Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruker du mel som har gått ut på dato?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-13, 13:39   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Bruker du mel som har gått ut på dato?

Ja, det lurer jeg på idag. Det er jo "best før", så det eneste er kanskje at smaken forringes noe? Hva er for gammelt for deg? Altså når kaster du det, fremfor å bruke det?

Gammel 16-09-13, 13:43   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du mel som har gått ut på dato?

Har aldri slått meg at det er datostempling på mel engang.

Gammel 16-09-13, 13:43   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaster ikke mat som ikke har blitt dårlig, er hovedregelen min, så SELVSAGT kaster jeg ikke melet på "best før"-dato. Dersom jeg skulle komme på å sjekke den, da, selvsagt.

Gammel 16-09-13, 13:46   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri tenkt over at det er datostempling på mel jeg. Heller ikke sukker, bakepulver, melis, vaniljesukker osv. Tørrvarer generelt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 13:47   #5
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg sjekker aldri datoen på mel og bruker det opp uansett når det evt gikk ut på dato.

Gammel 16-09-13, 13:57   #6
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Jeg har heller aldri tenkt over at det er datostempling på tørrvarer som mel.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:02   #7
konsulenten
Passiv

Standard

Mel harskner, så jeg ville ihvertfall luktet på det før bruk. Det er jo ikke spesielt bra å spise harske matvarer, og jeg kan ikke forestille meg at det smaker godt heller. Jeg ser på mel som ferskvare, for det har jeg lest flere steder. Bruker det innen et par uker etter innkjøp og oppbevarer det kjølig.

Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:06   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man lukter jo om det er harskt?

Gammel 16-09-13, 14:07   #9
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri sjekket dato på tørrvarer.

Gammel 16-09-13, 14:07   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sitat:

Varer i årevis

– Vi har 18 måneders holdbarhet på siktet mel og 12 måneder på sammalt mel og havregryn i dag. Men dersom melet er lagret tørt og kjølig, fra under 15 til 18 grader godt adskilt fra produkter som avgir lukt, er holdbarheten lengre – gjerne flere år, mener Augon Hellkås, bakesjef hos Lantmännen Cerealia.
Det eneste som begrenser holdbarheten på sammalt mel og havregryn, er harskning. Dersom melet har blitt harskt, vil man kjenne en stram lukt/smak.

– Sammalt mel innholder noe fett som ligger i kimen, og havregryn er en kornsort som naturlig innholder noe mer fett, og som kan forårsake harskning med tiden, sier han.

http://www.nrk.no/livsstil/ikke-kast...ter_-1.6892045

Et par uker høres jo helt crazy ut?? Og hveteme inneholder jo ikke fett som kan harskne heller.

Gammel 16-09-13, 14:08   #11
konsulenten
Passiv

Standard

Ja, man lukter om det er harskt. Det var derfor jeg skrev at jeg ville luktet på det før bruk.

Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:09   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men altså, mel er jo egentlig en vare som høstes en gang i året, så om holdbarheten ikke var minimum ett år så ville man jo ikke kunnet nyttiggjøre seg det overhodet?

Gammel 16-09-13, 14:12   #13
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg er ikke ekspert på dette, altså. Men jeg innbilder meg at holdbarheten avtar etter kverning. Altså, man kan oppbevare hele korn ganske lenge, men idet det kvernes til mel så reduseres holdbarheten.

Grunnen til at jeg bruker mel innen 2 uker er at jeg baker brød annenhver dag nu for tiden. Det var ikke ment som en rettesnor for andre.

Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:15   #14
konsulenten
Passiv

Standard

Mulig harskning er feil ord å bruke om forringelse av mel, men jeg jeg fant en boks med gammelt mel i forrige uke og det luktet rett og slett harskt. Ingen sjanse for at noen ville bakt med det, tror jeg. Det var forresten siktet hvetemel. Kan ha vært ca 1 år gammelt.

Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:18   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg har melet over i boks, så jeg ser ikke datoen. Har aldri tenkt over det, men det er sjeldent melet rekker å gå ut på dato her tror jeg.

Gammel 16-09-13, 14:21   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et par ganger vært litt for kjapp, og brukt havregryn og grovt mel som har stått åpnet litt for lenge, husker ikke om det hadde gått ut på dato. Bakverket smakte rett og slett ikke godt. Så nå sjekker jeg alltid om det smaker harskt hvis ikke det er noe som har blitt stående bakerst i skapet. Jeg kaster ikke tørrvarer pga datoen i seg selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 14:35   #17
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Er vel mer nøye med at pakkene er godt lukket i mitt kjøkkenskap ( lært etter at jeg møtte en pose "gående" ut av skapet på jobben..)

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 14:47   #18
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Melet tømmes over i tett boks. Har aldri tenkt på at det er datostemplet.

Gammel 17-09-13, 14:48   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Men hvordan smaker man at det er harskt?

Gammel 17-09-13, 14:51   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det datostempling på mel altså?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.