Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ditt daglige brød

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-13, 17:48   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Ditt daglige brød

Jeg har noen brødspørsmål til dere i dag:
Hvilket brød spiser dere mest av i familien?
Hvor mye brød spiser dere i gjennomsnitt på en uke?
Er du mest opptatt av pris, smak eller sunnhet når du velger brød?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 17:56   #2
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Ditt daglige brød

Vi baker brød, og bruker Regal 4-korn-mel.

Vi er 4 stk, og det går 6 brød i uka. Kun 1,5-åringen som spiser ett brødmåltid i barnehagen. Vi andre har også med lunsj hjemmefra.

Jeg kunne valgt de andre melblandingene som er mye billigere, men denne er grovere, så da betyr ikke prisen noe. Det smaker godt også.

Har forresten i ekstra havregryn, solsikkekjerner og linfrø.

Sist redigert av Husfruen : 30-10-13 kl 19:21.
Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 17:59   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det går nokså nøyaktig ett brød om dagen, pluss en pakke eller to med polarbrød i uka. vi kjøper det sunneste brødet våre tannløse barn vil spise. Det billigste brødet blir for fort tørt, og skorpene er harde. Gjennomsnittsbrødet koster 25 kr.

Gammel 30-10-13, 18:04   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser ikke veldig mye brød, men det går omtrent et halvt brød om dagen (mest av en havrebrødtype). Jeg baker også brød selv, men det er det bare jeg som liker. Vi er fire.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:08   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser nesten ikke brød og foretrekker dansk rugbrød. Det hender at jeg kjøper hos bakeren, skjærer i tynne skiver og fryser ned.

Hiawata foretrekker Havrebrød med full pott på grovhetsskalaen, men allikevel mykt og uten hele korn. Vi tenker sunnhet og smak, aldri pris. Det går ca 2/3 brød om dagen til frokost, matpakke og kvelds til Hiawata, og litt frokost til mannen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:10   #6
elli
Pauset

Medlem siden: Aug 2011
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Familie på to voksne og to barn (8 og 2 år)
Spiser i snitt 6 brød i uken
Baker en blanding av møllerens kornbrød og mel til grovbakst. Har også i litt ekstra frø og havregryn.

Når det en sjelden gang blir kjøpbrød går jeg for et grov brød, ser ikke på pris.

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:13   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi baker innimellom og da veksler vi på matpakkebrød og havrebrødet. Vi har en ettåring og de små blir så rare i magen om de får brød som er veldig grovt. Ellers var vi veldig glad i solsikkebrødet tidligere.

Når vi kjøper brød, som skjer relativt ofte, kjøper vi som oftest barnas beste. Jeg liker det. Det er saftig, godt og passe grovt. Det er vel ett av de dyre brødene tror jeg. Nærmere 40,- tror jeg det koster. Jeg liker også yoghurtbrød, men det føles ikke like sunt, men det smaker godt og er en god del billigere.

Vi spiser omtrent et brød om dagen om vi spiser frokost og kvelds hjemme og sjuåringen får matpakke. Vi koker noen ganger havregrøt og steker noen ganger egg med bacon til frokost og da går det mindre brød. Men det skjer nok ikke mer enn ett par ganger i uka, så det går mye brød, syns jeg. Og de får jo brød i barnehagen også.

Vi er fem i familien om det har noe å si.

Gammel 30-10-13, 18:24   #8
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Vi er 3 stk, 1 voksen og 2 barn på 7 og 10 år. Vi spiser ca 2 brød i uka.
Kjøper et eller annet grovt brød i butikken. Somregel det jeg (som spiser minst brød) har lyst på.
Jentene har med seg 2 skiver på skolen. Til frokost er det somregel grøt, men noen ganger skive. Jeg spiser en del knekkebrød, av og til en skive til lunch.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:27   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi (2 voksne og en stor tenåring) spiser ca 172 brød pr dag, og jeg bruker Møllerens saftige kornbrødmix.
Vi bruker denne brødmixen på grunn av god smak, og passe grovt.
Vi spiser i tillegg mye knekkebrød, både hjemmelaget og den der vanlige grove wasatypen, samt hjemmelagd frokostblanding.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:27   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg spiser nesten ikke brød og foretrekker dansk rugbrød. Det hender at jeg kjøper hos bakeren, skjærer i tynne skiver og fryser ned.

Hiawata foretrekker Havrebrød med full pott på grovhetsskalaen, men allikevel mykt og uten hele korn. Vi tenker sunnhet og smak, aldri pris. Det går ca 2/3 brød om dagen til frokost, matpakke og kvelds til Hiawata, og litt frokost til mannen.

Eller, å si at vi ikke tenker pris blir feil. Jeg kjøper ikke bakerbrød hver gang vi kjøper brød, men av de vanlige brødene kjøper vi det vi liker best.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:29   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser omtrent bare dette eller dette, deler i brødskjæremaskin på butikken og spiser fire brødskriver om dagen i uka. Da har jeg med meg to på skolen og poden har med seg to i barnehagen. Til frokost spiser vi havregrøt.

Før bakte jeg brød selv, men nå bor vi i bitteliten leilighet og har ikke annet enn bitteliten fryser i kjøleskapet, så da gidder jeg ikke bake ett og ett brød.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:30   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Tja, vi spiser kanskje et halvt brød om dagen? Kjøper brød jeg liker og som er sunne.

