpt så de fleste slipper å slite med bein. Eller evt. med filetering.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 15:20   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine er veldig glad i hjemmelaget fiskegrateng.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 15:23   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en ekstremt kresen unge og en ganske kresen unge, men fisk er ikke det det klages på.

Jeg lager f.eks. noen hjemmelagde fiskepinner som de elsker. Kjøp torskeloins på Rema. De har jeg vært veldig fornøyd med. Halvtin disse (fra fryser til kjøleskap på morgenen). Vend først i mel og så i egg. Avslutt med å vende i en blanding av like deler brødrasp, sesamfrø og ervet parmesanost tilsatt salt og pepper. Stek dette i ovnen i ca 20 minutter og snu dem etter halve tiden. (Jeg er ikke bombesikker på om det er 20 minutter).

Dette kan serveres med ketsjup som redder det meste av mat hos oss. Vi voksne spiser det med ris, currysaus og staver av gulrot og agurk.

Gammel 20-08-13, 15:38   #12
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ferske hjemmelagde seikaker! Det er godt det

Har du oppskrift? Kan en bruke den fryste seifileen som er i butikken til det?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 16:04   #13
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Må vel innrømme at jeg ikke helt hva som er barnevennlig for de ungene jeg kjenner, inkludert egne, liker så utrolig forskjellig. F.eks elsker Snuppa mi ren fisk type stekt laks, bakt laks - kald eller varm. Klumpen liker mer type grove fiskekaker, fiskepudding på skiva osv. Men tips som minst en unge liker her er:

Stekt laks med agurksalat og poteter. Noe å "dyppe" i ala litt smelta smør, litt rømme eller noe.

Grove fiskekaker med kokte gulerøtter og poteter. Noe å dyppe i akkurat som over; smelta smør, ketchup, søt chilisaus osv.

Fiskenuggets/panert sei/fiskepinner(jeg velger det som er mest fisk i, helst det som er ren filet inni) med båtpoteter/"pommfri" og erter/erterstuing

Fiskepudding/fiskeboller i hvit saus med grønnsaker og poteter

Røykelaks og eggerøre på skiver/rundstykker

Bakt laks med lun potetsalat

Fiskekaker med stekt løk på skiver eller med poteter og grønnsaker til

Fiskekaker i brun saus med kålstuing og poteter

Ellers er begge glade i små fiskekaker i hånda til f.eks kvelds eller makrell i tomat på skiva osv.

Gammel 20-08-13, 16:17   #14
minituren
Minituren blogger

minituren sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Hvor: Oslo
minituren har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ferdig krydret flossen Findus laks og ørret falt i smak hos mine en peroiode til minstemann fant ut at han bare liker fiskekaker og fiskepinner. Vi lager agurksalat poteter og serverer med rømme. Egen fisket abbor var det ikke noe problem å servere

Gammel 20-08-13, 16:21   #15
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet heller ikke helt hva barnevennlig fisk er, men mine er veldig glad i fisk i allefall. Eller, lillebror spiser jo ingenting, men kan til nød driste seg til å spise et par fiskepinner når vi en sjelden gang har det. Storebror elsker fisk. Favorittene er stekt torskefilet med poteter, grønnsaker og hjemmelaget aïoli, stekt laksefilet med f.eks. asparges/squash-salat og rømmedressing (med gressløk og sitron) og hjemmelagede panerte fiskekaker med poteter, grønnsaker og smeltet smør/eggesmør.

Gammel 20-08-13, 16:27   #16
Stellebord

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine unger liker alle typer fisk som ikke er fiskesuppe. De liker det mye bedre enn kjøtt,
så jeg har egentlig ingen tips å komme med.

Likevel:

Godfisk.no har veldig mange gode oppskrifter og en app jeg bruker mye. La ungene være med på å se litt der inne, og prøv dere fram!

Gammel 20-08-13, 16:43   #17
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Min fireåring er selverklært pølseelsker, spør henne hva vi skal ha til middag og du kan vedde alt du eier på at hun svarer pølse.. Men er det det hun spiser mest av? Åneida. Fiskeboller eller fiskegrateng, DA spiser hun som en hest.

Gammel 20-08-13, 16:46   #18
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine er veldig glad i nuggets av torsk. Blander egg og sweet chilisaus, og dypper fisken i. Ruller deretter i knust nachos. Steikes i olje på panne eller i omnen. Dersom eg har dei i omnen, ringler eg litt olje over. Serveres med potetbåter med salt og timian/ rosmarin. Gjerne ein salat til.
Fiskeburger av grove fiskekaker, laks i fløtesaus og pasta, foliepakker med laks/ torsk.

Mine likar ikkje kvit fisk som er kokt eller steikt, mannen likar ikkje laks.

Gammel 20-08-13, 16:48   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har tradisjon på at fiskemiddag=dessert etterpå for de som spiser fisk (ikke fiskematmiddager men fiskemiddagene) og har fått frem en opparbeidet hurrareaksjon på at det er fisk til middag. De spiser alt mulige typer nå.

Gammel 20-08-13, 16:50   #20
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Fiskekaker pg fiskenuggets var podens favoritt før, nå er nugggets ut men fiskekaker spises det fortsattmye av.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.