|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Hva spiser deres femåringer?Storebror er rimelig kresen, spesielt på middag og grønnsaker/frukt. Han liker p-mat selvfølgelig og ris, spagetti, kjøttkaker, fiskekaker osv. Han liker ingen grønnsaker og spiser bare eple og banan. Jeg får i han flere ting når jeg lager smoothie og lager også sauser med grønnsaker som jeg moser med stavmikser. Han spiser mye forskjellig pålegg da, makrell, leverpostei, salami, servelat, skinkeost osv.
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Eldstemann er en særing, men han må alltid smake og det aksepterer han. Enn så lenge så venter jeg på at det skal bli bedre. Han spiser nokså sunt likevel da.
The deadline for complaints was yesterday vinterbolle jan 2007 sommerbolle juni 2010 minibolle mai 2012 Sist redigert av kokosbolle : 21-08-13 kl 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Knerten min er jo veldig jevngammel med din. Han er virkelig ekstremt kresen. Han rører ingen frukt eller grønnsaker (inkludert potet), og dette inkluderer til alles overraskelse også smoothies. Men har sluttet å hyle hvis det kommer litt rester av tomatsaus på kjøttbollene (f.eks.). Han drikker bare vann eller eplejuice. Verken melk, saft eller brus vil han ha.
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Min 5 åring vil nesten ikke spise mat her hjemme, annet enn hvis det er pannekaker og slikt. Til frokost klarer hun et par biter knekkebrød med smør, evt skinke på. I barnehagen spiser hun til gjengjeld godt, og har gjerne på makrell i tomat og kaviar. Middag vil hun nesten ikke spise, stort sett pirking i maten, og det er pastabitene som går først. Litt opp og ned med grønnsaksspisingen. For øyeblikket elsker hun tomat og spiser gjerne en boks cherrytomat til middag. Ellers er hun glad i frukt av ymse slag. Kan like en del ting jeg ikke vil tro det ikke er så vanlig å spise, så som fetaost. Mens melk og gulost ikke er snakk om (til nød ost på pizza, og hun ber om ostesmørbrød uten ost
![]() |
#5 |
er her
|
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Han er ganske kresen og ikke flink til å smake på nye ting.
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Min straks-5-åring er ikke så verst, egentlig - han spiser vel det meste, så vidt jeg kan komme på. Ingen av ungene er så glade i hvit fisk, da. Problemet her er heller at jeg synes han spiser litt for lite.
![]() |
![]() |
#7 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Min er ikke kresen, men maten må ha smak.
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Min som blir fem senere i år spiser absolutt alt, og han har aldri vært kresen. Selv som liten kunne han stappe innpå med oliven, aïoli, rare oster, sterk indisk mat o.l. Det er enkelte ting han ikke liker, da i hovedsak rå grønnsaker (unntatt gulrot), men han er alltid villig til å smake. Han elsker fisk, alle slags grønnsaker (favoritten er aspargesbønner frest i litt hvitløkssmør) og frukter osv osv. Han har alltid vært slik.
![]() |
#9 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Ville spiser det aller meste. Hun må smake selv om det er noe hun (tror hun) ikke liker, og vi har forklart at noen ting må man smake på mange ganger for å like det. Noen ganger sier hun plutselig at hun har lært seg å like noe nytt, andre ganger liker hun ikke lenger noe hun har likt før. Det husker jeg fra jeg selv var liten også, så det går seg nok til.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Minst mulig.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Vi er jo veggiser hele gjengen, men begge ungene spiser det meste av det de får servert. De smaker alltid på nye ting uten å mukke heldigvis, og de liker stort sett alt. Unntaket er sopp og løk, men det går an i små mengder i mat. Femåringen min var veldig sær i matveien før, men nå er han stort sett alt-etende og veldig grei når det gjelder å smake på ny mat.
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Har en seksåring som ikke spiser noe frukt eller bær(ei heller smoothies), kun agurk av grønnsaker. Kan smake bittelitt potet, men er ikke glad i det. Spiser ikke fisk, av kjøtt er det kun bacon. Brød skal være uten hele korn, og av pålegg er det kun smør, noen typer prim, brunost og Stabburet leverpostei som duger. Kokt ris og pasta er godt, men alt av sauser utgår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Ikke tomat og reker. Ellers spiser femåringen alt som vi spiser.
![]() |
![]() |
#14 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Han femåringen min er veldig variabel. En periode likte han ikke middag av prinsipp. Han likte ikke middag, men spiste som regel litt likevel. Han er ikke storspist nå heller, men det er ikke de samme protestene lengre.
![]() |
#15 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Vesla her spiser egt det meste og smaker gjerne på nye ting. Det hun ikke spiser er ting hun faktisk ikke liker, det merker jeg raskt når hun putter det i munnen. Det er et par ting hun spiste mye av før, som hun har "sluttet" å like, det er laks og makrell i tomat. Makrell får jeg henne til å spise like vel. Hun uttaler gjerne om en del mat at "æ like det itj, men æ spise det like vel" så da er det jo greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Det meste, egentlig. Bare det ikke er for sterkt, han liker ikke sterkt krydret mat. Eller kullsyre, så han drikker ikke brus.
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Jeg kommer ikke på en eneste ting han ikke spiser. Han er ingen storspiser, men smaker på alt og spiser litt av alt.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva spiser deres femåringer?Det er i grunnen raskere å si hva han spiser...........
![]() |
|
|