Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna selv velge julekalender?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-13, 10:53   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får barna selv velge julekalender?

Overskriften dekker ikke alt jeg lurer på, så les gjerne hele innlegget.

Jeg har 2 barn. Ved juletider kommer de til å være nesten 9 og 6 år. De er veldig forskjellige unger. Snuppa har aldri lekt med leker i særlig grad, mens knerten er skrekkelig opptatt av leker. Derimot har snuppa et stort "behov" for ting. Hun ønsker seg alltid nye hårspenner, sokker, tegneblyanter, tegnepapir, leppepomader osv. Altså hauger av småting. Knerten har ikke samme "behov" for småting. I år vurderer jeg å lage pakkekalender til snuppa og kjøpe legokalender til knerten. Jeg ser allikevel at det er store muligheter for at dette blir feil. Kalenderen til snuppa kommer til å komme på godt over 1000 kroner, men veldig mye av dette er ting vi hadde kjøpt uansett. Men "pakkemengden" vil også bli større. Jeg er redd for at knerten kommer til å angre på valget sitt.

Så altså:
Forskjellsbehandler du ungene dine når det kommer til julekalender?
Noen som har erfaring med at et barn får ferdigkalender og en får pakkekalender?
Gode forslag til pakkekalender til en gutt på 6 år hvis man ikke gjør forskjell?

Gammel 01-10-13, 10:58   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna selv velge julekalender?

Dette går rett inn i problemstillingen min også.

Jeg har to jenter, 12 og 10. Tiåringen er veldig på leker, elsker lego og har veldig lyst på legokalender. Vi har tradisjon for pakkekalender der alle fire i familien får, hver sin dag. Dette er en hyggelig tradisjon, som vi gjerne vil beholde, og 12 åringen ønsker seg dette. Samtidig synes vi ikke at vi kan ha pakkekalender vi tre mens 10 åringen har legokalender.

Det ser ut som om konklusjonen blir at hun får legokalender, og at vi har en pakkekalender til alle fire, men med en avtale om at vi legger mindre penger i gavene til 10åringen enn til 12 åringen.

Når det gjelder gode pakker er jeg litt blank. Jeg har, som sagt, bare jenter og det er nok lettere med småplukk til dem. I tillegg pleier vi av og til å ha litt større ting i kalenderen også, siden vi, som sagt, bare får noe hver fjerde dag.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 10:59   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ikke helt det samme, men i fjor valgte minste Petshopkalender , og eldste sjokoladekalender. Det var jo litt forskjell, men ikke like mye. Det var selvvalgt og greit, men jeg er usikker på om det hadde vært like greit hvis en fikk pakkekalender (som jo unektelig er mye mer spennnende) og en ferdig-kalender.

Hva med å kjøpe et litt større lego-sett til gutten, og pakke inn litt hver dag? Bruksanvisningen og bilde nummer en på dag en, osv. Møkkajobb å pakke inn (jepp, har prøvd), men veldig populært.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:00   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene mine har forresten også bare fått pakke annenhver dag. Med unntak av 1. og 24 desember. Og så har det vært en del opplevelser i kalenderen som vi naturlig nok har gjort sammen (kino, baking, aketur osv.).

Gammel 01-10-13, 11:01   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Vel. Hvis Panduro kommer med ny "bygge selv"-kalender, så er problemet løst. Da får snuppa Panduro og knerten Lego og så får de pakke annenhver dag.

Gammel 01-10-13, 11:06   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger får pakkekalender annenhver dag med unntak av 1. og 24 desember og jeg tror jeg kommer til å holde på det uansett om en av dem har lyst på en annen kalender. Jeg ville heller pakket inn lego for å holde på tradisjonen. Pakkekalenderen er en av mine kjæreste tradisjoner og det får ungene bare være med på.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:06   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men tror du ikke at han kommer til å bli fornøyd med sin legokalender da? Hvis det er Lego han liker?
Storebror elsket sin i fjor, og han det i år også. Jeg tror ikke han hadde brydd seg om han hadde hatt en søster som fikk hårspenner og alt annet dill som han ikke har interesse av.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:09   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke helt det med pakke annenhver dag når man får lego-kalender?

