|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984Da er det blitt september, og på tide å starte diskusjonen om George Orwells 1984!
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984Jeg hadde heller ikke lest den på evigheter – jeg kan nok ikke ha lest den i noe som kan kalles voksen alder i det hele tatt. Kanskje jeg var 15 eller noe slikt? Og som alltid når jeg leser ting om igjen med sånt tidsgap, ser jeg at tenårings-Toffen var en romantisk Toff.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984… men ellers, ja, den er nifs og nedstemmende, men samtidig er det jo litt oppmuntrende at det ikke ser ut til å bli akkurat den dystopien som kommer til å klokke inn. Mine penger er på at det er altfor ressurskrevende å insistere på at alle skal ha det intenst ubehagelig hele tida. Soma nå, etterfulgt av Random Acts of Senseless Violence og deretter The Road?
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984Jeg har alltid sagt at Brave New World er skumlere enn 1984, for selv om 1984 er fullstendig dyster og uten glimt av håp, så er i det minste folk ulykkelige, slik at det er mulig å tenke seg at de vil kunne prøve å gjøre opprør. Men noen ting - spesielt overvåkningsdelen, som jo er langt mer teknisk tenkelig i dag enn i 1948 - er jo skummelt nok likevel.
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984Og en annen ting som i hvert fall er ubehagelig realistisk, er newspeak. Ingen tvil om at det finnes sjargonger hvor det jobbes bevisst med å unngå visse typer tanker. Jamfør fine ord for nedskjæringer og oppsigelser av typen «rightsizing».
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Lesesirkel] Diskusjonstråd: 1984Jeg leste boka nå nettopp, sist gang var før 1984 tror jeg. Alt jeg husket var at boka var grim lesning, jeg husket ikke Winston og Julia faktisk, men den fullstendige hjernevaskingen eller hjerneendringen satt godt i meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|