|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bruker du mel som har gått ut på dato?Ja, det lurer jeg på idag. Det er jo "best før", så det eneste er kanskje at smaken forringes noe? Hva er for gammelt for deg? Altså når kaster du det, fremfor å bruke det?
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg kaster ikke mat som ikke har blitt dårlig, er hovedregelen min, så SELVSAGT kaster jeg ikke melet på "best før"-dato. Dersom jeg skulle komme på å sjekke den, da, selvsagt.
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg har aldri tenkt over at det er datostempling på mel jeg. Heller ikke sukker, bakepulver, melis, vaniljesukker osv. Tørrvarer generelt.
![]() |
#5 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg sjekker aldri datoen på mel og bruker det opp uansett når det evt gikk ut på dato.
![]() |
#6 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg har heller aldri tenkt over at det er datostempling på tørrvarer som mel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Mel harskner, så jeg ville ihvertfall luktet på det før bruk. Det er jo ikke spesielt bra å spise harske matvarer, og jeg kan ikke forestille meg at det smaker godt heller. Jeg ser på mel som ferskvare, for det har jeg lest flere steder. Bruker det innen et par uker etter innkjøp og oppbevarer det kjølig. |
![]() |
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg har aldri sjekket dato på tørrvarer.
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?
http://www.nrk.no/livsstil/ikke-kast...ter_-1.6892045
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Ja, man lukter om det er harskt. Det var derfor jeg skrev at jeg ville luktet på det før bruk. |
![]() |
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Men altså, mel er jo egentlig en vare som høstes en gang i året, så om holdbarheten ikke var minimum ett år så ville man jo ikke kunnet nyttiggjøre seg det overhodet?
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg er ikke ekspert på dette, altså. Men jeg innbilder meg at holdbarheten avtar etter kverning. Altså, man kan oppbevare hele korn ganske lenge, men idet det kvernes til mel så reduseres holdbarheten. |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Mulig harskning er feil ord å bruke om forringelse av mel, men jeg jeg fant en boks med gammelt mel i forrige uke og det luktet rett og slett harskt. Ingen sjanse for at noen ville bakt med det, tror jeg. Det var forresten siktet hvetemel. Kan ha vært ca 1 år gammelt. |
![]() |
![]() |
#15 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg har melet over i boks, så jeg ser ikke datoen. Har aldri tenkt over det, men det er sjeldent melet rekker å gå ut på dato her tror jeg.
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Jeg har et par ganger vært litt for kjapp, og brukt havregryn og grovt mel som har stått åpnet litt for lenge, husker ikke om det hadde gått ut på dato. Bakverket smakte rett og slett ikke godt. Så nå sjekker jeg alltid om det smaker harskt hvis ikke det er noe som har blitt stående bakerst i skapet. Jeg kaster ikke tørrvarer pga datoen i seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Er vel mer nøye med at pakkene er godt lukket i mitt kjøkkenskap ( lært etter at jeg møtte en pose "gående" ut av skapet på jobben..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Melet tømmes over i tett boks. Har aldri tenkt på at det er datostemplet.
![]() |
#19 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?Men hvordan smaker man at det er harskt?
![]() |
![]() |
|
|