Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Dere med instrumentspillende barn - kjøper dere eget instrument?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-13, 11:20   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Dere med instrumentspillende barn - kjøper dere eget instrument?

Spørsmålet er nå oppe her i heimen; skal eller skal ikke kjøpe eget instrument

Vi har leiet via Kulturskolen, og det er jo forsåvidt veldig greit, siden hun har allerede byttet størrelse en gang, og nå er det igjen tid for bytte. Hun spiller cello.

Hvordan har dere gjort det? Har dere hatt en bestemt alder eller størrelse på instrument før det har blitt snakk om å kjøpe eget? Er det egne forsikringer eller dekkes det av innbo- og reiseforsikring? Har dere lagt mye penger i det?

Gammel 29-08-13, 11:33   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere med instrumentspillende barn - kjøper dere eget instrument?

Min spiller i korps, og han har instrument gjennom korpset. Jeg syns det er veldig greit, og kommer ikke til å kjøpe noe eget instrument til han før han er såpass stor at han har tatt et valg om at dette er noe han vil fortsette med.

Han har andre instrumenter hjemme, men akkurat korpsinstrumentet er så dyrt at det ønsker jeg ikke å kjøpe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 11:33   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en fiolinspiller og leier instrument av kulturskolen. Vi betaler ikke noe i leie. Forsikring har jeg heller ikke hørt noe om. Med mindre jeg har glemt om vi betalte inn noe depositum eller noe første gang, men det tror jeg ikke. Hun har byttet fiolin to ganger nå. Vi har ingen planer om å kjøpe fiolin til henne, det blir først aktuelt hvis hun fortsetter å spille i mange år.

Klarinett har vi derimot kjøpt fordi eldste har spilt det. Først i korps, og da leide vi gjennom korpset og betalte for det, samt at vi ble pålagt å betale for reparasjoner pga slitasje for et instrument som var "utslitt" da vi fikk det. Da hun sluttet i korpset men ønsket å fortsette med spilletimer på kulturskolen måtte vi kjøpe instrument til henne.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 11:35   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me leiger instrument av kulturskulen.

Gammel 29-08-13, 11:37   #5
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Vi har ei som spelar fiolin og leiger gjennom kulturskulen. Spesielt sånne instrument som ein må bytte storleik på etterkvart tykkjer eg er fint å sleppe å kjøpe. Om dette er noko ho kjem til å ynskje å fortsette med lenge etter at ho er kome over på største storleik, skal vi heller vurdere å kjøpe.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 11:41   #6
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Låner av korpset.

Gammel 29-08-13, 11:44   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna spiller i korps og leier p.t. instrumentet igjennom kulturskolen, dette er inkl i avgiften vi betaler hvert år.

Ett horn som hun spiller på koster fra 30.000,- - 60.000,- og tuba kr 70.000,-, denne kostnaden har vi ikke tatt enda. Vi betaler ingenting for dette i dag, hverken reparasjoner eller nøyere vedlikehold, vi pusser hornet, oljer ventiler og går igjennom det med jevne mellomrom (dvs. til julekonsert, større mesterskap og 17. mai).

Den dagen hun evt. ønsker å begynne på en musikklinje, slutte i korps og likevel ønsker å fortsette og spille kommer vi til å vurdere innkjøp av instrument. Men så lenge hun får lånt dette gratis, ser vi ikke helt nødvendigheten ved å kjøpe eget.

Det som har skjedd med hennes horn er at hun har byttet flere ganger, for det er visstnok forskjellig klang i hornene (don't ask me! "det bare er sånn") og det hornet hun har nå har en fantastisk bra klang (ok, jeg hører ikke forskjell). Men jeg ser jo rundt om på ulike konserter og stevner at det er store kvalitetsforskjeller/slitasje på de ulike messinginstrumentene. Det er viktig for spillegleden at det instrumentet de får utdelt er av skikkelig kvalitet, har en bra klang/lyd og ikke må skrus på hver bidige gang det skal opp av kassen.

