Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Island

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-14, 23:07   #1
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Island

Jeg skal en snartur til Island. Rekker dessverre ikke å få sett så mye, men kanskje får jeg vært innom noen butikker. Er det noe som lønner seg å handle der? Har de noe vi ikke har her som jeg bør handle?

Aldri vært på Island før, så jeg aner virkelig ikke.

Gammel 16-01-14, 00:01   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Island

Hvor lang tid har du og hvor skal du?

Island er ganske dyrt, men det var mange fine butikker i Reykjavik og mye kunst å få kjøpt.
Ullgarn og strikkaklær er billig og av bra kvalitet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 00:19   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Du har Kringlan som ligger 15 minutter utenfor sentrum. Der finner du mange av de samme butikkene som i sentrum, bortsett fra de helt spesielle islanske design butikkene. Senteret ligger 25 minutter unna Keflarvik med bil langs innfartsveien til Reykjavik og er Islands største kjøpesenter. Det er veldig enkelt å kjøre bil på Island, samt billig å leie bil. Litt kronglete å parkere i sentrum, men det går greit å parkere langs vannet og gå inn til sentrum, tar maks 5 minutter. Hvor skal du bo på Island? Grand Hotell Reykjavik er ett ok forretningshotell med god mat, enkelt å finne (ligger langs hovedveien), mange parkeringsplasser, samt 10 minutter å gå til Kringlan.

Gammel 16-01-14, 00:30   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

De har mye lekre sølvsmykker av islandske designere. Noen typiske amerikanske kjedebutikker som du ikke finner i Norge, jeg vil si prisnivået er som i London på klær og sko. Islandske klær som 66° North og Iceland Wear er ca som vinterklær i Norge, men de har mye fint!

Gammel 16-01-14, 07:15   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, hvor lenge skal du være der? En tur innom Blå Lagune på vei til eller fra flyplassen burde du vel rekke..? Der har de en stor souvenirbutikk full av 66 North, islands-strikkeklær osv, så hvis det er slikt man ønsker seg, trenger man ikke bruke tid på å tråle butikkene i Reykjavik. Men det finnes fine kunsthåndverkbutikker i byen hvor man får kjøpt f.eks. kul keramikk, håndlagde kort, etc. En guidet rundtur til de største naturattraksjonene rundt Reykjavik rekker man på 5 timer. Selve Reykjavik er ikke spennende.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 07:18   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Skal være der fra torsdag til søndag, men har program fra morgen til kveld. Hvis jeg rekker det blir den blå lagune prioritert tror jeg, men blir vanskelig å rekke. Skal bo på Hotel Natura som jeg tror er et slags flyplasshotell.

Gammel 16-01-14, 07:20   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Uff, da. Ingen mulighet for å utvide oppholdet med en dag? (For egen regning)
Men den Blå lagunen rekker du nok helt sikkert da. Hotellet kan nok ordne med transport dit fra hotellet, og hvis det er ved flyplassen er det heller ikke langt dit.

Gammel 16-01-14, 08:29   #8
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville prioritert den blå lagune, om jeg var deg, og en rusletur opp Laugarvegur, hovedgata i sentrum. Du får mye mer destillert Reykjavik-opplevelse av det enn å dra på Kringlan.

Jeg ville kjøpt islandsk garn i butikken som heter Handprjónasamband Islands, som ligger i den sidegata til Laugarvegur som leder opp til Hallgrimskirkja (Skólavördurstigur). Pass på å få Tax free, du får det på alt som koster over 2000isk.

På flyplassen på vei hjem kan du kjøpe lakrissjokolade (Draumur eller Nizza).

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 09:23   #9
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

På Kringlan har de en fin butikk som heter Farmers Market med mye fin islandsk strikk og håndverk. Tror de også har en del av det på taxfree på flyplassen!

Ellers prioritere en tur til Blå lagune om du rekker det, hvis det ikke er i programmet ditt da?

