Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Jeg er så glad!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-13, 21:36   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så glad!

Jeg tror noe er i ferd med å endre seg hos Pompen.
Han har, siden har var 1 1/2 år vært ekstremt snever og sær i matveien. Etter å ha testet ut diverse metoder for å få Pompen til å spise normalt, falt vi tilslutt på å late som ikke noe. Ikke mase, ikke et ord om smaking eller noe. Problemet var at han ikke turte å smake. Han var livredd for å smake på annet enn han visste at han likte.

Så han har levd på pasta med ketshup, ris med grillkrydder, potet med grillkrydder, pizza med pepperoni og ost, og grillpølser.

Men nå har han blitt stor gutt! Han syns ofte maten vår lukter så godt. Og i dag ble vi enige om at det må skje endringer.
Så han hjalp meg med deler av middagen i dag. Vi lagde tomatsalsa. Moste alt i stavmikseren da, så det ikke skulle være klumper. Han hjalp meg til å smake den til, så den ble sterk nok.
Så så han på når jeg skar kylling og la den i chillimarinade.

Og til middag spiste han noe som ligner på et helt vanlig måltid.
Vi brukte en tallerken med tre rom. I det største fikk han ris. Som han er veldig glad i. I et annet fikk han tre små kyllingbiter. Vi snakker små biter altså. Sammen med en dæsj mager kesam. I det siste rommet fikk han tomatsalsa, og en liten skål ved siden av med agurk skiver, paprika strimler og en liten cherrytomat.

Og som den gutten kosa seg med maten! Han dyppa ris i tomatsaus, i kesam, i begge deler, smatta i seg agurk og paprika.
Han ba om mer agurk faktisk! Han fikk beskjed om at han måtte spise en bit med kylling før han fikk mer. Det varte og det rakk, men han fikk i seg den ene til slutt. Så fikk han beskjed om at han ikke fikk mer ris før alle kyllingbitene var i magen.
Jeg var ferdig å rydde av bordet, vaske matbokser etc før han fikk i seg alle tre bitene. Men han spiste det!

Han er enig i at vi må øve mer på å spise vanlig mat.

Dette har vært en greie for meg i mange år. Jeg har syntes det har vært ganske ille i perioder. Og vanskelig om vi er borte, på ferie, ute etc. Nå håper jeg det løsner!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.