Jeg har hørt mange kjøpe/få instrument til konfirmasjon og når de begynner på musikklinjer, så jeg tenker at vi også er der. Men hun får neppe både tuba og horn... Men jeg ser helt klart gleden av å kunne eie sitt eget instrument!

Gammel 29-08-13, 12:13   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kornetten er lånt i skoleorkesteret.

Gammel 29-08-13, 12:16   #9
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Jentene mine spiller i korps og låner instrumenter av korpset. De tar seg av reparasjoner og vedlikehold, vi bytter bare instrumenter dersom det er noe. Praktisk.

Gammel 29-08-13, 13:06   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jenta vår spelar piano. Det eig me.

Gammel 29-08-13, 13:13   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi eier de instrumentene som spilles i dag, til en viss grad. Her spilles det piano, gitar og trommer. Vi har et trommesett - men jeg tror det blir en stund til det flytter inn f.eks. en marimba...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 13:57   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min spiller fløyte som leies av korpset. Alt vedlikehold og reparasjon betales av dem. Spillelæreren på kulturskolen har lovt å si fra når hun blir så flink at hun trenger et bedre instrument - inntil da er hun og vi såre fornøyd med låne-fløyten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 14:23   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Låner av korpset.
Vi har riktignok både kornett og pocket-trompet, men det er bare på gøy.

Gammel 29-08-13, 14:23   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Låner av korpset.
Vi har riktignok både kornett og pocket-trompet, men det er bare på gøy.

Gammel 29-08-13, 14:44   #15
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spiller ikke mine unger instrument, men har selv spilt cello i mange år tidligere når jeg var barn og ungdom, og da leide vi instrument frem til jeg kunne kjøpe voksen instrument på ungdomskolen. Og også når en kommer til et visst nivå så bør en kjøpe eget instrument. Men en cello holder seg i pris og vil ikke tape seg i verdi, så om hun har en stor interesse for dette og spiller mye så ville jeg kjøpt eget instrument. Jo eldre den er jo bedre er dem gjelder det for cello. Men bue er vel så viktig som instrumentet, så om de har veldig billigste variant av buer på musikk skolen så kan det være greit å kjøpe en egen bue med litt bedre kvalitet på både hår og stang. Har en veldig dyrt instrument så må det tegnes egen forsikring på den, men så lenge det er innenfor en viss verdi så dekkes det av reiseforsikringen og innboforsikringen. Sjekk med forsikringsselskapet deres.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 14:58   #16
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiller cello og kjøpte egen da jeg var stor nok til å spille hel Cello(30.000kr i '87 med fraktkasse og bue har hatt egen forsikring men er nå inkludert i inbo og reise forsikring). Mellomste min spiller og har 1/4 og jeg kommer ikke til å kjøpe før hun blir stor(regner med sånn ca konfirmasjonstid). Låner på musikkskolen.

Sist redigert av era : 29-08-13 kl 15:46.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 15:01   #17
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Mine spiller ikke, men jeg selv lånte av korpset til jeg fikk mitt eget i konfirmasjonsgave. Synes det er et passende tidspunkt å skaffe eget instrument.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 15:45   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine spiller piano og gitar, det eier vi. Men leie var ikke noe alternativ heller for disse to, naturlig nok.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 15:46   #19
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har kjøpt gitar(er).

Gammel 29-08-13, 15:50   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har elektrisk piano, eller Poden har, det kjøpte svigermor til ham da han skulle begynne å spille. Man må nesten ha piano hjemme hvis man skal spille, men det er visst rimelig greit å få solgt et elektrisk piano brukt dersom han skulle miste interessen senere. Jeg antar det dekkes av innboforsikringen, det har jeg ikke tenkt på engang.

Da jeg spilte fiolin som barn/ungdom, leide vi instrument fra musikkskolen helt til jeg sluttet som tyveåring. I ettertid er det litt synd at jeg aldri kjøpte meg egen fiolin, for det ville gjort det lettere å plukke det opp som en ren hobbygreie senere, men der og da var det helt greit med leiefiolin.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.