Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Til jul skal jeg lage ...

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-13, 10:11   #1
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Til jul skal jeg lage ...

Ja hva skal jeg lage til jul, tror jeg skal gå litt utradisjonelle veier og gå for konfekt. Tradisjonelle julekaker blir ikke spist så da må man finne på noe lurt.

Disse er på listen som ellers er sørgelig tom.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:20   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Til jul skal jeg lage....

Pepperkaker er tradisjonelt, men blir ikke de heller spist?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:20   #3
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Pepperkaker er tradisjonelt, men blir ikke de heller spist?

Jo de man kjøper på butikken.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:26   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Bountykuler?
Karameller?

Gammel 02-12-13, 10:27   #5
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i sånne (selv om navnet er grusomt).

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:36   #6
Observatøren

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager pepperkaker og biscotti fra Trines matblogg. Og ellers kanskje en brownies eller to, og serinakaker til pappaen min.

Gammel 02-12-13, 10:53   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Kakemenn (hvite) er veldig populært hos oss. De går unna i raskt tempo.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 10:53   #8
konsulenten
Passiv

Standard

Turron de Navidad!

Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 11:04   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åh, Konsulenten, det såg godt ut! Og det er jo glutenfritt også!

Frøy: Dei Rocky Road-greiene såg også veldig godt ut, men er ikkje så glad i marshmellows. Trur du det blir bra utan?

Skal lage Bicotti fra Trines Matblogg
Og så skal eg hakke valnøtter, blande det med marsipan og lage halvmånar som blir dyppa i sjokolade.
Skal lage Sarah Bernhard i år trur eg - aldri prøvd før.
Pepperkaker bakte vi i går - dei blei sånn passe gode med glutenfritt mjøl

Gammel 02-12-13, 11:21   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pleier lage engelsk fruktkake. Det er nesten konfekt. Jeg skal lage den nå, den trenger å ligge en stund.

Gammel 02-12-13, 11:23   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min liste:

Rocky Road
Sarah Bernhard
Risboller (Sarah Bernhard og risboller lager jeg i konfektstørrelse, ikke julekakestørrelse)
Mozartkuler
Peanøttkonfekt
Karamelliserte valnøtter
Brente mandler

Gammel 02-12-13, 11:33   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ja hva skal jeg lage til jul, tror jeg skal gå litt utradisjonelle veier og gå for konfekt. Tradisjonelle julekaker blir ikke spist så da må man finne på noe lurt.

Disse er på listen som ellers er sørgelig tom.

Haha, så pussig, for jeg skulle akkurat til å gå inn og linke til disse selv.

Jeg skal altså lage disse, og kanskje en type konfekt til, hvis jeg gidder. Jeg stresser IKKE med jul. Det har jeg ikke helse til.

Ellers skal jeg lage pepperkaker med ungene. Ikea-deig. Og jeg har kjøpt en type kakemanndeig som bare skal blandes med smør og vann. Vi får se om denne blir laget.

Ellers pleier jeg å lage cookies, men det blir bare gjort hvis jeg føler veldig for det. I tilfelle liker jeg å dele deigen i to og lage en variant med hvit sjokolade og tranebær og en med hakkede nøtter og mørk sjokolade.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 11:36   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror vi man kan ha de Rocky Road-greiene i bittesmå muffinsformer i stedet for å skjære i ruter?

Gammel 02-12-13, 11:37   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tror vi man kan ha de Rocky Road-greiene i bittesmå muffinsformer i stedet for å skjære i ruter?

Det går fint å lage i sånne konfektformer i folie, hvertfall.

Gammel 02-12-13, 11:38   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det går fint å lage i sånne konfektformer i folie, hvertfall.

Ja, det var det jeg mente. Så flott!

Gammel 02-12-13, 11:41   #16
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Skal lage Bicotti fra Trines Matblogg

Her har du naturlig glutenfrie mandelbiscotti med appelsin og kanel, du kan jo titte på oppskriften om du tror det er noe. Jeg har tenkt til å prøve disse i år.

Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 12:51   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Min liste:

Rocky Road
Sarah Bernhard
Risboller (Sarah Bernhard og risboller lager jeg i konfektstørrelse, ikke julekakestørrelse)
Mozartkuler
Peanøttkonfekt
Karamelliserte valnøtter
Brente mandler

Oppskrift på peanøttkonfekt?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 12:54   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Oppskrift på peanøttkonfekt?

Smeltet, mørk sjokolade, en fløteskvett, salte peanøtter, bland.

Gammel 02-12-13, 12:55   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til jul skal jeg lage ...

Det var kjapt levert. Takk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 13:21   #20
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Til jul skal jeg lage ...

En litt alternativ marsipan, med kakaosmør istedet for eggehvite:

3 dl mandler, malte
3 ss smeltet kakaosmør (som f.eks. dette)
søtstoff (melis er vel standard i marsipan)

Smelt kakaosmøret og bland inn de malte mandlene. Bland inn søtstoff til det er passe søtt (har ikke eksakt mengde å oppgi da jeg bruker ulike og gjerne en blanding, men det går helt greit å smake seg frem). Del opp og rull til kuler, pølser eller hva du måtte ønske.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.