Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Laptop eller nettbrett? Eller?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-13, 10:22   #1
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Laptop eller nettbrett? Eller?

Altså, jeg kan INGENTING om pc'er og slikt. Ingenting.

Nå trenger jeg en ny laptop da den gamle har tatt kvelden.
Men hva skal jeg kjøpe? Skal jeg kjøpe ny laptop eller kan jeg ha nettbrett i stedet? Sistnevnte har jeg aldri brukt men det ser kjekt ut.

Jeg bruker laptopen til å surfe og shoppe på nett og til å se filmer/serier på Netflix o.l - og til å betale regninger.

Kan noen anbefale meg noe helt konkret, gi meg en link til laptop/nettbrett jeg bør sjekke ut som kan passe for meg?

Trenger ikke koste det hvite ut av øyet, men kvaliteten bør være bra.

Evig takknemlig for hjelp!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 10:59   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laptop eller nettbrett? Eller?

Til ditt bruk tror jeg jeg ville gått for ipad.

F.eks. denne som er godt nedsatt nå http://www.elkjop.no/product/data/ne...-gb-wi-fi-sort

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:01   #3
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

ipad? Hm... Finnes det flere typer? Link?

When tomorrow comes
Gammel 10-11-13, 11:02   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

lagt til link med forslag

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:23   #5
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Min bror, datamannen, sier at jeg IKKE skal kjøpe Apple - og at denne er bra: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=791551

Jeg stoler på ham, han vet hva han snakker om - så kanskje det blir en sånn?

When tomorrow comes
Gammel 10-11-13, 11:26   #6
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Bare vær klar over at nettbrett ikke kjører Java, så om du _må_ bruke Java i f.eks nettbank har du et problem.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:27   #7
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kjøpe apple. Ipad er enkelt å lære seg, alt er sømløst. Ikke mye mikkmakk ved installering av apper eller annet. Du kan også koble på tastatur dersom du vil lette skrivearbeid.

De som hater Apple, hater det. De som elsker det, elsker det.

Ta deg en tur på Elkjøp og be om å få demonstrert, så ser du hva du liker best selv.

Her i huset bruker vi apple hele gjengen og er godt fornøyd med det.

Gammel 10-11-13, 11:27   #8
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Bare vær klar over at nettbrett ikke kjører Java, så om du _må_ bruke Java i f.eks nettbank har du et problem.

Ikke om nettbanken din har egen nettbankapp, slik f.eks. skandiabanken har.

Gammel 10-11-13, 11:29   #9
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Ikke om nettbanken din har egen nettbankapp, slik f.eks. skandiabanken har.

Som sagt; _om_ du må.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:32   #10
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Som sagt; _om_ du må.

Joda, men er ikke alle som er klar over at selv om de må bruke java i nettbanken på en pc, så kan det finnes en app som ikke bruker java.

Gammel 10-11-13, 11:32   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kjøpe apple.

Min bror sier:

Det er mange grunner til å mislike Apple. Én grunn er at de har gitter foran vinduene på fabrikkene i Kina, slik at de ansatte ikke skal begå selvmord på jobb. Gode arbeidsforhold mao...
En annen grunn er at de nesten har en fiendtlig innstilling til kundene sine, og at man blir helt låst til å kjøpe musikk, film etc. via deres systemer.

Så det har ikke noe med produktene i seg selv å gjøre.

Men det med java er jo et poeng - jeg har dnbnor og shopper (betaler med kort) og betaler regninger på nettet. Blir det et problem?

When tomorrow comes
Gammel 10-11-13, 11:51   #12
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Har klikket myyye hjem fra en iPad, gitt.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:56   #13
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Har klikket myyye hjem fra en iPad, gitt.

Men når jeg betaler med kort bruker jeg jo Java...?

When tomorrow comes
Gammel 10-11-13, 11:58   #14
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har DNB på jobb og på dager jeg ikke er på kontoret/pc godkjenner jeg betalinger på iPhone min. Det er i hvert fall ikke noe problem.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:00   #15
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Men når jeg betaler med kort bruker jeg jo Java...?

Neee, tror ikkedxet. Bruker nettbutikkens betalingsløsning, evt. Paypal, går fint det. Regningene mine betaler jeg stort sett med mobilappen likevel, da pc'en har vandret heden.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:17   #16
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn for realitetsorienteringens skyld:

Det er mange grunner til å mislike Apple. Én grunn er at de har gitter foran vinduene på fabrikkene i Kina, slik at de ansatte ikke skal begå selvmord på jobb. Gode arbeidsforhold mao...

Selv om dette er overforenklet og misvisende, er det jo sant at arbeiderne som produserer Apple's produkter har dårlige arbeidsforhold sett med norske øyne. Det gjelder også for alle andre produsenter av forbrukerlektronikk, så hvis det er avgjørene skal du slett ikke ha ny laptop eller nettbrett.

En annen grunn er at de nesten har en fiendtlig innstilling til kundene sine, og at man blir helt låst til å kjøpe musikk, film etc. via deres systemer.

Det er ikke sant for musikk, film, bøker og tidsskrifter, men forsåvidt sant, (og ganske irrelevant) for apps (altså spill og programmer). Med bruksmønsteret du beskriver er det nok helt irrelevant. I den grad dette er viktig for deg, står valget mellom å «låse deg» til Apple ved å kjøpe en iPad (Apple lever av å selge deg elektronikkprodukter) og å «låse deg» til Google ved å kjøpe et Sony eller annet Android-basert nettbrett (Google lever av å selge reklame rettet mot deg). I praksis spiller det sannsynligvis liten rolle.

Ben "more and better games on the iPad" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:19   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har iPad og DnB, og det er ikke noe problem. Logger inn i nettbanken via BankId-app og kodebrikke. Betaling med kort på ulike nettsteder er også helt uproblematisk.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:21   #18
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

DnB har app, så det fungerer utmerket. Når du skal handle på nett på iPad så må du først lastened bankID-appen, da kan du handle alt du måtte ønske.
Jeg har brukt både iPad og android-brett. Jeg synes utvalget av apper er utrolig mye bedre til iPad, og anbefaler derfor iPad frrmfor android-brett.

Gammel 10-11-13, 13:13   #19
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Jeg stoler på/tør ikke annet enn å være enig med broren min når det gjelder dette, så det blir nok ikke noe Appleprodukt på meg.

Setter utrolig pris på alle tips og innspill!

When tomorrow comes
Gammel 10-11-13, 13:31   #20
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg stoler på/tør ikke annet enn å være enig med broren min når det gjelder dette, så det blir nok ikke noe Appleprodukt på meg.

Hvis han faktisk hadde gode grunner til å anbefale deg å velge noe annet enn Apple, tror du ikke han ville gitt deg dem i stedet for de tulleargumentene han kom med? Du trenger ikke kunne noe som helst om datamaskiner for å skjønne at det er temmelig usannsynlig at de andre store merkevarene produseres under radikalt bedre arbeidsforhold enn Apple-produktene. Det faller på sin egen urimelighet. At arbeidsforholdene for produksjon av forbrukerelektronikk generelt er forkastelige, er det ingen tvil om. På samme vis som i deler av klesbransjen og i råvareproduksjon og, og, og. Velg gjerne etisk, men da står ikke valget ditt mellom Apple og Sony, altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.