|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Purple og violet på engelskÅtteåringen skal farge ordene i riktige farger, og to av ordene er violet og purple. Hva er forskjellen mellom dem? Hvilke farger blir riktige?
|
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Purple og violet på engelskViolet er blålilla, Purple mer rødlilla.
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Purple og violet på engelskViolet er lysere lilla enn Purple.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Purple og violet på engelsk
Kilde: Wikipedia |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Purple og violet på engelskJeg konsulterte bare neglelakkene mine i to lillafarger som står på bordet foran meg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Purple og violet på engelskJeg har imidlertid sett at ordet violet brukes om "alt". Jeg ville sagt at fargen var som norsk fiolett, og den heller mest mot blå og er dessuten lys. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
I endring
|
Lilac må være lilla metallic!
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Sv: Purple og violet på engelskPurple mener jeg kan brukes om de fleste lillafarger som ikke er duse og som har nok rødt i seg, men ordet purpur på norsk føler jeg er litt annerledes. Purpur forbinder jeg med en dyp, mørk rødfarge, eller blander jeg med burgunder nå? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Når jeg tenker meg riktig godt om, føler jeg at du har lært meg dette før en gang. Har vi diskutert dette før? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
intro
|
enig med deg. Prøv å bildegoogle 'purple color' og 'purpurrød', så speiles den forskjellen du beskriver.
|
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Sv: Purple og violet på engelskJeg fikk opp et bilde på Wikipedia da jeg søkte på purpur, og det er slik jeg ser det for meg, men på langt nær sånn som Teos konvolutt. Filler at jeg ikke greier å legge inn bilder! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: Purple og violet på engelskMen purpurrød er da ikke det samme som purpur? Litt som at blågrønn ikke er det samme som blå?
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Jeg tolker purpur (som fargebetegnelse) og purpurrød som synonymer, omtrent som karmosin og karmosinrød.
|
|
![]() |
|
|