|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Formiddag / EttermiddagNår er det formiddag og ettermiddag for deg? Eg opplever at dette verkeleg blir oppfatta ulikt... Sjølv meiner eg heilt klart at formiddag er før kl. 12 på dagen, og ettermiddag er da etter det. "utpå ettermiddagen" er gjerne klokka 16. Etter ca 18 er det kveld. "I kveldinga" er ca kl. 19-20.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Formiddag / EttermiddagJeg er svensk og inne i hodet mitt er føremiddag og ettermiddag som i Sverige. Det vil si at førmiddag er før 12 og ettermiddag er etter 12. Jeg vet at det ofte ikke brukes slik i Norge så derfor bruker jeg ikke ordet ettermiddag så mye lenger for det oppstår så ofte misforståelser. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Formiddag / Ettermiddag
Jeg tenker som deg.
|
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Formiddag / EttermiddagFormiddag for meg er fram til det som for meg er midt på det som jeg definerer som dag, det vil si fra jeg står opp, kl 07, til det jeg regner som kveld, dvs ca kl 19. Med andre ord regner jeg det som formiddag fram til ca 13 og ettermiddag etter det.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Jeg tenker som deg, men opplever også at det blir oppfattet ulikt og ble litt overrasket over at vi som har svart i tråden (hittil) er så samkjørt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Formiddag / EttermiddagDette er ei stadig kjelde til diskusjon i storfamilien. Eg tenker at føremiddag er fram til i 14-15-tida og ettermiddag frå 14-15 og fram til i kveldinga, altså rundt 18-19. Men det blir mange misforståingar rundt dette, så eg har nesten slutte å bruke omgrepa.
|
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Jeg tenker likt som deg. :frastorbyen:
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Sv: Formiddag / EttermiddagMorgen 6-10
|
|
|
|
#12 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#13 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Formiddag / EttermiddagJeg er på linje med Bluen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Formiddag / EttermiddagJeg er som de over, og har en periode mellom formiddag og ettermiddag som kalles midt på dagen, ca mellom 12 og 14. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Jepp. Men på jobb er ettermiddag etter lunsj.
|
|
|
#16 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Formiddag / EttermiddagSelv om det teknisk sett er etter 12, synes jeg det virker som om de fleste har omtrent samme oppfatning som Bluen, og det gjelder meg og. Ettermiddagen blir da mest brukt om tida fra etter skolen og fram til tidlig-kvelden? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Formiddag / EttermiddagEnig med Bluen.
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Formiddag / EttermiddagVet at det egentlig er før og etter 12, men siden de færreste spiser middag i lunsjtider i dag, så er det vel naturlig at begrepet ikke lenger brukes sånn og blir litt forvirrende. Sånn synsemessig ligger jeg ca. der Bluen ligger, men for meg personlig føles ettermiddag som rundt klokken 16 og utover. Kveld fra 18. Når jeg skal få "besøk i ettermiddag" ser jeg ikke for meg at noen kommer kl. 12 akkurat, da blir det mer 16-ish, rundt middagstider eller litt etter. Og det virker som om de fleste rundt meg tenker det samme. Altså at ettermiddag = 16-ish.
|
![]() |
|
|