Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kjerringråd

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-13, 16:27   #1
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Kjerringråd

Starter en ny tråd jeg, den jeg fant var fra 2006. Her kan dere dele i vei, gode kjerringråd er lurt nå før jul. Inspirert av artikkel i BT i dag.
Åpne vanskelige glass og flasker med gummihansker på, da går det lett opp.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 10:15   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerringråd

Hold pusten og drikk små slurker av et glass vann om du har hikke.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 10:19   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten alt kan renses/rengjøres med bakepulver. Man kan fjerne sur lukt i termoser, belegg i kaffekanner og alt med seg.

Zalo tar fettflekker.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 10:22   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trikset jeg fant i går på nettet er jo bare genialt. Smelte en pose smørbukk karameller og bruke som lim til pepperkakehuset isteden for smeltet og brent sukker. Ingen brente fingrer siden karamellene smelter på mye lavere varme og kan faktisk tas på uten å brenne fingrene, og huset skal visst stivne etter kort tid, men ikke etter for kort tid så en ikke rekker å sette sammen delene som det ofte blir med brent sukker. Skal definitivt testes. Det er jo ikke akkurat et kjerringråd, men jeg synes det var så genialt at selv jeg skal klare å sette sammen pepperkakehus nå.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 10:29   #5
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eddik har jeg fått med meg at skal være universalkjerringrådet.
47 ting du kan vaske med eddik
Dette blir jo en komplett sirkel, det er til og med linket til og sitert fra Fp i artikkelen.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 11:18   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo kommet en bok om dette nylig, tror jeg, jeg mener jeg leste noe i avisa nylig. Vent litt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 11:19   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.aftenposten.no/bolig/Diss...e-7388087.html

Gammel 29-11-13, 11:19   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Den med dorullen tok jeg faktisk i bruk i dag.

Gammel 29-11-13, 12:38   #9
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Trikset jeg fant i går på nettet er jo bare genialt. Smelte en pose smørbukk karameller og bruke som lim til pepperkakehuset isteden for smeltet og brent sukker. Ingen brente fingrer siden karamellene smelter på mye lavere varme og kan faktisk tas på uten å brenne fingrene, og huset skal visst stivne etter kort tid, men ikke etter for kort tid så en ikke rekker å sette sammen delene som det ofte blir med brent sukker. Skal definitivt testes. Det er jo ikke akkurat et kjerringråd, men jeg synes det var så genialt at selv jeg skal klare å sette sammen pepperkakehus nå.

Synes det var et godt tips, jeg. Skal prøves.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 12:43   #10
konsulenten
Passiv

Standard

...

Sist redigert av konsulenten : 21-03-14 kl 15:22.
  Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 12:58   #11
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Det med å dele opp kakebunn/sukkerbrød med tanntråd eller sytråd bruker jeg å gjøre. Helt genialt, og jeg får alltid perfekt delt kakebunn med pent snitt. Skjærer et lite spor rundt hele kaken der jeg vil dele den, legger så tann/sytråden i sporet og trekker til. Enkelpenkelt.

Emneord
kjerringråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.