Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Det spirer... Ute!

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-13, 22:24   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det spirer... Ute!

Her på nordvestlandet har det vært utrolig mildt sålangt i vinter, men må si meg ekstra overrasket over at vårløkene jeg satte i høst har begynt å spire. NÅ?? Er det normalt da, og hva skjer til våren? Tror både sånne blå perleblomster og krokuser spirer.

Og kaprifolen er full av store knopper, noen blader har sprunget ut. Hvitløken spirer ute. Og gresset har freshe tusenfryd...

Dette er første sesong med egen hage, og det er virkelig en utrolig mild vinter.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (185,7 KB, 28 visninger)
Gammel 29-12-13, 22:43   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det spirer... Ute!

Jepp. Her i Trondheim har hekken grønne blad og kaprifolen knopper. Sprøtt.

Også lurer jeg veldig på hva som vil skje når frosten kommer? Vil kaprifolen gå i dvale og blomstre videre til våren? Og hva med alle løkene mine, mon tro? Er de på vei opp nå og vil fryse ihjel i januar?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:18   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Lurer virkelig på det samme som deg!

Gammel 29-12-13, 23:21   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, må sjekke løkene mine i morgen! Kanskje vi kan hugge opp juletreet og isolere løkene til våren kommer?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:25   #5
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Kanskje det? Juletreet mitt er klart for opphugging....

Gammel 29-12-13, 23:25   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her dukkar urter opp rundt om, og hjå svigers var eine seljetreeet full i pusekattar. Det er heilt merkeleg ute.

Gammel 29-12-13, 23:32   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Oi, må sjekke løkene mine i morgen! Kanskje vi kan hugge opp juletreet og isolere løkene til våren kommer?

Det var lurt! For jeg frykter virkelig for løkene mine om de spirer og så kommer det frost! Januar var jo beinkald etter en svært mild vinter frem til det, så det kan sikkert enda skje!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:35   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempelurt tips å legge juletreet over løken! Her er det meldt varmegrader i enda en uke, så jeg rekker det fint før frosten kommer.

I år frøs all kokusen min ihjel da det plutselig ble sprengfrost på bar bakke, og det vil jeg helst unngå i år.

Gammel 30-12-13, 17:55   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For dem av oss som ikke rotet oss til å sette løk i høst burde det egentlig være mulig å gjøre det nå... De kan jo settes "frem til frosten kommer på høsten" er det ikke så? Og her kommer altså sikkert frosten sånn i januar en gang?

Gammel 30-12-13, 18:05   #10
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjørte ved grønnkledte jorder i går, på sør-vestlandet. Snodige greier.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-13, 19:19   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg satt løk i januar i fjor, det gikk helt fint. Mesteparten kom opp!

Gammel 30-12-13, 19:26   #12
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Aner at "hey, skal vi ta en tur på plantasjen, så kan du kjøpe fyrverkeri, så plukker jeg med noe løk siden jeg ikke gjorde det i høst" kan være en plan for i morgen formiddag...

Dessuten skal jeg jo så årets første sådd på onsdag, planlegger jeg. (blodbeger i alle fall. Chili skal jeg også så i januar) Da skal det spire og gro inne, men fint om jeg får satt ned noe løk ute også...

Gammel 31-12-13, 00:16   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

For dem av oss som ikke rotet oss til å sette løk i høst burde det egentlig være mulig å gjøre det nå... De kan jo settes "frem til frosten kommer på høsten" er det ikke så? Og her kommer altså sikkert frosten sånn i januar en gang?

Naboen fortalte at hun hadde satt ned løk på lillejulaften et år, og det hadde gått helt fint.

Jeg gjorde hagearbeid i formiddag. Det føltes lett absurd, men det var godt å få gjort det siste (som strengt tatt burde vært gjort i oktober ...).

Jeg vurderte å klippe plenen da, sånn til ære for Facebook, men lot det være.

Gammel 31-12-13, 01:07   #14
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Å ja, det var jo virkelig ideen over alle ideer til nyttårsbilde på Facebook.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 13:15   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo helt underlig nå, plenen vår er blitt grønn igjen.

Gammel 04-01-14, 13:39   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er instinktivt veldig bekymret, men det samme skjedde altså i fjor. Det gikk fint. Jeg tipper at 95 % av mine par tusen løk kom opp. Da var det supermildt i januar, mange knopper og spirer kom opp og så kom det to mnd med barfrost. Det utsatte våren med 6 uker mot normalen. (Jeg har et krokussted som vanligvis kommer i månedskiftet februar-mars og i 2013 kom de etter påske i midten av april)Men lite eller ingenting tok faktisk skade. Løkblomster tåler veldig mye. Busker, roser og småtrær, derimot. Man må vanne ved barfrost.

Gammel 04-01-14, 13:51   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Man må vanne ved barfrost.

Eh, vil ikke det bare fryse enda mer, da? Er det ikke dekke til med striesekker eller bartrær som er greien?

Gammel 04-01-14, 14:42   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har jo ikke løk blomster, så at de tåler mye har jeg dessverre fortsatt ikke glede av. *må ta meg sammen og få satt ned noen hundre løk*

Men busker og trær rundt oss tar skade, det var en diiiiiiger blåbærbusk nedenfor hagen vår for to år siden, den frøs tilbake til ca 10% av tidligere størrelse i fjor. Jeg er redd den kan ta helt knekken nå. Den var jo bonusen på alle turene våre, å få plukke seg en neve bær...

Gammel 04-01-14, 21:09   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har tulipanskudd i bedet mitt!!

Gammel 05-01-14, 17:12   #20
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Både lupin og perleblomst spirer her. Vi har veldig lun hage i tillegg så jeg er litt bekymret... Juletreet skal parteres og legges over i morgen!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.