Mange fine butikker på Skolavörustigur også, og en stor Cintamani og 66 North, rett nedenfor der Skolavörustigur kommer inn i Laugavegur.

Islandsk tørrfisk er også utrolig snaddergodt.

Gammel 16-01-14, 09:45   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Farmers market hadde de også på Blå Lagune. (Der har de visst "alt" ).

Gammel 16-01-14, 09:57   #11
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg ville prioritert den blå lagune, om jeg var deg, og en rusletur opp Laugarvegur, hovedgata i sentrum. Du får mye mer destillert Reykjavik-opplevelse av det enn å dra på Kringlan.

Jeg ville kjøpt islandsk garn i butikken som heter Handprjónasamband Islands, som ligger i den sidegata til Laugarvegur som leder opp til Hallgrimskirkja (Skólavördurstigur). Pass på å få Tax free, du får det på alt som koster over 2000isk.

På flyplassen på vei hjem kan du kjøpe lakrissjokolade (Draumur eller Nizza).

Enig. Dropp shopping, ta en tur til den Blå Lagune eller gå gjennom hovedgata i sentrum.

Gammel 16-01-14, 11:03   #12
Molly

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Prioriter den Blå Lagune. Hvis mulig så bør du dra dit på vei til eller fra flyplassen, den ligger et godt stykke fra Reykjavik.

Hovedgaten i Reykjavik har mange fine butikker. Ull og garn er billig, også har de noe helt fantastiske smykker i denne butikken: http://orr.is/

Gammel 16-01-14, 13:33   #13
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Det blir ikke noen ekstra dag denne gang, men det kan være jeg skal tilbake også til neste år, da tror jeg at jeg vil legge inn det. Det hadde vært muligere å ta et tidligere fly enn vi skal, da hadde vi rukket den blå lagune tror jeg.

Må en tur innom en eller annen garnbutikk i hvert fall.

Jeg kommer til å sitte å spille kort i 4 dager i strekk. For noen høres det sikkert crazy ut, men det blir veldig gøy.

Gammel 16-01-14, 14:39   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hotellet er hyggelig, ta med badetøy hvis du har tid til litt basseng eller spa.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 19:00   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Den beste garnbutikken for allslags garn ligger over Bónus (knallgul matbutikk) litt oppå flata i Laugarvegur. Den heter Storkurinn. For islandsk garn ville jeg gått for Handprjónasamband Islands, som nevnt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 19:12   #16
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke vært der, men kjente sier at strikkaklær er veldig dyrt på taxfreebutikken på flyplassen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 19:21   #17
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg henger her - vi skal en uke til Island til våren.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 22:18   #18
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Har ikke vært der, men kjente sier at strikkaklær er veldig dyrt på taxfreebutikken på flyplassen.

Min erfaring er at det er samme pris som i de andre butikkene, men utvalget er mindre. Jeg ville tatt turen til den Blå lagune, samt fått med meg et besøk i Hallgrímskirkja. Fra toppen har du panoramautsikt over hele byen.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 22:25   #19
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi shoppet veldig lite på Island. Det var ull og kunst som utmerket seg, samt at den lokale sjokoladen var god. Hadde jeg hatt lite tid hadde jeg ikke prioritert shopping i det hele tatt.
Reykjavik har veldig mange gode spisesteder og jeg smakte den beste sushien noensinne der. Veldig mange koselige kaffebarer er det også.
Om man ikke har tid til å komme til Geysir så er en liten tur (om man har tilgang på bil) til kleifarvatn og krysuvik også en flott opplevelse. I krysuvik koker det gjørme og det er nydelige farger i landskapet.
Krysuvik ligger nært den blå lagune.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 22:38   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

:noterer og noterer:

Vi drar ikke dit for å shoppe så hvis noen har tips til plasser man må/bør se i Reykjavik eller i kjøreavstand fra byen blir jeg lykkelig.

(Unnskyld for trådkupping mkj )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:51.