Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Et litt sært ønske (kindle)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-13, 00:22   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et litt sært ønske (kindle)

Jeg har kjøpt kindle til eldstemann. Paperwhite, den minste. Wifi. Men hun ønsket seg en som leser høyt også (pga dysleksi), noe den gamle (nå ødelagte) gjorde. Det er ikke noen her med den gamle utgaven som ønsker å bytte med min nye, sånn tilfeldigvis?

Gammel 22-12-13, 05:09   #2
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et litt sært ønske (kindle)

Hun ønsker seg en gammel paperwhite? Eller en av de eldre modellene før pw?

Gammel 22-12-13, 14:39   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Hun ønsker seg en gammel paperwhite? Eller en av de eldre modellene før pw?

Hun ønsker seg en modell som har høytlesingsfunksjonen. Jeg vet ikke når de stoppet med det? Eller om det finnes andre modeller enn paperwhite som gjør det?

Gammel 22-12-13, 15:03   #4
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Paperwhite har ikke denne funksjonen, nei. Men jeg kom over dette svaret:

This isn't a real answer to your question but another option you have that might interest you. The Kindle Fire HD has a feature called Immersion Reading. It lets you buy both the Kindle version and the Audible audiobook version and put them both on the Fire. Then when you turn on TTS instead of getting a computer voice you get a professional narrator. The phrase she's reading is highlighted in the text, which makes it very easy to follow.

They generally give you a large discount on the Kindle version if you've bought the Audible version, or maybe I remember that backwards. I forget which one you buy first or if that even matters. I'm not sure that discount is always available on every book but it's on most of them that I looked at and in a lot of cases if you buy one the other is free.

The Fire HD also has normal TTS for when you don't have the audiobook, and it's lighted.

Keep in mind though that it has an LCD screen and not e-ink like your current Kindle. A lot of people don't really care for reading on an LCD screen and I'm one of those. But a lot of people are fine with it. It's just a question of what you like and what your eyes like.

Fire er jo egentlig et nettbrett, mulig dette kan brukes på et vanlig nettbrett også? Audiobøkene er kanskje kjekkere å høre på også?

Gammel 22-12-13, 21:15   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Paperwhite har ikke denne funksjonen, nei. Men jeg kom over dette svaret:

This isn't a real answer to your question but another option you have that might interest you. The Kindle Fire HD has a feature called Immersion Reading. It lets you buy both the Kindle version and the Audible audiobook version and put them both on the Fire. Then when you turn on TTS instead of getting a computer voice you get a professional narrator. The phrase she's reading is highlighted in the text, which makes it very easy to follow.

They generally give you a large discount on the Kindle version if you've bought the Audible version, or maybe I remember that backwards. I forget which one you buy first or if that even matters. I'm not sure that discount is always available on every book but it's on most of them that I looked at and in a lot of cases if you buy one the other is free.

The Fire HD also has normal TTS for when you don't have the audiobook, and it's lighted.

Keep in mind though that it has an LCD screen and not e-ink like your current Kindle. A lot of people don't really care for reading on an LCD screen and I'm one of those. But a lot of people are fine with it. It's just a question of what you like and what your eyes like.

Fire er jo egentlig et nettbrett, mulig dette kan brukes på et vanlig nettbrett også? Audiobøkene er kanskje kjekkere å høre på også?

Takk for svar. Skal Google det. Hun har jo iPad, så om der finnes en lydbook-app kan det løse mye.

Gammel 22-12-13, 21:54   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er abonnent på Storytel.se, lydbøker da, men de er bare på svensk og engelsk. Liker det godt. Men jeg er usikker på hvor mye bra bøker det er til barn/ungdom.

Gammel 22-12-13, 21:55   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en som jeg kan bytte med deg, hvis du vil?

Gammel 22-12-13, 22:47   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er abonnent på Storytel.se, lydbøker da, men de er bare på svensk og engelsk. Liker det godt. Men jeg er usikker på hvor mye bra bøker det er til barn/ungdom.

Skal sjekkes ut. Takk for tips!

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg har en som jeg kan bytte med deg, hvis du vil?

Flott! Jeg må høre med henne på julaften og se hva hun vil. Men mye mulig jeg kommer tilbake til deg. Hun var ganske spesifikk på at det var en "sånn gammel kindle" hun ønsket seg.

Gammel 22-12-13, 22:54   #9
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Takk for svar. Skal Google det. Hun har jo iPad, så om der finnes en lydbook-app kan det løse mye.

Det gjør det. Audible lydbøker (også fra Amazon). Trooor den er kompatibel med bøkene også på andre plattformer enn fire?
http://www.audible.com/mt/Apps/ref=a..._rd_s=footer-3

Gammel 22-12-13, 23:24   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det gjør det. Audible lydbøker (også fra Amazon). Trooor den er kompatibel med bøkene også på andre plattformer enn fire?
http://www.audible.com/mt/Apps/ref=a..._rd_s=footer-3

Jeg fant audible, som har hauger av lydbøker. http://www.audible.com/ref=cat_Sci-F...s=top-logo-ftx

Har lastet ned appen på ipaden, og det fungerer fint som snus i alle fall. Men litt av poenget var jo at hun både skal kunne lese OG høre. Og snodig nok så likte hun den der blikkboksstemmen som leser på den gamle kindlen.

Men jeg må høre med henne. Kanskje er det en grei ordning. En kindle hun kan lese på og en lydboka-app på ipaden. Jeg må jo nesten bare høre med henne når hun får gaven.

Men hun har jo allerede en cd-spiller som hun hører lydbøker på, så noe sier meg at det er den gamle kindlen hun egentlig savner.

Skal ikke være lett.

Gammel 23-12-13, 07:51   #11
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Standard

Slik får du Ipaden til å lese uten lydbok:

(Kilde: youtube.com)

Og slik virker "immersion reading":

Sist redigert av slaraffen : 23-12-13 kl 08:03.
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-13, 09:10   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Tusen takk, Slaraffen!

Gammel 27-06-14, 06:07   #13
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Slik får du Ipaden til å lese uten lydbok:

Jeg testet dette og resultatet ble ganske morsomt fordi Ipaden insisterte på å lese på engelsk med norsk uttale.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-14, 13:07   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg testet dette og resultatet ble ganske morsomt fordi Ipaden insisterte på å lese på engelsk med norsk uttale.

Vi løste hele greia med at jeg overtok hennes kindle, og så fikk hun en kindle fire - og den leser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.