Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 18:14   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyre

Jeg er (var) veldig glad i rødvin, men etter noen forferdelige opplevelser hvor jeg har fått instant hodepine etter et par slurker har jeg blitt litt redd og har holdt meg til hvitvin og rosevin.

Men det hadde jo vært deilig å kunne ta et glass rødvin i ny og ne også. Jeg gikk innom polet i stad, og så to bokseviner fra USA, som var lave på garvestoffer. Jeg har hørt at det kan være garvestoffene som gir hodepine? Det var en Arrow Ruby Cabernet og en Falling Feather Ruby Cabernet. Den siste var merket spesielt med "lav på garvestoffer og histamin".

Hva gjør histaminene? Er dette noe gode viner? Tips til andre, hodepinevennlige rødviner?

Det trenger ikke være bokseviner, jeg bare så på disse nå fordi det kunne være greit med noe som jeg ikke trengte å drikke opp alt av i løpet av to dager.

Sist redigert av Tallulah : 23-10-13 kl 18:22.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:20   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyre

Jeg kjenner godt til fenomenet dessverre. Noen ganger tåler jeg all slags vin, andre ganger går det ikke. Jeg tror det (for min del) henger litt sammen med om jeg har sovet nok, om jeg er sliten, sulten eller uopplagt, da kommer hodepinen raskt. Type vin ser ut til å spille mindre rolle.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:29   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

For min del funker faktisk veldig mange italienske viner. Får nesten aldri migrene av chiantier, generelt sett. Får alltid migrene av spanske, uavhengig av mengde.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:42   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har også hørt at mange nevner spanske og chilenske viner som hodepineverstinger. Men de var faktisk dem med lavest innhold av garvestoffer blant de jeg så på. De franske var relativt høyt på skalaen.

Gammel 23-10-13, 18:47   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker mye rødvin, men har i det siste opplevd skikkelig hodevondt av spanske viner. Ikke alltid, men det har skjedd flere ganger. Null problem med italiensk og fransk, selv om jeg nesten alltid kjøper viner med en god del syre. Mulig det er tilfeldig, men jeg er litt tilbakeholden på spanske røde nå, merker jeg. Selv jeg er veldig glad i kraftige spanske.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:50   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt ulike teorier på hva i rødvin som gir hodepine og det jeg har lest er at folk kan reagere på litt ulike ting. Om man reagerer på garvesyre er det lett å sjekke. Det er vanskelige med biogene aminer. Histamin er ett eksempel på det, men det finnes også flere i rødvin.
Jeg har hørt snakk om at viner fra California har lavere nivå av aminer som det er vanlig å reagere på, men om det stemmer vet jeg ikke.

Hvis det er ett eller flere aminer du reagerer på kan det hende du tåler garvesyre bra, mens enkelte tåler garvesyre dårlig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:50   #7
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Di mindre garvesyre, di bedre mhp hodepine. Dessverre synest jeg de med mest ofte er best.

Men de med minst er ofte lettdrikkelige, så om man skal ta seg et glass elelr to er det greit likevel, synest jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:53   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Arcus skriver om det merket ("lav på ...") som jeg fant på den ene vinen, men på grunn av norsk alkohollovgivning så kan de ikke si hvilke viner det er på hjememsiden sin, jeg må se etter merket i butikken.

http://arcus.no/vin/vondt-i-hodet-av...f-og-histamin/

Gammel 23-10-13, 18:54   #9
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://peer.ccsd.cnrs.fr/docs/00/67/...010.551421.pdf

Sjekk denne! Kanskje du finner litt tips om hva du kan se etter.

Gammel 23-10-13, 18:55   #10
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det som er mangelfullt med Vinmonopolet og Arcus sin info er at de kun fokuserer på Histamin og ikke på de andre aminene.