Jeg tror forøvrig ikke at Knerten vil misunne Snuppas pakkekalender i det hele tatt. Hallo, det er lego, lissm!! Star Wars lego-kalenderen ser dessuten også veldig kul ut. Mine to får nok hver sin lego-kalender (Kløver synes fortsatt det er stas med Friends lego).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:15   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her hadde jeg rett og slett åpnet Legokalenderen på forhånd og pakket inn selv, eller kjøpt litt forskjellig Lego og fordelt utover dagene.

Her får begge pakkekalender. Storebror gleder seg allerede, og lillebror ville garantert blitt snurt om han ikke fikk det samme.

Gammel 01-10-13, 11:15   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg skjønner ikke helt det med pakke annenhver dag når man får lego-kalender?

Jeg er så praktisk anlagt. Hvis det blir pakkekalender i tillegg til ferdigkalender, så blir det veldig praktiske ting de får. Dusjsåpe, nye votter, ullsokker, tegnesaker osv. Ting jeg helt garantert hadde kjøpt uansett. Forskjellen mellom ungene mine er at snuppa blir superfornøyd med sånne gaver. Knerten synes ikke det er like stas; snarere tvert imot.

Gammel 01-10-13, 11:16   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden(8) får gjerne valget mellom noe forskjellige typer. Han velger alltid sjokoladekalender. Får ikke fritt valg, og har aldri fått pakkekalender.

Stesnuppa er snart 16, og jeg sliter litt med å finne ut hva jeg skal finne på til henne i år. I fjor laget jeg en genial musikkalender, men i år har jeg ingen idé.

Gammel 01-10-13, 11:18   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine gutter velger egentlig ikke hva slags kalender de skal ha selv. Jeg har kjøpt LEGO-kalender de siste tre årene, før det var det Playmo tror jeg. I år får de pakkekalender med Super Marip-greier som jeg har bestilt fra Ebay.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å gi de ulike kalendre, men de er ganske like på hva de liker å leke med til tross for at det er fire skoleår mellom de.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:24   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har det vært ytret ønske om sjokoladekalender, så tipper jeg rett og slett kjøper en ferdig slik en til barna.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:32   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Mine får ikke noe i tillegg. Jeg har vært strålende fornøyd med at de har valgt lego, og før det playmo.
Eldstemann var ikke så kjempeinteressert i sin legokalender i fjor, så det blir nok en pakkekalender på han i år. Må høre med minsten om han vil ha lego eller pakkekalender så følger med her for tips til kalenderen.

Gammel 01-10-13, 11:34   #15
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egnetlig litt lei meg for at LEGO ikke er så stas lenger. De kjøpekalenderene har vært så greie.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:36   #16
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har pakkekalendertradisjon, og ungene har så langt ikke ytret ønske om noe annet.

Gammel 01-10-13, 11:40   #17
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Vil gjerne høre mer om Kirsebærs geniale musikkalender.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-13, 11:42   #18
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har samme utfordring. Jeg har pleid å lage pakkekalender, men i år håper jeg å unngå det. Synes det blir mye tøyseting, og hvis jeg skal unngå det så blir det fryktelig dyrt. Minstemann leker mye med Lego, så jeg har tenkt å foreslå Legokalender for ham. Eldste er ferdig med leker og bryr seg mest om å pynte seg for tiden, så hun kommer til å få Body Shop-kalender i år dersom de har kalender i år også. Prisforskjellen er stor, så jeg vurderer å kjøpe en større Legopakke og dele opp til minsten.

Gammel 01-10-13, 11:43   #19
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

De største barna har fått pakkekalender de siste 10 årene, i år er alle på hybel et eller annet sted og jeg skal lage "hybelmat-pakkekalender".
Ulike oppskrifter og cash til å handle en ukesmeny.

Lillebrødrene (8 og 1) får nok også pakkekalender, men da delt på 4 - mannen og meg også.

Gammel 01-10-13, 11:50   #20
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men tror du ikke at han kommer til å bli fornøyd med sin legokalender da? Hvis det er Lego han liker?
Storebror elsket sin i fjor, og han det i år også. Jeg tror ikke han hadde brydd seg om han hadde hatt en søster som fikk hårspenner og alt annet dill som han ikke har interesse av.

Her er jeg på linje med Mex. Jeg tror ikke barna er opptatt av prisforskjellen, akkurat. Dersom dere er det, kan dere vel kjøpe noe praktisk ved siden av, som veier opp for forskjellen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.