|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vaske alpakkaull i maskinen?Altså på ullprogram. Tør jeg det? Har en strikka tunika som skal vaskes.
![]() |
#2 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Jeg strikket en jakke i alpakka som ble litt for stor. Jeg hadde håpet en runde på ullprogram skulle få den til å trekke seg litt sammen, men den forble rimelig uforandret. Så det går nok bra.
![]() |
#3 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Svigermor strikker bare i alpakka, så guttene har masser av ulltøy i det. Jeg vasker det på ullprogram med kaldt vann (sammen med f.eks. nøstebarnull) og det tåler det veldig godt. Jeg har ikke erfart hverken tøving eller krymp med slik behandling.
![]() |
#4 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Har masse alpakketøy som jeg vasker i maskinen, de holder godt på fasongen og nupper ikke.
![]() |
#6 |
stoffavhengig
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Ja, jeg skal rulle i et håndkle først, så la det tørke etterpå.
![]() |
#7 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Har du en nyere maskin går det helt fint! Hvis du har en ustabil psykopatmaskin som min forrige, hadde jeg ikke tatt sjansen.
![]() |
#8 |
stoffavhengig
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Maskinen er kjøpt i år, så det går nok bra. Skal snart ta den ut.
![]() |
#9 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Vaske alpakkaull i maskinen?Jeg har en genser og et skjerf i 100 % alpakka, den tåler Milo ullvaskprgram 30 grader og kort sentrifuge på 1000 omdreininger. I hvert fall er det slik jeg har behandlet den og den er omtent like fin som da den var ny. Den røyter litt, men det har den alltid gjort. Sist redigert av arrow : 26-11-13 kl 02:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|