Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-13, 11:24   #1
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Fagkunnskap versus politiske vurderinger

Jeg har et lite hjertesukk å komme med i disse valgkamptider. Jeg savner respekten for fagkunnskap. Både hos politikere, medier og velgere, i grunnen. Hvorfor er det sånn at politikere mener å vite bedre enn lærere og sykehuspersonell hvordan man kan styrke skolen og sykehusene? Retningen handler selvsagt om ideologi og verdier, men virkemidlene og realismen i disse blir alt for sjelden skikkelig belyst og diskutert på faglig grunnlag synes jeg. Er det politikernes skyld, eller er det media som ikke gir rom for sånne diskusjoner? Man kan jo være fristet til å si det siste, etter TV2s bruk av spørreundersøkelser om sykehjemmene (og hva med statistisk fagkunnskap og metodelære!). Eller er det velgerne/seerne som ikke er interessert i kompliserte svar men bare vil ha enkle løsninger presentert i slagordsform?

Spissformulert: Bør vi ha mer teknokrati i Norge?

(Og ja, jeg skyter meg selv i foten så klart, jeg er både politiker (på svært lavt nivå) og universitetsutdannet, og jeg blander meg ofte opp i diskusjoner jeg ikke har fagkunnskaper om... )

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.