Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva gjør jeg med marsipan?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-13, 15:44   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør jeg med marsipan?

Ja, bortsett fra å spise det.

Mannen kom hjem med et halvt kilo ordentlig god marsipan i går, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal bruke det til. Det er litt kjedelig å bare trille kuler og stappe i en mokkabønne. Men jeg gidder ikke lage noe veldig avansert heller.

Tips?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 15:45   #2
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg med marsipan?

Lager mozartkuler, med nugatt inni?

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 15:47   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Lager mozartkuler, med nugatt inni?

Hm, jeg er ikke så himla glad i det egentlig, men jeg kan jo gi det en sjanse.

Gammel 18-12-13, 15:56   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle også foreslå Mozartkuler. Jeg blander finhakkede pistasjenøtter i marsipanen.

Gammel 18-12-13, 16:02   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trille kuler og dyppe i smeltet mørk sjokolade.

Før du triller kuler kan du f.eks. blande marsipanen med litt likør eller cognac, eller litt revet appelsinskall, eller med så mye finhakkede/revete pistasjnøtter du gidder. Skal du være enda hakket mer avansert kan du marinere svisker i portvin en dag eller to, dele sviskene i fire og pakke dem i marsipan som så dyppes i sjokolade. (Tenk Anton Bergs "Plomme i madeira".)

Men å dyppe i sjokolade er alltid lurt. I tillegg til at det er godt og pent gjør det at kulene ikke tørker ut.

Gammel 18-12-13, 16:15   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Trille kuler og dyppe i smeltet mørk sjokolade.

Før du triller kuler kan du f.eks. blande marsipanen med litt likør eller cognac, eller litt revet appelsinskall, eller med så mye finhakkede/revete pistasjnøtter du gidder. Skal du være enda hakket mer avansert kan du marinere svisker i portvin en dag eller to, dele sviskene i fire og pakke dem i marsipan som så dyppes i sjokolade. (Tenk Anton Bergs "Plomme i madeira".)

Men å dyppe i sjokolade er alltid lurt. I tillegg til at det er godt og pent gjør det at kulene ikke tørker ut.

Takk, det høres deilig ut. Jeg håpet å slippe sjokoladedypping, men jeg ser at jeg ikke kommer utenom. Portvin har jeg i mengder, faktisk. Mannen min er ikke like gira på portvin og blåmuggost (og pepperkaker) som meg...

Gammel 18-12-13, 16:16   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk konditorfarge og lag kuler i forskjellige farger. Tar seg pent ut i et glass.

Gammel 18-12-13, 16:17   #8
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Har du ikke noen unger som kan settes til konfektlaging? Da reduseres mengden raskt.

Gammel 18-12-13, 16:18   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Takk, det høres deilig ut. Jeg håpet å slippe sjokoladedypping, men jeg ser at jeg ikke kommer utenom.

Slipp kulene i sjokoladen og løft dem opp med en gaffel, så renner litt av sjokoladen av mellom tindene på gaffelen, det er den minst grisete måten å gjøre det på, synes jeg.

Gammel 18-12-13, 16:18   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Har du ikke noen unger som kan settes til konfektlaging? Da reduseres mengden raskt.

Joda, det kan jeg. Tviler vel på om de vil pakke inn portvinsmarinerte svisker, men de kan lage andre ting.

Gammel 18-12-13, 16:23   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag store marsipanbrød i stedet for kuler. Kan jo "fylles" med hva som helst. F eks med Kvikk Lunsj inni, som her på Detsøteliv.no:

Gammel 18-12-13, 16:29   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Joda, det kan jeg. Tviler vel på om de vil pakke inn portvinsmarinerte svisker, men de kan lage andre ting.

Næsj - tenk på at det er sikkert mye mindre sjanse for at de spiser opp sviskene underveis enn hvis du skal gjøre det selv.

Gammel 18-12-13, 16:30   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Åja! Det så jo mye enklere ut! Kult!

Jeg tror likevel jeg vil dyppe svisker i portvin, men jeg vil prøve å lage en slags rull.

Gammel 18-12-13, 16:31   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Næsj - tenk på at det er sikkert mye mindre sjanse for at de spiser opp sviskene underveis enn hvis du skal gjøre det selv.

Haha, ja det er jo helt sant.

Gammel 18-12-13, 17:05   #15
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skal bake denne i kveld http://www.detsoteliv.no/oppskrift/marzipanstollen

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 17:07   #16
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Marsipankuler stappes inni en oppsnittet (og steinfri) daddel. Klem en valnøtthalvdel på toppen. Enkelt, men veldig godt.

Gammel 18-12-13, 17:18   #17
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg skal bake denne i kveld http://www.detsoteliv.no/oppskrift/marzipanstollen

Åååh! Stollen! Men må ikke denne stå i månedsvis før den blir "ordentlig"?

Andre ting å bruke marsipan til er å søte varm fruktsuppe med den. Blir kjeeeempegodt!

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 17:32   #18
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sweetie, her.

Åååh! Stollen! Men må ikke denne stå i månedsvis før den blir "ordentlig"?

Jeg har iallefall laget denne tidligere og spist den fersk. Og den var nydelig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-13, 17:44   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marsipankjeks! De smaker litt kransekake-ish, bare mye bedre. Jeg pleier å ha sukker og kanel over før steking men det er jo valgfritt, seff.
Eller disse mandelstengene.

Gammel 18-12-13, 17:51   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Takk for tips! Kanskje jeg skulle prøvd Myrias også? Hvordan får du valnøtten til å henge fast i daddelen?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.