|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Vi skal få målt radonnivået i huset denne vinteren - men det er jo en jungel av firmaer der ute og jeg leser at det er mye useriøst. Er det noen som har målt radon ved hjelp av sporfilm og har et firma å anbefale? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Smugleser
|
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?http://radonlab.com/sporfilm
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Vi tenkte å kjøpe en digital måler via nettbutikken til Huseiernes Landsforbund. leste at det koster ca like mye å kjøpe en selv som å betale noen for å gjøre det (spesielt siden ikke alle gjør det på en godkjent måte uten at jeg helt husker hva det gikk i). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Vi kjøpte en digital måler i sommer, og den er kjekk å følge med på, siden vi bor i et radonutsatt område. Jeg kan spørre mannen hvor den ble kjøpt, men vet ikke om den vi har er bedre enn andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Foreløpig har vi ikke flyttet den, har bare latt den ligge i 1. Etg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Vi har digital måler. Vi har flyttet den rundt (3. Mnd på hvert sted). Funker greit, men om den ga utslag i nærheten av grenseverdiene ville jeg nok kjøpt sporfilm i tillegg.
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?
Vi har denne.
![]() |
#9 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Strålevernet anbefaler at man utfører langtidsmålinger i vinterhalvåret med sporfilmmetoden.
![]() |
#10 |
Har fått viljen sin
|
Jeg har forsøkt meg i den listen men den er veldig - veldig utdatert ser det ut som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?Vi har prøvd begge deler - både digital og sporfilm - resultatet var ikke det samme. Den digitale er grei for en indikasjon, men for å finne årsmiddelverdi bør det måles med sporfilm i to mnd. Den digitale måleren reagerer på feks mobiler - slik at den da viser en mye høyere verdi enn det som e reelt. Vi brukte ramon 2 eller noe slikt. Sporfilm bestilte vi fra et firma i oslo. Byggmesterkontoret? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Har bakt søte kaker
|
Det er det vi tenker også. Siden den digitale måleren hos oss viser en verdi som er en god del lavere enn tiltaksnivået (100 Bq) avventer vi og ser hvordan den oppfører seg denne vinteren.
![]() |
|
|