Det var litt fokus på dette på et kurs jeg var på på sykehuset. (Om eksem og overfølsomhetsreaksjoner)

Gammel 23-10-13, 18:55   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mi erfaring er at dei tunge vinane (altså dei beste ) gir mest hovudverk og dei lettare går fint. Fleire i mi familie reagerer veldig på rødvin, men lette franske rødvinar brukar å gå fint. I følgje denne artikkelen er ikkje innhaldsmerkinga av garvestoff heilt nøyaktig, då den er basert på smak og ikkje kjemisk måling (så der lærte eg noko nytt i dag også): http://www.dinside.no/778379/slik-un...du-hodepinevin

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 18:57   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men bloggen cocktailmarianne hadde tips om noen flere: http://cocktailmarianne.com/2013/04/23/vin-og-allergi/

Gammel 23-10-13, 18:59   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk Guava, den artikkelen skal jeg lese.

(nå drikker jeg for øvrig en rosevin, og har begynt å nyse. )

Gammel 23-10-13, 19:01   #14
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, jeg har også hørt at mange nevner spanske og chilenske viner som hodepineverstinger. Men de var faktisk dem med lavest innhold av garvestoffer blant de jeg så på. De franske var relativt høyt på skalaen.

Av en eller annen grunn er det ikke det som står om garvesyre som har alt å si for meg. Jeg kan f.eks drikke et glass eller to av en Amarone, og Tommassi Ripasso overlever jeg også.
Men som sagt: alltid ok med en chianti, og ligge unna alt fransk og spansk, funker for meg. Det aller, aller beste, er italiensk med sånn fjær-merke (garvesyre og histaminmerkinga til vinmonopolet).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 19:05   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo enkelt å se om det er histaminet du reagerer på, det er jo bare å ta antihistamin noen timer før? :rema1000:

Min personlige erfaring er også at lettere viner fra Italia fungerer bedre enn tunge franske viner.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 19:12   #16
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde en periode på et par år hvor jeg ga opp å drikke rødvin - en slurk og hodepinen slo til dagen derpå. Jeg er i kontakt med en del vinimportører i forbindelse med jobb og jeg nevnte problemet mitt for en av dem her i vinter. Jeg fikk da høre at det var en del som mener det er enkelte tilsetningsstoffer i vinen som folk reagerer på og ikke garvesyren nødvendigvis. Han mente derfor at en vin uten tilsettingsstoffer kunne være verdt å prøve for min del. Selvsagt hadde han en av sine egne viner å anbfale.

Vel, vinen funker som bare det den, god er den også. Det er utrolig godt å kunne ta rødvin igjen i ny og ne. Jeg skulle gjerne testet ut flere viner også, men finner aldri passende tidspunkt for det (en gang jeg har "mulighet" til å få hodepine dagen derpå).

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 19:19   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvilken er det da, skytte?

Gammel 23-10-13, 19:24   #18
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvilken er det da, skytte?

Italo Pietrantonj Montepulciano d'Abruzzo

Det er en italiensk og ganske lett rødvin - så det stemmer godt overens med det øvrige skriver over her ser jeg.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 21:09   #19
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Franske og italienske viner må jeg rett og slett bare styre unna. Falling Feather skal være lav på garvesyre, ja, men selv blir jeg grisedårlig av den. Det som funker er chilenere og portugisere, stort sett. Casillero del Diablo (Chile) er kjempegod for sin prisklasse (men sørg for guds skyld for å ta den med vinrød kork og ikke den lilla, det er forskjell på druetypene og den lilla har jeg prøvd to ganger med like katastrofalt resultat begge gangene!), og Vidigal (Portugal) er for tiden min safe bet.

Gammel 23-10-13, 21:19   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Franske og italienske viner må jeg rett og slett bare styre unna. Falling Feather skal være lav på garvesyre, ja, men selv blir jeg grisedårlig av den. Det som funker er chilenere og portugisere, stort sett. Casillero del Diablo (Chile) er kjempegod for sin prisklasse (men sørg for guds skyld for å ta den med vinrød kork og ikke den lilla, det er forskjell på druetypene og den lilla har jeg prøvd to ganger med like katastrofalt resultat begge gangene!), og Vidigal (Portugal) er for tiden min safe bet.

Takk for tips. Da skal jeg i allefall ikke begynne med en treliters dunk av den Falling Feather-vinen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.