|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Litt teit overskrift men tråden om ferieplaner for 2014 fikk meg til å tenke litt over et økende dilemma jeg føler jeg har i forhold til ferie og hva som er riktig prioritering.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 04-11-13 kl 00:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg er langt fra noen hyppig utenlandsfarer nå etter at vi fikk barn (har vel vært i utlandet to ganger etter at vi fikk barn, og da var barna med på én av disse turene). Vi har ikke råd til veldige utenlandsturer (dvs, vi kunne kanskje ha skrapet sammen noe om vi prioriterte ned andre ting over noen år), men disponerer et feriehus godt inne i Sognefjorden som vi gjerne benytter oss av. Det koster jo litt i reise (ferje/bom/drivstoff), men ellers helt perfekt for det feriebudsjettet vi har hatt etter at vi begynte å bruke pengene våre på prøverørsforsøk (og deretter barna). Både jeg og mannen liker bilturer, og etter hvert ungene også. De har fått se mye natur og serverdigheter på veien opp til Sogn, og vi har vært over fjellet til Hemsedal og langs kysten til Oslo og Moss og flere innenlandsturer skal det bli. Men det blir nok straks dyrere om vi drar til steder vi må betale for overnatting, for det er tross alt dyrt å feriere i Norge om man ikke kjenner til gunstige steder eller har noen man kan overnatte hos (med tanke på drivstoffpris, bom og ikke minst ferjer om man velger den vestlige siden av landet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg er mer opptatt av hva vi har lyst til enn hva vi "må" generelt sett. Som deg så har jeg ikke så innmari lyst til å farte Norge på kryss og tvers. Jeg har alltid vært mer tiltrukket av andre kulturer og historie, enn vår egen. Så selv om det er steder i Norge jeg har lyst til å se, og ikke ennå har sett, så står ikke det øverst på ønskelisten. Som alt annet, så er det jo en prioriteringsliste man følger. Jeg føler ikke vi "snyter" barna våre for noe. De er utrolig heldige og priviligerte som får oppleve det de får. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for de stedene - innland eller utland - som vi vi en eller annen grunn ikke besøker. Norge intet unntak.
![]() |
![]() |
#4 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Nå er barna store (21, 19 og 16), men tidligere var det viktig for oss at de fikk oppleve både Norge og "Utlandet". Ikke begge deler hvert år, så rike var vi ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Når barna blir store nok til at det er til å holde ut med bilferie eller lite nok bagasje til togferie, ønsker jeg at de skal se Norge. Mannen er utlending, så han er også motivert.
![]() |
#6 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg er litt opptatt av det, særlig nå når vi bor på Østlandet, jeg har inntrykk av at en del østlendinger har sett lite av landet sitt, og det vil jeg ikke skal gjelde mine unger. Eldstemann har vært i alle Norges fylker bortsett fra Rogaland, Vest- og Aust-Agder og Oppland. Vært i betyr mer enn å ha kjørt gjennom i denne sammenhengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Neh. Jeg er ikke så voldsomt opptatt av det. Jeg vil at de skal være kjent med de delene av Norge vi har tilknytning til, og det er de.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Eg syns det er viktig.
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Nei, ikke egentlig. Det er to ting som er viktigst for meg i feiresammenheng: gode og morsomme opplevelser og å lære om hvordan ting fungerer utenfor vår lille boble.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?
Naturen er vel forskjellig? Fjord og fjell?
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja, det er mye pent å se på, men jeg snakket om kulturelle forskjeller.
![]() |
#12 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?For oss er det viktig, men det handler jo vel så mye om at Norge er vårt foretrukne feriemål også. Vi har kjørt fra Østlandet til Lofoten og ned, til Bergen via Sørlandet og i fjor hadde vi Østfold som fokusområde. Våre barn får ofte høre at det er rart at de ikke har vært i utlandet type syden. Det er ganske enkelt fordi vi voksne ikke kan fordra slike ferier.
![]() |
#13 |
Borte
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Om ikke akkurat viktig, så syns jeg det er ganske fint å ha sett litt av Norge. Vi har vært litt rundt, men slett ikke overalt. Da Vesla hadde om Norge på skolen tidligere i høst var det henne og en til som hadde sett noe særlig av Norge. Det overrasket meg veldig siden vi ikke har vært så mange steder. Vi har hytte i Telemark, på grensen til Buskerud og har vært en del rundt i det området, og så har vi vært i Bergen og tatt en lengre Norgesferie fra Østlandet til Trondheim. Vi har også vært i et par av Sørlandsbyene. Vestlandet og Nord-Norge har vi ikke vært med ungene, men jeg har veldig lyst.
![]() |
#14 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg syns det er veldig trivelig å tilbringe ferier i eget land.
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Vi har hytte som vi er på i de fleste ferier. Vi får jo ikke sett så mye av Norge, men håpet er at de lærer seg å sette pris på å være ute på tur i naturen.
![]() |
#16 |
Borte
|
Åh, det er en jevn klagesang over manglende sydenbesøk hjemme hos oss. Vi er visst de eneste i hele verden som ikke reiser dit.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?For meg er det litt viktig. Me har "utsett" utenlandsferiane til ungane vert litt større, og prioritert feriar i Norge/ Skandinavia. No er me velsigna med ungar som ikkje har problem med lange bilferiar, og me har sett mange kriker og kroker av Noreg på den måten.
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Men altså, dårlig samvittighet?!
![]() |
#19 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Jeg tenker det er viktigere å gjøre det en har lyst til. Ungene får reise Norge rundt når de blir voksne nok til å bestemme selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
er her
|
![]() Sv: Hvor viktig er det for deg at barna dine ser og opplever Norge?Tja, de stedene jeg har tilknytning til, er det viktig at de får sett ( og det får de siden mine foreldre forsatt bor og har hytte i områdene), andre steder er jeg ikke så flink til å ta de med på, selv om vi sjeldent reiser utenlands på ferie ( det blir hytteturer og familiebesøk) Barna har ikke vært å sett slottet f.eks, ikke fordi vi aldri er øst-på, men fordi vi ikke har orket å dra de inn til oslo når vi er der, men det er vel på tide. Samtidig så har Størsten startet å "mase" om sydentur, vi får se om det blir en gang i fremtiden ( mannen hater det).
![]() |
|
|