Gammel 30-10-13, 18:31   #13
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg merker at vi ikke er en vanlig norsk familie naar jeg leser dette. Vi er to voksne og ett barn. Vi kjöper et halvt bröd til helgen, evt. rundstykker. Det holder til helgefrokostene. I uken er det bare sönnen som spiser bröd, han spiser en eller max to skiver til frokost og det var det hele. Han spiser ikke bröd paa skolen, og faar varm lunsj naar han kommer hjem (eller paa skolen hvis det passer saann). Vi kjöper grovest mulig bröd, helst biologisk, men det hender saaklart at vi skeier ut med lyse rundstykker. Jeg aner aerlig talt ikke hva brödet vaart koster. Med denne mengden (under ett helt bröd i uken) blir det jo ikke noen store summer uansett. Jeg pleier aa faa brödet skaaret i skiver hos bakeren slik at det kan fryses ned. Da tar jeg opp den mengden skiver sönnen vil ha til frokost og putter dem i toasteren eller i microen for aa varme dem litt för de smöres. Ferskt bröd til helgen, dog.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 18:33   #14
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi (en voksen og to barn) spise omtrent et brød i veka. Med andre ord kjøpe eg to og kaste halve. Eg sjølv spise ikkje brød, og ungane spise kun til skulemat. Her er kornblandingar og gryn meir populært. Kjøpe havrebrød eller grovt landbrød

Gammel 30-10-13, 18:34   #15
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det er kun eldste som får med seg brød daglig. Jeg kjøper rug eller havre på REMA. Synes butikkbrød har blitt svært like og ganske bra. Vi voksne liker best brød fra den franske bakeren, som surdeig, valnøtt og rug. Jeg liker Baker Hansens spelt. Og savner Ingers rugbrød. Jeg har skiver i fryseren. Forbruket er lite, derfor er det ikke så viktig hva det koster.

Gammel 30-10-13, 18:35   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen baker brød hver helg, det går med 5-6 brød i uka. Han baker veldig grovt brød, det er sånn han og ungene liker det best. Jeg spiser ikke så mye brød, kun 1-2 skiver til kveldsmat i ny og ne. Ungene spiser 1-2 skiver til frokost, 2-3 til lunsj og 1-3 til kvelds.

Gammel 30-10-13, 18:40   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ingen spiser noe særlig brød her, tipper det går et halvt et i uka. Vi kjøper ulike typer grovbrød, skjærer de opp i butikken og fryser ned.

Gammel 30-10-13, 18:50   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi baker stort sett brød. Jeg har ingen fast oppskrift, slumper oppi det jeg har av mel. Det er nesten alltid mest havregryn i. Når vi kjøper, velger vi alltid det groveste brødet som likevel er saftig. Jeg er mest opptatt av sunnhet, ikke pris.
Det går nesten ett brød per dag. Hjemmebakt varer litt lenger enn kjøpebrød.

Tussa, skjær brødet i skiver og frys ned det du vet du ikke får brukt. Perfekt å smøre matpakke av frossent brød, da holder pålegget seg ferskt.

Gammel 30-10-13, 19:32   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg merker at vi ikke er en vanlig norsk familie naar jeg leser dette. Vi er to voksne og ett barn. Vi kjöper et halvt bröd til helgen, evt. rundstykker. Det holder til helgefrokostene. I uken er det bare sönnen som spiser bröd, han spiser en eller max to skiver til frokost og det var det hele. Han spiser ikke bröd paa skolen, og faar varm lunsj naar han kommer hjem (eller paa skolen hvis det passer saann). Vi kjöper grovest mulig bröd, helst biologisk, men det hender saaklart at vi skeier ut med lyse rundstykker. Jeg aner aerlig talt ikke hva brödet vaart koster. Med denne mengden (under ett helt bröd i uken) blir det jo ikke noen store summer uansett. Jeg pleier aa faa brödet skaaret i skiver hos bakeren slik at det kan fryses ned. Da tar jeg opp den mengden skiver sönnen vil ha til frokost og putter dem i toasteren eller i microen for aa varme dem litt för de smöres. Ferskt bröd til helgen, dog.

Mine to nærmeste kollegaer på jobb er fra Tyskland og Sverige, og de er helt sjokkert over brødkulturen i norske barnehager og i Norge generelt og synes fryktelig synd på ungene.
Jeg er jo helnorsk, men skjønner "problemet" og skulle gjerne ønske det var mindre brød og mer varm lunsj osv slik som i de fleste andre land. Jeg pleier å ha med varm lunsj/middagsrester på jobb og vi har som regel varm lunsj i helgene. Hva spiser du/dere til lunsj, kvelds osv vanligvis?

For å svare på spørsmålet i HI, her spiser vi stort sett det der best i test-grovbrødet fra Rema, Polarbrød Extreme og Ryfylkebrød (Rimi). Går vel et halvt brød til dagen, sånn ca. Jeg er en periode-brødspiser. Får av og til helt brøddilla, mens andre dager er jeg drittlei av brød og vil bare ha supper osv.

Gammel 30-10-13, 19:35   #20
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg har pleid å bake surdeigsbrød men fikk noe trøbbel med kulturen min. Har funnet et surdeigsbrød som virker ok, vi kjøper bare dette for tida. Det er kun barna (8, 11 og 13 år) som spiser brød og det går 3 brød i uka (stort sett bare til skolemat). Det viktigste for oss er at råvarene har høy kvalitet og at brødet er skikkelig preparert (dvs surdeig). Deretter kommer smak. Vi betaler det det koster.

Sist redigert av konsulenten : 30-10-13 kl 19:42.
  Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.