Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klesvask-krise! Hastar!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-13, 22:07   #1
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Klesvask-krise! Hastar!

Vi fekk masse gode tjukke KVITE handdukar ( håndklær) til jul og to lyseblå.
Eg trudde at dei to lyseblå var så lyse at det gjekk fint å vaske dei med dei kvite, men der tok eg feil! No er alle dei kvite svakt lyseblå
Kva gjer eg no?
Hiv dei kvite i vaskemaskina med ein gang og vaske dei med masse Blenda Hvitt?
Eller skal eg putte dei i badekaret med saman med vatn og Klorin?

Det er mamma som har kjøpt handdukane til meg og ho er på besøk her eit par dagar til, så eg må gjere alt eg kan for å ordne opp i fadesen før ho merkar det. Viss ikkje veit eg at ho kjem til å bli superskuffa over at eg er så sløv.
Operasjonen med badekaret kan bli ein smule vanskelig å få til uten at ho får det med seg......Alternativt kan eg fordele dei stakkars handdukane på fire vaskebøtter inne på vaskerommet og pøse på med Klorin.

Gammel 25-12-13, 22:10   #2
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klesvask-krise! Hastar!

Du må i alle fall ikke la dem tørke i trommer for da setter fargen seg.

Gammel 25-12-13, 22:12   #3
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde puttet de i bøtter på vaskerommet med klor. Og

Gammel 25-12-13, 22:13   #4
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Shit..... Då er muligens slaget tapt. Min endå sløvare mann la nemlig ikkje merke til fargen då han flytta klesvasken frå vaskemaskina til tørketrommelen. Det var då eg skulle ta vasken ut av tørketrommelen eg oppdaga fadesen....

Gammel 25-12-13, 22:22   #5
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du må i alle fall ikke la dem tørke i trommer for da setter fargen seg.

Tror i alle fall det. Gjort samme tabbe selv.

Gammel 25-12-13, 22:22   #6
Simone

Standard

Og mamma veit garantert kva som skal til for å redde fargen, men eg kan jo ikkje spørre ho denne gangen, sjølv om ho sitt ved sida av meg i sofaen

Sniker meg inn på vaskerommet ein tur og finn fram Klorinen....

Gammel 25-12-13, 22:26   #7
millact

Standard

Spør! Alle kan gjøre slike feil.

Gammel 25-12-13, 22:28   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

snakke sammen.

Jepp.

Gammel 25-12-13, 22:28   #9
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Klorin gjør susen.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 22:37   #10
Simone

Standard

Har putta dei i Klorin no. Ikkje rein Klorin, men ganske mykje Klorin blanda med vatn. Kor lenge skal dei ligge der før eg vaskar dei på nytt? Syns allerede det hjelper litt, faktisk.
Det er IKKJE aktuelt å spørre mamma. Ho har klaga over dei elendige husmor-evnene mine i 20 år. Dette vil berre gi ho vatn på mølla. Og eg rett faktisk ikkje fullt så ille som ho trur. Dei to lyseblå handdukane var veldig lyseblå, altså!

Gammel 25-12-13, 22:40   #11
Simone

Standard

Og så skvetta eg Klorin oppover leggen på den nye svarte pynte-tightsen min
Men den har eg kjøpt sjølv, så det er ikkje så nøye.
I dag er det tydeligvis ikkje min dag!

Gammel 25-12-13, 22:40   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette skal nok gå bra. Eg ville latt dei ligge til i morgon kveld, og deretter tatt ein vask med forvask. Usikker på kva grader eg hadde valgt. Om dei framleis har blåskjer, hadde eg antagelig latt dei tørke, for deretter å klore ein gong til.

Gammel 25-12-13, 23:02   #13
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Nei og nei, så kjipt! (Særlig at tightsen ble flekkete)

Jeg har gjort det samme selv i jula, vasket alle de nye, hvite T-skjortene til mannen min med en rød juleduk, så de er blitt rosa.

Vurderte klorin, men så var vi tom (mannen sin skyld, han sløser med klorin når han vasker badet, miljøsvinet).

Men så kom jeg til å lure på hva jeg gjør etter å ha latt dem ligge i klorvann? Vasker jeg dem i maskinen igjen? Det blir ikke liggende klor igjen i maskinen som ødelegger neste vask, vel?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 23:15   #14
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Men så kom jeg til å lure på hva jeg gjør etter å ha latt dem ligge i klorvann? Vasker jeg dem i maskinen igjen? Det blir ikke liggende klor igjen i maskinen som ødelegger neste vask, vel?

Vasker i maskin på vanlig måte, ja. Det blir nok ikke igjen klor etter at maskinen har skyllet noen ganger.

Hvis vasken fremdeles ikke er helt hvit er jo det eldste husmortrikset å henge klærne ut i sola til bleking, ev. legge det ned på snøen (fremdeles i sola), hvis man har denslags.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 23:18   #15
Simone

Standard

Sol!
Her er det lyn, torden, regn, haggel og storm for n'te dag på rad.

Gammel 25-12-13, 23:21   #16
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare hiv de i maskinen etterpå, ja. Du kan bruke klor som skyllemiddel også. Er du redd for at all klor ikke er borte fra maskinen, så sett bare på noen ekstra skyllinger. Kan du ikke bare gjemme bort hånddukene etterpå om så? Hun spør vel ikke etter de?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-13, 23:25   #17
Simone

Standard

Det er stor fare for at ho kjem til å gjere nettopp det! Ho syns nemlig at vi har skammelig utslitte handdukar, så ho kjøpte nok til at vi kunne bytte ut alle og kaste dei gamle. Ho kjem nok til å spørre dersom ho finn dei same gamle utslitte handdukane i skapet neste gang ho kjem på besøk. Så enten må eg fikse problemet, eller så må eg ut og kjøpe nye som liknar eneste mulig på dei ho har kjøpt!

Gammel 25-12-13, 23:40   #18
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan du ikke spørre mannen din om du kan skylde på han?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 00:20   #19
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Kan du ikke spørre mannen din om du kan skylde på han?

God ide, det tror jeg at jeg hadde gjort. Han får skylde på meg om han trenger det også.;-)

Lykke til med kloringen.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 11:21   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde heller hatt lyseblå håndklær, kjenner jeg. Du kan si at du har farga dem med vilje?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.