|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Hvilken kvalitet i melken er det som gjør at bakst blir mer saftig, og mindre tørr?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Jeg tror det er fettet, for jeg synes jærbakst ble desidert best med soyamelk i seg da vi levde melkefritt. Rismelk og havremelk er veldig fett-fattig, og egner seg i mine øyne ikke til jærbakst. (Rismelk burde til og med bare kastes, spør du meg.)
![]() |
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Ja, soyamelk må jo være det som er nærmest melken i kvaliteter.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?I søt jærbakst liker jeg en blanding av soyamelk og kokosmelk.
![]() |
![]() |
#5 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Å, ja. Kokosmelk i sjokoladekake, det har vært vellykket. Men det ble litt sånn kokossmak? Jeg har brukt sånn tykk på boks, det har kanskje noe å si?
![]() |
#7 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Synes gjærbakst med melk også blir tørr dagen etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?
Det er den jeg bruker også, men jeg liker kokossmak. Kokos har en god søtsmak som gjør at jeg kan kutte ned på sukkermengden. Men jeg er langt fra noen bake-ekspert.
![]() |
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
Og spesielt glutenfri gjærbakst. Tror ikke det har med melka å gjøre, nei.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Vi bruker soyamelk, ofte den med vaniljesmak. Syns det blir like bra som med vanlig melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Scones blir alltid tørre fordi man ikke skal kna og dermed ikke får glede av glutenegenskapene.
![]() |
#12 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Jeg tror også det har noe med fettet i melken å gjøre. Helmelk og masse smør.
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Men jeg baker saftige rundstykker og brød med vann og olje, jeg tror at når det kommer til gjærbakst så betyr det mye med passe mengde væske, kna lenge nok og heve nok.
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Soyamelk ja, vi bruker bare det, jeg synes ris- og havremelk er nasty. Tynt som vann og smaker ikke noe godt. Men det er jo en smakssak, dog er det nok mye bedre med soyamelk i bakst. Jeg synes også sauser, grøt osv blir bedre med soyamelk enn disse tynne vann-melkene.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 28-10-13 kl 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Takk for masse tips dixie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Glemte å nevne, for de som måtte ha nytte av det, at jeg og ungene har vegansk, altså melkefri, sjokoladekalender hver jul.
![]() |
#17 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er det med melk som gjør bakst mer saftig, og mindre tørt?Scones er ferskvare, bør spises nystekte uansett. Dagen etter er de tørre og kjipe.
![]() |
|
|