|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
nju nja njo
|
![]() Få bort svettelukt fra ullundertøy?Jeg vasker det på 40 grader med milo men lukta sitter i. Er det noen lure triks jeg kan prøve eller må det degraderes til treningstøy?
![]() |
#2 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Spray på flekkfjerningsmiddel, og la det virke en halvtimes tid før vanlig vask. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Det er vanskelig. Min erfaring er at tøy må vaskes på 60 grader eller mer for å fjerne lukt. Klær som lukter rent etter vask på 40 grader får kjapt tilbake den gamle svettelukten når ny fukt oppstår, i alle fall klær med syntetisk materiale. Jeg ville bløtlagt i eddikvann. Eddik er mitt universalmiddel mot lukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Eddik har jeg. Skal teste umiddelbart! Jeg prøvde nøstebarn sin flekkfjerner men den fungerer visst bedre på babybæsj enn svette.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Du kan også bruke eddik som skyllemiddel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Jul 2012
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Ikke som jeg har merket. Man kan kjenne litt eddiklukt når man åpner maskina, men klærne lukter ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flawsome
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Vanish. "Stol på rosa!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Rosa på ull? Takker for tips. Da gir jeg ikke opp klærne riktig enda.
![]() |
#11 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Jeg tror disse plaggene trenger mer enn luft dessverre. Vanishsprayen min sier at den ikke skal brukes på ull så da blir det eddik. .
![]() |
#12 |
Flawsome
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?
Jeg bruker rosa på ull, og det har gått bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Der finnes flytende vansih, ikke spray, ikke pulver, men flytende "gel" sånn som vanlig flytende vaskemiddel" som også er beregnet for ull. Den er dessverre ikke parfymefri, slik vanlig pulver er blitt.
![]() |
#14 |
Lykkelig naiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Jeg kokte ulltøyet. Tok bort svettelukten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Jeg bruker litt eddik som skyllemiddel. Noen trøyer lukter så mye at jeg må vaske dem på vanlig 40 gradersvask innimellom. Det går greit, men sliter jo mer på dem enn ullvaskprogrammet gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
trøtt
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Jeg har vasket ulltøy på 60 grader for å få bort lukt. Det hjelper, og ulltøyet tåler det greit en gang i mellom. (I hvert fall vanlig ullundertøy fra Janus og PR og sånt.) Hvis du vil være mer forsiktig kan du legge tøyet i vann i en kjele på komfyren som du koker opp og lar kjøle seg ned etterpå med plaggene liggende i vannet.
![]() |
#17 |
villende
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Greia med ull er at det fint tåler høye temperaturer, men det tåler ikke bevegelse på høy temperatur eller store temperaturforskjeller på vaskevann og skyllevann. Og hvis du skal koke er det viktig at ulltøyet ikke beveger på seg, så du bør koke i en gryte, uten å røre, heller ut vannet og sentrifugere etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Jeg har jo kokt ammeinnlegg i ull på den måten. Det skal jeg gjøre hvis eddik ikke gjør jobben. Har vaska nå, venter på lysten til å henge opp.
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Mange gode tips i tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Få bort svettelukt fra ullundertøy?Det er nok ikke ordentlig ull, for ull lukter nemlig ikke. Den er magisk og har ingen ulemper.
![]() |
|
|